Напрежението във Формула 1 се засили точно преди финалния кръг от тазгодишния световен шампионат в Абу Даби. Форс Индия, Заубер и Лотус нееднократно изразипха недоволството си от отношението към тях – както от страна на Бърни Екълстоун, така и от страна на големите отбори, но внимание не им бе обърнато. Вместо това управляващият търговските права на F1 постоянно повтаря, че тимовете трябва да се научат да не харчат повече средства от тези, с които разполагат и да управляват отборите като бизнес, а не като хоби.
Реакциите от Силвърстоун, Хинвил и Енстън бяха вече ядосани. Заместник-шефът на Форс Индия Боб Фърнли повтори, че по-малките екипи не искат повече пари, а намаляване на разходите. Мониша Калтенборн от Заубер припомни от колко време съществува неравномерно разпределение на приходите в F1. Съсобственикът в Лотус Жерар Лотус пък направо се вбеси от изявленията на Екълстоун. Той бе категоричен, че тимовете не контролират някои от основните разходи в спорта като този за задвижващи системи например. Средствата за двигатели скочиха в пъти: Лопес заяви, че до миналата година Лотус е харчил по 8 милиона евро на сезон за тях, а сега се налага да дава 40 млн. евро.
Трите отбора са изложили вижданията си в специално писмо до Екълстоун, като в изложението обвиняват англичанина, че оглавява картел, облагодетелстващ противниците им и поставящ под опасност репутацията на Формула 1 като спорт. Разходите за задвижващи системи са специално посочени като пример за фактор извън контрола на тимовете, които освен това искат среща по време на уикенда в Абу Даби с Бърни, за да потърсят решение на проблема. Форс Индия, Заубер и Лотус посочват, че техните организации получават между 52 и 64 милиона долара от Формула Уан Мениджъмнт, докато най-големите екипи – Ферари, Макларън, Ред Бул и Мерцедес – прибират повече от половината от полагащите се на отборите над $800 млн.
– Съгласни сме, че спортът печели достатъчно пари, но не можем да приемем настоящото разпределение на средствата с оглед огромния ръст на разходите – се посочва в писмото. – Настоящото разпределение облагодетелства големите тимове и не оставя на малките пространство за преговори. На практика ефектът е един съмнителен картел. Формула 1 остава една от най-силните глобални спортни платформи. Обстоятелствата и вътре в F1, и извън нея обаче се промениха и нашата обща невъзможност да реагираме вреди на спорта. Двустепенна система (на разпределение) може да бъде сметната единствено за недалновидна. Очевидно е, че случващото се в момента драматично понижава стойността на Формула 1 и подкопава репутацията й като спорт.
Екълстоун заяви, че е видял писмото и няма нищо против да се срещне с отборите, но схемата за разпределение зависела от екипите:
– Ако всички тимове се съберат и кажат, че искат да се случи нещо, ние ще го изпълним. Те могат да си делят парите както пожелаят.
Според 84-годишния англичанин било глупаво да се твърди, че във Формула 1 има картел. Подобен тип организация е незаконна съгласно правните норми на Европейския съюз. При разследване и доказване наличието на картел Европейската комисия налага много сериозни глоби. В същото време тя провежда така наречената „политика на снизходителност”: насърчава участващите в картел организации сами да предоставят доказателства за неговото съществуване, срещу което смекчава наказанията.
За започване на разследване пък не е необходим формален сигнал – стига подозрение за наличие на картел в дадена област. Основанието е член 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), който забранява злоупотребата с господстващо положение на пазара, която може да засегне търговията между държавите членки.