Някои пилоти от F1 поискаха промяна в правилата при развяване на червен флаг. Според някои от тях, смяната на гуми по време на този период на практика е „съсипала“ състезанието в Монако и не е позволила разгръщането на стратегиите.
F1’s ‘red flag tyre change’ rule is in case tyres have encountered debris/damage.
But I’d propose ‘at the race directors discretion’. So if only the final three cars in the race crash – with no chance of affecting the other 17, this privilege is waived.
— Alex Brundle (@AlexBrundle) May 29, 2024
В края на миналата седмица се проведе Гран при на Монако. Състезанието по улиците на Монте Карло беше прекъснато още в първата обиколка. Причината за това беше инцидент с участието на Серхио Перес, Кевин Магнусен и Нико Хюлкенберг
Според настоящите правила, пилотите имат право да сменят гуми по време на прекъсване на надпреварата. Това на практика отхвърля необходимостта от задължителни спирания в бокса по време на надпреварата в Княжеството.
Правилото спира да поставя в неравностойно положение пилотите, които все още не са излезли в бокса точно преди развяването на червения флаг. Но от друга страна, наличието на червен флаг в първата обиколка на писта като Монако имаше някои нежелани странични ефекти. Трасето в Княжеството е известно с много трудните си изпреварвания и ниско износване на гумите.
Този червен флаг постави в трудно положение пилотите, които решиха да опитат нещо различно и да стартират с твърдите гуми на Пирели. Те бяха принудени да изминат цялата състезателна дистанция с със средно твърди гуми. Червеният флаг също така премахна всяка възможност за разместване на позициите. Тя можеше да възникне благодарение питстоповете и стратегията като цяло.
Квалификацията в Монако е от огромно значение. В повечето случаи надпреварата в Княжеството се печели от пилота, потеглил от полпозишън. Разбира се, проблемите при спиранията в бокса са коствали победата на някои пилоти през годините. Даниел Рикиардо загуби първото място заради забавяне в бокса през 2016 г. Преди две години Шарл Льоклер загуби почти спечелена надпревара заради стратегическа грешка на Ферари. Така имаше известна интрига и промяна на позициите на F1 пилотите
Тази година изпреварванията в Монако бяха много малко. Тъй като смениха гуми в началото, състезателите от челната петица не направиха спирания в бокса. Така те завършиха на местата, от които бяха стартирали. Някои пилоти като Макс Верстапен и Люис Хамилтън направиха едно спиране по време на състезанието. Това обаче не им донесе някакви дивиденти. Двамата финишираха шести и седми.
Някои от пилотите в F1 бяха много недоволни от смяната на гуми в първата обиколка. Според тях, това на практика е убило и така малката интрига в надпреварата в Монако
„След червения флаг стратегията ни беше съсипана. Трябваше да сложим медиум до края на надпреварата, тъй като всички имаха безплатен стоп. Това означаваше, че трябваше да пестим много“, заяви Верстапен.
„Просто се опитвах да следвам Джордж. Бяхме толкова далеч от обичайното темпо и се опитвахме да управляваме гумите. Това е доста скучно, особено карайки буквало на половината газ на правите и на някои други места“, добави пилотът на Ред Бул.
Ландо Норис се съгласи с мнението на Верстапен. „Просто нищо не можеш да направиш, особено с червения флаг в началото. Смятам, че това провали всички други възможности, които можеха да ми се предоставят със стратегия и пестене на гуми. Беше малко жалко“, каза британецът.
Александър Албон също призна, че настоящите правила при червен флаг нямат особен смисъл. Пилотът на Уилямс обаче също се възползва от червения флаг и сложи нови твърди гуми.
„Да, трябва да разберем какво се случва. Ако се развее червен флаг в първата обиколка, трябва да има задължителен питстоп там или нещо подобно. Ако трябва да бъда честен, това работеше в наша полза, така че няма да се оплаквам прекалено много“, заяви Албон.
Фернандо Алонсо се надява, че случилото се в Монако ще върне въпроса в дневния ред. Той призна, че предишните обсъждания на правилото не са довели до нищо.
„Единственото интересно нещо в състезанието в Монако са спиранията в бокса, които трябва да направите. Ако премахнете това вълнение, тогава състезанието става прекалено монотонно“, каза Алонсо.
„Дано след случилото се възобновят разговорите за това правило. Искам да не се сменят гуми при червен флаг, да имаш задължителен питстоп или да си задължен да имаш едни и същи гуми или нещо подобно. В противен случай има определени случаи, в които състезанието е компрометирано“, добави двукратният световен шампион в F1.
The @aramco Power Rankings for Monaco are in!
Check out the scores 👇 #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/QM6LY9lgbk
— Formula 1 (@F1) May 29, 2024