Начало Избрани F1 ще използва класическата конфигурация на пистата Каталуния

F1 ще използва класическата конфигурация на пистата Каталуния

973
0
Каталуния
Каталуния, снимка Алфа Ромео

F1 ще използва класическата конфигурация на пистата Каталуния. Световният шампионат отново ще се състезава на по-старата версия на трасето, която не включва бавния шикан в последния сектор. В допълнение пистата ще има по-големи зони за сигурност и обновени съоръжения в падока.

Каталуния е едно от най-известните трасета в F1. Пистата непрекъснато приема стартове от световния шампионат от 1991 г. насам. Първият победител на Каталуния е Найджъл Менсъл. Бившият пилот на Уилямс печели изданията на Гран при Испания през 1991 и 1992 г.

Първоначалната дължина на Каталуния е 4.747 км. През годините пистата претърпява няколко промени в своето оформление. Най-известното изменение бе направено през 2007 г. Тогава беше въведен шикан в третия сектор на трасето. Неговата цел беше предложи предимствата на бавен завой, водещ към дългата права, както и да помогне на автомобилите от F1. да се следват по-близо един друг. В допълнение трябваше да бъде намалена скоростта на болидите в последния сектор на пистата

Вместо това обаче оформлението с шикан и високи бордюри се оказа досадно и неподходящо. Тази промяна превърна последния завой в зона за ускорение. Това само по себе си означава, че автомобилите от F1 се нуждаят от известно време, за да се възползват от някаква въздушна струя.

Още в края на миналата година ръководството на пистата Каталуния поиска да получи лиценз от ФИА за клас 1, който не включва бавната секция между завои 13 и 16. Днес в крайна сметка ФИА даде разрешение отново да бъде използвана класическата версия на пистата. Разбира се, тя не включва досадния шикан в последния сектор. Следователно трасето край Барселона отново ще бъде с дължина 4.657 км.

За да може пистата да се използва без последния шикан е било необходим да се направят някои промени. Те включват разширяване на зоната за сигурност и системите за безопасност в завоя, както и добавянето на нови бариери Tecpro в последните два завоя. Така трябва да се да се гарантира, че всичко отговаря на стандартите на ФИА за безопасност на пистите от клас 1.

Това позволи на ръководния орган да хомологира Каталуния с актуализираната конфигурация в началото на 2023 г. Въпреки това оформлението с шикана няма да бъде премахнато и може да се използва в състезания от други шампионат или серии.

„Пистата Барселона-Каталуня е хомологирана както с шикана, така и без него. Това важи както за F1, така и за останалите състезания по автомобилизъм, които използват разположението на пистата за Гран при“, сподели говорител на пистата. „Всеки промоутър или шампионат ще решава коя от тях ще се използва във всеки отделен случай.“

Наред с тези промени говорителят на пистата Каталуния потвърди, че завой №1 ще бъде малко по-широк. Освен това ще бъде променено и таблото на изхода от бокса

„Там вече е завършена първата фаза на работите. При нея е разширена зоната със 70 метра чакъл и наклон от приблизително 5% и е монтирана нова ограда на ФИА, защитаваща завои 1 и 2. По този начин значително се подобрява безопасността на пилотите и състезателите.“

„Нещо, което ще привлече вниманието на участниците, но и на зрителите, е преустройството на таблото на пистата Барселона-Каталуня, разположено на изхода от питлейна.

„През този сезон пистата ще има нова сигнална кула. Тя ще бъде много по-модерна в сравнение с предишната. Кулата ще продължи да придава характер на една от най-емблематичните точки на съоръженията.“

Състезанието на пистата Каталуния ще се проведе на 4 юни. Това ще бъде седмица след състезанието в Монако, което ще се състои в последната седмица на май. В допълнение, трасето край Барселона ще продължава да приема състезание от MotoGP, WSBK, ELMS, TRC Europe, както и поддържащите серии на Формула 1 F2 и F3.