Рейс директорът на Формула 1 Нилс Витик не напусна по собствено желание ФИА, а е бил уволнен. Информацията е от няколко източника. 52-годишният германец я потвърди лично пред немски уебсайт с краткия коментар: „Не съм подавал оставка“. Той бил уведомен за уволнението малко преди официалното съобщение. Според BBC Витик така или иначе скоро е трябвало да бъде освободен. В тяхната информация се посочва, че „ранното му изхвърляне идва в резултат на отношенията му с [Мохамед] бин Сулайем“.
What is going on at the FIA
F1 Race Director Niels Wittich apparently stepped down from his role with 3 races to go.
This wasn’t the case tho, when asked about it he said that “I have not resigned” and was only informed of his departure shortly before the announcement
pic.twitter.com/YvSoKIhquj
— formula.jokes (@FormulaJokes) November 12, 2024
Освобождаването на Витик бе оповестено вчера с допълнението, че той щял „да преследва нови възможности“. Моментът за подобна промяна обаче е много странен, се посочва в анализи на ситуацията.
До края на шампионата остават три кръга. Твърди се, че в самата ФИА и във Формула 1 са били изненадани от новината. Освен това се говори за вероятен сблъсък на Витик лично с президента на федерацията Мохамед бин Сулайем
Единствената индикация за процеса бе реплика от известния журналист Джо Сейуърд. Той написа, че преди две седмици му е било „казано, че Нилс ще бъде уволнен… тоест предполагам, че конспиративните теоретици трябва да погледнат към Остин“.
Витик пое поста на рейс директор във Формула 1 през 2021 г. след скандала с финалната Гран при на Абу Даби и Майкъл Маси. В началото делеше състезанията с Едуардо Фрейташ. Португалецът бе уволнен преди края на сезон 2022 заради излизането на трактор на пистата по време на надпреварата в Япония на пистата Сузука. Така Витик остана сам на поста за последните два сезона преди внезапното си уволнение.
„Въпросът е защо? ФИА и Бин Сулайем бяха подложени на критики, докато рейс директорът се върна повече на заден план“, пише в свой анализ the-race.com.
„Напрежение имаше по различни въпроси – или директно свързано с проблеми по пистите (като правилата за изпреварване и ограниченията на трасетата) или по-широки теми като критиките на асоциацията на пилотите към отношението и справянето на ФИА с така нареченото лошо поведение, тоест ругаенето по време на пресконференции. Витик несъмнено е участвал в разговорите с пилотите, тъй като е част от пилотските брифинги по време на състезателните уикенди. А е известно, че не всички служители на Бин Сулайем са съгласни с неговите политики и методи. Възможно е двамата да не са постигнали съгласие по определени въпроси. В момента всичко са информирани спекулации, но засега няма по-убедително обяснение от това, че още една високопоставена фигура във ФИА е изпаднала в немилост с настоящото ръководство на федерацията“, се допълва в анализа.