F1 може да преразгледа правилата за горната граница на разходите. Предполага се, че шефовете на отборите в световния шампионат настояват регулаторите на спорта да преразгледат аспектите на действащите разпоредби, регулиращи тавана на бюджетите и размера на харчовете, които всеки отбор може да направи.
Таванът на разходите в F1 беше въведен през 2021 г. Неговата цел беше да спре отборите с огромни бюджети доминират в спорта и бързо да наваксват изоставането си.
Миналия месец F1 добави още $1.2 млн. към горната граница на разходите. Причините за това бе свързана с нарастващия календар на световния шампионат и увеличените разходи за транспорт и логистика.
След въвеждането на бюджетния таван в F1 се очакваше намаляване на разликите между отборите. Въпреки това Ред Бул излезе на върха и наложи доминацията си. Отборът от Милтън Кийнс наруши правилата през 2021 г. и бе наказан от ФИА. Наказанието на федерацията обаче не се отразява толкова на екипа, който се намира в собствена лига спрямо всички останали
Има опасения, че по-малките разходи означават, че отборите от F1, които в момента изостават, няма да имат шанс да наваксат загубените позиции и да се върнат в борбата за по-предни позиции.
Според информация на сайта motorsport.com, ФИА може да даде по-голяма свобода на отборите по отношение на капиталовите разходи. По този начин ще им се даде възможност да подобрят критичните съоръжения в своите фабрики и да наваксат изоставането си.
Тази тема най-вероятно е била обсъдена на последното заседание на Комисията на F1. Твърди се, че шефът на Уилямс Джеймс Ваулс е подкрепил напълно всички промени в тази област
„Ако искаме меритокрация, имаме нужда от възможността моят отбор да получи шанса да настигне някои от големите отбори и да разполага със същите ресурси“, заяви Ваулс.
Воулс се присъедини към Уилямс преди малко повече от месец. Британецът е бил изненадан от факта, че неговият отбор няма това, което би сметнал за основни ресурси и дори не може да ги развие при сегашните правила.
„Има някои неща, които бих считал за основни. Те са налице в други отбори и са от почти 15 години. Например, има софтуерни системи, които ви позволяват да разберете къде са всичките ви части.“
Ваулс обясни, че такива неща „просто не съществуват“ във фабриката на Уилямс в Гроув. Това на практика означава, че отборът има малка надежда да постигне напредък в F1 в сравнение със своите съперници.
„Това, което ме впечатлява, че те вече бяха построили колата, която виждате пред вас. Тя се състои от 15 000 парчета, които се събират, монтират, работят и привидно обикалят пистата доста бързо.“
„Това е невероятно постижение“, продължи Ваулс. „Но е пределно ясно, че това не е начинът, по който можем да продължим напред. Ние се нуждаем от по-добри системи и структура на място.“
Предполага се, че редица съперници подкрепят основната идея. От ФИА и ФОМ също са готови да се включат в тази дискусия. Сега вероятно ще се подготви по-подробен анализ на потенциалните промени за по-нататъшни дискусии.
Шефът на Алпин също подкрепя идеята за преразглеждане на правилата за горната граница на разходите
„Това, което прави таванът за капиталови разходи, е, че втвърдява някои присъщи неравенства. Ако сте били малък отбор и не сте разполагаме голям аеродинамичен тунел и не сте могли да построите такъв, то тогава вие сте прецакани завинаги“, каза Шафнауер.
„Ето защо има разрешение за нови тунел. Лично аз смятам, че има друга инфраструктура и инструменти под тунела, които трябва да бъдат третирани по същия начин.“
„Това са неща като спирачни динамометри и пълни автомобилни динамометри. Големите отбори имат такива, но се съмнявам дали е така при по-малките тимове. Ако не позволите тези разходи, тогава това неравенство ще остане завинаги. В такъв случай скромните екипи ще са тотално прецакани завинаги, което е грешно“, добави шефът на Алпин в F1.
За да бъде прокарана промяна на правилата за догодина, то тя трябва да бъде подкрепена от шест от настоящите отбори. Ако предложението бъде подкрепено от осем тима, то тогава промяната може да бъде въведена още този сезон.
Don’t forget to choose the first ever @cryptocom Overtake Of The Month winner! 🙌
It’s not going to be an easy choice from the five mega overtakes we’ve picked out 😅
Vote now 👉 https://t.co/SWfwvLphYo#F1
— Formula 1 (@F1) March 26, 2023