Пистата Спа-Франкоршамп бе предпочетена от множество отбори за смяна в задвижващите системи на пилотите им. Когато се надхвърли разрешеният брой елементи, всяка смяна носи наказание. Това доведе до сериозно объркване в Белгия, тъй като известно време се смяташе, че от Ферари са намерили вратичка в правилника и Шарл Льоклер ще стартира пред Макс Верстапен, независимо къде се класира в квалификацията спрямо съперника си от Ред Бул. В Скудерията направиха в петък смените на елементи в агрегата на Шарл така, че в нито един момент да не надхвърлят санкция от 15 места назад на грида. В решенията на стюардите относно Льоклер освен това не бе изрично упоменато – за разлика от тези за останалите пилоти с такива смени, че пилотът отива в дъното на стартовата решетка. Това даде и повод за спекулациите.
В крайна сметка стюардите решиха да разяснят казуса. Точка 28.3 в спортния правилник гласи, че всеки пилот, получил „наказание, надхвърлящо 15 места назад на грида, трябва да стартира в състезанието от дъното на стартовата решетка“. Стюардите постановиха, че според тяхната интерпретация се смята общият брой места назад на грида
„Кола №16 събра 20 места назад на стартовата решетка от наказания и затова ще трябва да отиде в края на грида. Според стюардите това е логичното заключение от точка 28.3. Възможни са различни интерпретации. Причината е случилото се с №16. При първата смята е наложена санкция от 15 места. След това състезателят сменя още компоненти и във второ решение е наложено наказание от още 5 места. Точно тази ситуация не се е случвала от въвеждането на правилото през 2018 г. В правилото се посочва „наказание“ в единствено число и ако се приемат по отделно, всяка една от санкциите не надхвърля 15 места. В първия параграф на правилото обаче се посочва, че „наказанията ще се прилагат в съответствие с посочената таблица и ще са с натрупване“.“
Стюардите сравниха ситуацията с натрупването на наказателни точки в супер лицензите на пилотите. По тяхно усмотрение те се начисляват като допълнителна санкция за нарушения на пилотите. Наказателните точки се натрупват по време на сезона и важат в рамките на една календарна година.
„Достигането на определен брой наказателни точки води до определено наказание. Тази ситуация е подобна“, се казва още в обяснението
От Ферари обсъдиха по-рано днес ситуацията с хората на ФИА. След като получиха това обяснение и стана ясно, че няма никакво предимство от разделянето смените на елементи в агрегата на Льоклер, те направиха още промени. В болида му бяха монтирани нови двигател с вътрешно горене, MGU-H, турбо и изпускателна система.
Carlos P2 and Charles P4 after the first timed lap. 4 mins left into #Q3. #BelgianGP pic.twitter.com/0MQaPvcUs2
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) August 27, 2022