F1 пилоти разкритикуваха решението за провеждане на спринт в Китай. Според повечето от тях, състезателният уикенд в Шанхай ще бъде много хаотичен заради дългогодишното отсъствие на трасето от календара на световния шампионат, настоящото поколение автомобили и полагането на нов асфалт.
Другата седмица F1 ще направи дългоочакваното си завръщане в Китай след петгодишна пауза. Последното издание на надпреварата в Шанхай се проведе през 2019 г. След това събитието многократно беше изваждано заради големия брой ограничения, наложени заради пандемията от COVID-19
Тази година Китай ще бъде домакин на първия спринтов уикенд за тази година. Следователно пилотите и отборите от F1 ще имат на разположение само една свободна тренировка. После те ще се насочат към спринтовата квалификация.
Някои пилоти от F1 изразиха несъгласието си относно решението рейс уикендът в Китай да включва спринт. Те се опасяват, че така ще твърде малко време да се реагира на евентуални проблеми с автомобилите.
Карлос Сайнц разкри, че пилотите са отправили предупреждение към ръководството на F1. Според испанеца, липсата на време за подготовка може да доведе до прекалено ниски настройки на автомобилите. Това на свой ред може да доведе до дисквалификация на пилотите заради прекомерно износване на планките под автомобилите. Този случай беше наблюдават по време на последното издание на Гран при на САЩ. Тогава Люис Хамилтън и Шарл Льоклер бяха дисквалифицирани заради прекомерно износване на планката.
„Това, което казахме на брифинга на пилотите, както и на ФИА и F1 е, че не е логично да отидеш на писта, която не е приемала старт от пет години и да имаш само един час тренировки и после да се прехвърлиш направо в квалификацията. Това ще бъде проблем заради изискванията, които ни поставят, с износването на дъските и подобни неща. Не трябва да се забравя колко трудна може да стане колата при преминаване през дадена неравност. Според мен не е правилен избор да избереш да [проведеш] спринт на писта, която се завръща след четири или пет години отсъствие“, каза Сайнц.
Пилотът на Ферари също така се опасява от факта, че трасето в Китай беше преасфалтирано неотдавна. Това може да означава, че той и колегите му ще трябва да се справят с изключително ниски нива на сцепление. Такъв беше случаят при завръщането на F1 в Турция през 2020 г.
„Ние също така чухме, че се извършва процес на възстановяване на повърхността. В този случай може да имаме повторение на случилото се в Истанбул през 2020 г. Надявам се да не е така.“
„Това просто показва несигурността ни. Може би за вас, които си стоите у дома, е вълнуващо. Това обаче не е така за инженерите и пилотите. Това е нещо, с което не трябва да рискуваме и да се придържаме към нормален уикенд“, добави Карлос Сайнц.
Сайнц не би се противопоставил на провеждането на спринтово състезание на пистата в Китай, ако повечето пилоти имаха опит на трасето в Шанхай. Някои от тях (Логан Сарджънт, Гуаню Жу, Юки Цунода и Оскар Пиастри) никога не са карали реално на тази писта и са я изпробвали единствено в симулатора.
Мисля, че [Шанхай] е страхотна състезателна писта. Тя е една от любимите за повечето пилоти. Това просто е страхотна състезателна писта и такава, която предлага добра възможност за изпреварване. Заради това има смисъл спринтът да се проведе именно там“, завърши Карлос Сайнц.
Серхио Перес също изказа мнението си относно спринта в Китай. Според него уикендът ще бъде силно компрометиран при евентуални проблеми с някоя от шахтите по пистата. Подобни неща се случиха в Гран при на Лас Вегас, както и по време на предсезонните тестове в Бахрейн
„Надявам се да няма проблеми с пистата, свързани с шахти и други подобни неща. Това просто ще ни извади от синхрон“, каза Перес.
„Това вероятно ще бъде нещо добро за шоуто, но не и от гледна точка на подготовката. Очаквам да бъде наистина трудно. Никога не съм се състезавал там с болид на Ред Бул, така че ще бъде доста трудно да се научи всичко в рамките на само една тренировка“, добави пилотът на Ред Бул.
Съотборникът на Перес Макс Верстапен също не е очарован от форматът на уикенда в Китай. Трикратният световен шампион вярва, че не е добра идея провеждането на спринт в Шанхай.
„Когато си отсъствал толкова дълго време от писта никога не знаеш какво ще преживееш, нали така? Щеше да е по-добре да проведем нормален състезателен уикенд в Китай“, заяви Верстапен.
„От друга страна, това вероятно разнообразява нещата малко повече. Може би това е нещо, което всички биха искали да видя. Но чисто от гледна точка на карането и от гледна точка на спорта, мисля, че това не е най-разумното нещо, което трябва да се направи.“
„Ще видим какво ще се получи там. Винаги ми е харесвало да карам в Шанхай, така че се надявам да успеем да се справим максимално добре. Дано не се налага да донастройваме прекалено много неща по автомобила“, добави пилотът на Ред Бул.
Last time F1 visited China:
🔸 Lewis was a 5-time WDC
🔸 Ricciardo just started at Renault
🔸 Verstappen had just 5 race wins
🔸 Kubica had just returned to F1
🔸 Bottas was leading the championship
🔸 It was 1000th F1 race (now 1105 completed)
🔸 Alonso was on his 1st retirement pic.twitter.com/OwLIfS90tY— Simon Dau (@there_is_no_if) April 8, 2024