Люис Хамилтън спечели невероятно драматична победа в Гран при на Баку, като изпревари на финала Кими Райконен, Серхио Перес и Себастиан Фетел. В изпъстрената с обрати надпревара пети завърши Карлос Сайнц, шести бе Шарл Льоклер (избран и за пилот на кръга) пред Фернандо Алонсо, Ланс Строл, Щофел Вандоорн и Брендън Хартли.
Развръзката в състезанието настъпи, когато десет обиколки преди финала пилотите на Ред Бул се удариха. Това извади за втори път кола за сигурност. Начело бе Валтери Ботас, който използва момента да смени своите гуми и вече се виждаше победител. Когато само 5 тура преди финала надпреварата бе рестартирана, финландецът спука гума и за него всичко свърши. Победата взе съотборникът му в Мерцедес Люис Хамилтън, който така излезе начело в световния шампионат, защото атаката на Фетел срещу Ботас при подновяването на състезанието бе неуспешна и той се оказа не само зад Хамилтън и Кими, но и зад Перес, който също го изпревари.
Top five will start on supersoft. Raikkonen, @ForceIndiaF1 @RenaultSportF1 on ultrasoft. @WilliamsRacing @McLarenF1 on supersoft. @BrendonHartley @RGrosjean on soft at the back of the grid. @KevinMagnussen on supersoft @PierreGASLY on ultrasoft. #AzerbaijanGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 29, 2018
Надпреварата оправда очакванията, че по улиците на Баку всяка развръзка е възможна.
След резултатите от вчерашната квалификация първите петима на старта потегляха със суперсофт. Зад тях Райконен, Окон, Перес и Сайнц бяха с ултра софт. Скоростта на вятъра бе 3 метра в секунда, а посоката му се променяше непрекъснато и това правеше управлението тежко. След старта от ползишън Фетел поведе чисто пред Хамилтън и Ботас. Зад тях се наредиха Даниел Рикиардо и Макс Верстапен. Очаквано в първите три завоя имаше серия от инциденти. Най-сериозни бяха ударите между Райконен и Окон на трети завой при атака на Кими. Зад тях пък Хюлкенберг атакува отвън, притисна Сироткин и той удари Алонсо, който реално на две гуми някак се добра до бокса и се опита да продължи. Райконен също стигна до бокса, докато колите на Окон и Сироткин останаха в зоната около трети завой. Появи се сейфтикар, за да се изчисти пистата и на втори завой от ударите по-назад в колоната между Магнусен и Ериксон. Комисарите наказа по-късно шведския пилот с 10 сек.
That’s two punctured tyres for @alo_oficial. This is why it’s important to give yourself options at a race where anything can happen. He’s now on soft – maybe run to the finish? #AzerbaijanGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 29, 2018
Алонсо бе с повреден под и беше бесен, че е минал добре първите два завоя. След 5 тура от 51 състезанието бе рестартирано, като Хамилтън и Фетел бяха отново много близо при прибирането на колата. Във втория завой Макс изпревари съотборника си, а Сайнц също мина пред Рикиардо, а след това и Верстапен. За 1 обиколка Фетел избяга с 2,5 сек пред Хамилтън, следваха Ботас, Верстапен и Сайнц, Гасли с уникални първи обиколки, Хюлкенберг, Строл, Льоклер и Кими, който бе 11-ти.
Фетел вдигна още малко скоростта, а Хамилтън се оплака от липса на сцепление и го посъветваха да промени HPP.
LAP 6/51
Safety Car in – we go racing again!
Verstappen and Sainz squeeze past Ricciardo 👏#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/WlQUHQhhjy
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
Пилотите на Рено с ултрасофт видимо взеха предимство пред съперниците си от Ред Бул и Сайнц изпревари Верстапен, а Хюлкенберг притисна Рикиардо, задмина го и на свой ред изпревари и Макс! Холандецът се оплака по радиото, че батериите не се зареждат.
Напред Хамилтън правеше всичко възможно, за да не остави Фетел да избяга и завъртя топ тур, а разликата се върна на 2,4 сек след 10 обиколки. В нея след удар на 4-ти завой отпадна Нико Хюлкенберг, а Хамилтън свали дистанцията до 2,2 сек. Пилотите на Ред Бул започнаха битка по между си, като дори се удариха на първия завой гума в гума!
LAP 9/51
BOTH Renaults pass BOTH Red Bulls
Sainz cuts past Verstappen, as Hulkenberg puts a move on Ricciardo 💪💪#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/sldU1NJEfg
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
LAP 11/51
Hulkenberg hits the wall for the second year in a row 😩
The Renault man retires from P4#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/UFOnCaSu9b
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
В челото Фетел отново увеличи дистанцията на 3,4 сек.
В 13-ата обиколка Гасли спря за смяна и редът бе Фетел, Хамилтън, Ботас, Сайнц, Верстапен, Рикиардо, Льоклер, Строл, Райконен, Перес. Алонсо стигна до 12-а позиция!
Рикиардо и Кими също имаха проблеми със зареждането на батериите. Райконен имаше грижи и с DRS-а, който не работеше на обратната прави и не можеше да изпревари Строл.
В 15-ата обиколка Сайнц спря да смени своите ултрасофт и сложи най-твърдите за уикенда – софт.
Фетел увеличи дистанцията на 4,5 сек, като Хамилтън имаше проблем при преминаването на първи завой. Кими между временно изпревари Стол и след това Льоклер, като вече пред него бяха пилотите на Ред Бул.
