Естебан Окон призова Формула 1 да преосмисли колко двигатели да се използват в рамките на един сезон, а Карлос Сайнц – да се потърси друг вариант на системата за наказания. Мартин Брандъл пък посочи, че зрителите – и на пистата, и пред телевизионния екран – гледат в събота сесии, които в крайна сметка не определят стартовия ред. Всички мнения бяха продиктувани от хаоса, настъпил и след квалификацията за Гран при на Италия, когато почти никой не бе сигурен от коя позиция ще стартира. Заедно с Окон и Сайнц общо 9 пилоти – почти половината – имаха санкции през уикенда на пистата Монца. Това превърна подреждането на грида в истинско изпитание.
Преди това в Белгия пък от Ферари мислеха, че са открили вратичка в правилата по отношение на това как се сменят компонентите. В крайна сметка от Скудерията не успяха да помогнат на Шарл Льоклер да стартира от по-предна позиция, а от ФИА признаха, че формулировката на регламента позволява различни интерпретации. Стюардите имат последната дума по отношение тълкуването на правилата. За самия спорт обаче не е добре, когато става ясно, че правилникът не е съвсем ясно написан.
„Това показва, че Формула 1 има още работа по отношение на тези ситуации, в които продължаваме да се оказваме веднъж-два пъти в годината. Необходимо е да се намери добра реакция като цяло. Необходимо е спортът да е приоритет и всичко да се случва честно“, отбеляза Сайнц
Can someone tell me in which position I will start tomorrow’s race?
— PIERRE GASLY 🇫🇷 (@PierreGASLY) September 10, 2022
Финалът зад кола за сигурност засенчи объркването с позициите на стартовата решетка. Повечето коментари след Гран при на Италия бяха насочени към това. Мартин Брандъл обаче обърна внимание и на ситуацията с наказанията.
„Седем коли избраха – или по-скоро бяха принудени – да изтърпят наказания за нови компоненти в задвижващите си системи. Така за втори път в рамките на три състезателни уикенда в стартовата решетка нямаше и спомен за реда на класиране в квалификацията. Това е неприемлива ситуация.“
„Феновете, идващи на трасето или включващи телевизорите, за да гледат, имат право да очакват, че наблюдават сесия, резултатите от която ще оформят грида. Вместо това чакахме няколко часа, докато се приложи мъчителният и сложен процес за подреждане“, коментира Брандъл
„Необходими са решения за това, защото подобни неща карат F1 да изглежда зле. Идеята по принцип е отборите да не използват постоянно нови задвижващи системи. Опциите включват увеличаване броя на разрешените агрегати; налагане на наказание, което да се изтърпи по време на състезанието – минаване през питлейна например; или прилагане на съизмерими с проблема финансови санкции или отнемане на точки на тимовете. По-добре, отколкото пилотите да понасят наказание за нещо, което се случва не по тяхна вина. Разбърканата стартова решетка може и да доведе до по-интересно състезание, докато пилотите си проправят път през колоната. Но ще е далеч по-добре ако шестте коли с реалистичен шанс да спечелят надпреварата са гума до гума на точните места на грида“, допълни бившият F1 пилот.