F1 иска по-леки автомобили в бъдеще. Според различни източници, ръководството на спорта и ФИА ще направят всичко възможно, за да олекотят следващото поколение болиди. Това желание е на фона на опасенията, че теглото на настоящите автомобили е извън контрол.
F1 навлиза в нова ера през 2026 г. Световният шампионат ще използва ново поколение задвижващи системи, които имат по-голяма електрическа част. Правилата за новите двигатели вече са напълно ясни. Затова ФИА обяви по-рано тази година производителите, които ще създадат бъдещите агрегати
В същото време разпоредбите за шаситата далеч не са финализирани. В момента ФИА и ръководството на F1 обмислят посоката, в която искат да се развиват нещата.
Една от ключовите области, по които Формула двете страни са единодушни, е полагането на усилия за намаляване на теглото на автомобилите, които сега са по-тежки от когато и да било.
В началото на миналата година се появи последното поколение болиди в F1, което бе с граунд ефект. То беше съпроводено с увеличаване на минималното тегло, което беше 798 кг. Това е с 46 кг спрямо машините, които се използваха до 2021 г. Разликата между сегашните болиди и тези през 2008 г. е близо 200 кг. Тогава все още не се използваха батерии, системите за възстановяване на енергията и съвременните системи за безопасност.
Преминаването към турбо-хибридни двигатели през 2014 г. доведе до увеличаване на минималното тегло до 691 кг. В допълнение, поставянето добавянето Хейло и допълнително подобрените структури за безопасност доведоха до увеличаване на теглото до около 740 кг през 2019 г.
От 2022 г. до момента теглото на автомобилите от F1 е 798 кг. Причината за това увеличаване е свързана с по-сериозната аеродинамика и по-големите гуми на Пирели.
F1 се подготвя за следващия цикъл правила, който влиза в сила след три години. В момента Либърти Медия и ФИА търси възможности да намали теглото на болидите
Наскоро президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем даде интервю за изданието motorsport.com. В него той намекна, че той и ръководството на F1 иска олекотяване на автомобилите.
„Има едно нещо, което бих искал да видя в бъдеще- нуждаем се от по-лек автомобил. Вярвам, че това е по-добрия вариант. Аз идвам от моторните спортове, където по-леките автомобили са по-безопасни и не изразходват същото количество гориво“, сподели Бин Сулайем.
„Ще бъде трудно да го постигнем, но всички го искат. Затова натискам повече по тази тема. Аз идвам от ралитата, където няма нищо по-лошо от това да имаш тежък автомобил“, добави президентът на ФИА.
Същевременно главният изпълнителен директор на F1 Стефано Доменикали заяви, че въпросът за теглото на автомобила трябва да бъде включен в дневния ред на предстоящите дискусии за разпоредбите, които влизат в сила през сезон 2026.
„Един от въпросите, които винаги са били предмет на дебат, е теглото. Както знаете, то се увеличава все повече заради хибридните двигатели. Нарастващото тегло е нещо, което не е в природата на F1, така че това е една сериозна тема за обсъждане в бъдеще“, заяви Доменикали.
Пилотите от F1 също се обявиха за намаляване на теглото на болидите. Най-гласовит от всички бе председателят на GPDA Джордж Ръсел.
„Най-големият проблем на новото поколение болиди е теглото. То е изключително голямо и оказва влияние върху поведението на колата в някои аспекти. Например представянето ни при ниска скорост не е никак добро“, сподели Ръсел по-рано тази година.
„Непрекъснато правим тези автомобили все по-безопасни. Но колкото по-тежки ги правим, толкова по-неприятно е усещането при сблъсък. Това е все едно си се сблъскал с автобус вместо с автомобил Smart.“
When you realise it’s RACE WEEK! 🇨🇦🤩
Home Grand Prix for @lance_stroll too!!! 🍁#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/C6Wn83TwZJ
— Formula 1 (@F1) June 12, 2023