Напред Хамилтън пак опита да скъси дистанцията преди очакваните около 20-ата обиколка спирания и направи два рекордни тура, сваляйки разликата на 4,1, после и до 3,7 сек, а все така имаше проблеми с гумите – обади се, че предна дясна си отива. В началото на 22-ия тур блокира предните гуми при спирането за първия завой и бе ясно че трябва да спре за да смени своя суперсофт. Очаквано сложи софт и се върна на пистата пред Верстапен. Напред Фетел и Ботас останаха на пистата. Разликата между Фетел и Хамилтън бе 30 сек, а Ботас бе на над 11 зад германеца.
LAP 22/51
Hamilton locks up and misses the first corner! 😬
HAM: „These tyres are done!“
The Mercedes man pits for a set of soft tyres, emerging P3#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/Glyyv0dyIA
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
So @LewisHamilton @MercedesAMGF1 is the first to blink on pit stops, rejoins in third on the soft tyre. That should take him to the end. When he makes his stop, probably soon, #Seb5 should have enough of a margin to keep the effective lead. But there’s a lot of ‘should’ going on.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 29, 2018
В средата пък с по-новите си гуми Сайнц мина пред Алонсо на 11-а позиция, но нямаше темпото от първите обиколки с ултрасофт. Пред тях в 24-ата обиколка спря за да смени своя суперсофт и Льоклер и се върна 11-и, зад Алонсо, чийто гуми обаче вече бяха на 24 обиколки и скоро започнаха проблемите му при спиране.
Пилотите на Ред Бул подновиха битката помежду си. Рикиардо бе по-бърз в последните обиколки и пак атакува Верстапен, който обаче не отстъпи.
Напред Фетел все така с комфортна преднина от около 29 сек пред Хамилтън, като от Ферари му казаха, че реалната дистанция е 8 сек след смяната му.
LAP 27/51
HOW. CLOSE. CAN. YOU. GET?! 😬
Ricciardo tries to get past his teammate
But Verstappen squeezes back up the inside#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/j0XO1KB18R
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
След 30 обиколки предна дясна и при Фетел бе със сериозно износване, а Ботас направи най-бърза обиколка и го доближи на 9,4 сек. В 31-ата обиколка германецът спря за смяна и сложи софт.
В това време Кими се оплака, че след 29 тура неговите софт вече не държат, а Сайнц каза, че има чувството, че температурата в неговите гуми спада.
Фетел се върна зад Ботас с аванс пред Люис от 7,6 сек, точно както бяха изчислили във Ферари. Напред обаче остана Ботас, който направи нов рекорден тур в 32-ата обиколка и се отдалечи на 12,8 сек, като с тима обсъждаха дали да не пробва с ултрасофт до края!
Също още без смяна Рикиардо най-после изпревари Верстапен, чийто гуми също започнаха да изстиват.
LAP 35/51
Ricciardo finally gets the job done and passes Verstappen 💪
Next on the agenda: Hamilton in P3 👀#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/i2RAf7Zsjq
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
Хамилтън намали дистанцията до Фетел на 6,5 сек с нова топ обиколка, а Ботас бе пред германеца с 11,6 сек аванс и с 19,2 пред Люис.
В 38-ата обиколка Рикиардо пръв от пилотите на Ред Бул спря за нови гуми и сложи ултрасофт. Това увеличи още шанса за подобен избор и при Ботас, който обаче още вдигна темпото със стартовия суперсофт и бе на 12,3 сек пред Фетел.
Верстапен също сложи ултрасофт и пак излезе пред Рикиардо. В следващата обиколка австралиецът бе по-бърз със загретите си вече гуми и отново атакува съотборника си. Двамата излязоха на метри на стартовата права и преди спирането за първия завой Рикиардо удари отзад Макс. Двамата излетяха в зоната за сигурност. Веднага започнаха споровете в пресцентъра, че Верстапен направи повече от една маневра при атаката на Дани, който обаче в крайна сметка обаче бе зад съотборника си и направи удара.
На пистата се появи кола за сигурност и това бе мигът, който в Мерцедес чакаха. Ботас спря веднага за ултрасофт, но и Фетел, Хамилтън и останалите го последваха. 8 тура преди финала, когато колата за сигурност се готвеше да се прибере, в опит да загрее гумите си Грожан се разби с оградата, а на пистата се появи и медицинския автомобил.
SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 41/51)
Cars are going through the pit lane as the debris is cleared#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/NjwfVcDNZM
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
LAP 43/51
Grosjean crashes under the Safety Car 😫
The Frenchman was up to sixth after starting last 💔#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/Im3ydwboJp
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
Фетел не можеше да повярва, че само с 12 сек аванс Ботас е пак пред него, но нямаше какво да направи. Хамилтън се обади, че най-добре Чарли Уайтинг да спре състезанието, защото оставаха само 5 обиколки, а има повредена стена. Но бе даден рестарт и Фетел атакува мощно, изпускайки първия завой. Хамилтън и Кими минаха пред него. Още в следващия тур обаче Ботас спука гума, минавайки през откъснати парчета! В това време Перес мина Фетел, а Алонсо се изкачи до седмо място, но Строл го изпревари.
RACE CLASSIFICATION (LAP 51/51)
What drama! WHAT A RACE!#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/iXRDA8ZUpS
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018