Формула 1 има три вида правила в момента: спортни, технически и финансови. От 2026 г. спортът ще е с четвърти регламент, който ще се отнася до целта до 2030 г. Гран при да елиминира вредните емисии. Причината е, че от федерацията не вярват в доброволните действия на F1 екипите ако липсва рамка, която да ги насочва към крайната идея.
„Имаме три комплекта F1 правила – технически, спортни и финансови. От 2026 г. ще бъде въведен четвърти клон на регламента. В него ще са посочени първите стъпки към средно- и дългосрочните цели за програмата Net Zero за 2030 г.“, сподели отговарящият във ФИА за шампионатите с едноместни състезателни автомобили Николас Томбазис
„Ще бъде създадена правната рамка, върху която постепенно да градим ограниченията за отборите. Проведохме няколко предварителни срещи с екипите. Ще продължим да се виждаме с тях периодично и по-нататък. Провеждат се срещи на ФИА с ФОМ и F1 тимовете, за да се изгради възможно най-добрата стратегия.“
„Очевидно е, че са необходими правила, за да постигнем целите си. Не вярваме, че те могат да бъдат изпълнени с доброволна молба към отборите да свършат едно, второ и трето. Знаем колко амбициозни са тези екипи. Ако нещо влияе на представянето им и ние сме поставили нещата на доброволна основа, то те нищо няма да свършат. Затова вярваме, че просто трябва да въведем регламент“, допълни single-seater шефът на ФИА.
Проучвания и изследвания в F1 доказаха, че влиянието на спорта върху околната среда е силно намалено, особено в сравнение с предходни ери на шампионата. Основната част от вредните емисии идва от работата във фабриките. Пътуванията до света за отделните кръгове също допринасят. Самите състезания имат малък отпечатък. Това е благодарение на усъвършенстваните задвижващи системи, чиято ефективност е изключителна.
„В момента обсъждаме в каква форма ще са тези правила, каква структура ще имат. Дали ще има някаква горна граница за въглеродния двуокис или ще има серия ограничения за специфични дейности, какви материали да се използват, какви източници на материали да се използват или колко хора да пътуват за състезания. Такива неща“, продължи Томбазис
„Това вероятно няма да допадне на част от твърдите фенове на автомобилния спорт. По принцип всички сме такива, но подобен регламент е абсолютно необходим с оглед бъдещето на моторспорта. Ако искаме шампионатът да е силен и по-нататък, трябва да поемем отговорност и да работим и в тази посока. Регламентът за 2026 г. ще е първа стъпка“, добави той.
View this post on Instagram