F1 обмисля изравняване на двигателите на отделните производители. Това твърди британското издание Motorsport, позовавайки се на свои източници. Според информацията, отборите ще дискутират възможността за приравняване на двигателите по време на следващата среща на Комисията за F1, която ще се проведе този уикенд в Белгия.
Високопоставени източници разкриха, че темата за изравняването на двигателите е добавена в дневния ред на заседанието на Комисията на F1. То ще се проведе по време на Гран при на Белгия
Приема се, че въпросът е представен след анализ на ФИА за ефективността на настоящите задвижващи агрегати. Той подхранван от опасенията на Алпин. Френският отбор предполага, че неговият двигател [Рено] не е на нивото на конкурентите. Предполага се, че анализът на ефективността на различните силови агрегати показва, че моторът на е с около 20-30 к.с. по-слаб от този на своите конкуренти (Мерцедес, Ферари и Хонда).
От Рено и ФИА все още не са направили коментар по този въпрос. В момента разликата в представянето на повечето отбори не е толкова голяма. Затова подобна разлика в мощността е достатъчна, за да повлияе на надеждите на Алпин.
Това е особено неприятна ситуация за Рено. Френският производител не може да прави сериозни изменения в своя агрегат. Понастоящем двигателите в F1 са замразени до края на 2025 г. Съгласно правилата, има строги ограничения за това какво може да се променя в задвижващите агрегати. След това започва използването на новото поколение двигатели, които са с по-голямо електрически задвижване. Това е причината към спорта да се включат Ауди и Форд.
Техническият правилник на ФИА изрично посочва, че модификациите на задвижващите агрегати могат да се правят при определени случая. Те трябва да са свързани с подобряване на надеждността, безопасността, намаляване на разходите или минимални случайни промени/
ФИА обаче смята, че има доказателства за това, че разликите в представянето на отделните двигатели са се увеличили. Затова федерацията има основания да се предприемат потенциални действия за изравняване на ситуацията в F1.
Изравняването на двигателите в F1 се е случвало и преди. През 2007 г. то бе използвано в ерата на атмосферните мотори V8. Така се затвориха някои вратички, тъй като някои производители използваха промените в надеждността, за да повишат собствената си производителност и да си осигурят предимство
Последното замразяване на двигателите в F1 влезе в сила през 2022 г. Малко преди това беше решено, че в правилника няма да има рамка, която да позволява изравняване, защото се смяташе, че отделните задвижващи системи в F1 вече са достатъчно близки.
Ако на заседанието на Комисията на F1 се реши, че въпросът за изравняването на двигателите трябва да се разгледа, все още не е ясно как точно ще бъде постигнато това. Не е и никак сигурно, че на Рено просто ще бъде позволено да прави каквито и да е подобрения, които са извън правилника.
F1 teams will hold talks about a potential return of engine equalisation amid concerns about a performance disparity between current manufacturers, Autosport can reveal 👀
Would you support a push to equalise each power unit? 🤔#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/I45m7LCP47
— Autosport (@autosport) July 24, 2023