Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Фетел: Каква е целта на автомобилния спорт? Да помага с технологии или...

Фетел: Каква е целта на автомобилния спорт? Да помага с технологии или да се превърне в културна форма от миналото?

2202
0

Себастиан Фетел изкара последния уикенд в Гудууд, където взе участие в прочутия Фестивал на скоростта. Четирикратният световен шампион, който сложи край на кариерата си във Формула 1 в края на сезон 2022, бе зад воланите на два лично негови болида – Уилямс FW14B и Макларън MP4/8. Фетел ги кара с гориво, което не замърсява като промотиране на инициативата си „Race without a trace“. Съботният ден от фестивала в Гудууд обаче бе отменен, тъй като метеорологичната прогноза предвещаваше изключително силен вятър. Това върна Фетел на въпроса за климатичните промени, по който той се опитваше да повиши знанията на публиката още преди да си тръгне от F1.

„Може би не всички разбират напълно, че можеш да се забавляваш и по по-отговорен начин. (Надпреварата на) Имола бе отменена. Съботните събития в Гудууд също. Има директна връзка между екстремните прояви на климата и промените в света“, заяви Фетел

„Очевидно е, че климатичната криза влияе върху живота на много хора, освен ако не си затваряш тотално очите. В Имола имаше продължителна суша и изведнъж се изсипа дъжд, който изобщо не спираше и предизвика масови наводнения. За Маями имаше опасения преди състезанието там – също от наводнения. Пистата бе под вода и надпревара нямаше да има, ако стартът бе три седмици по-късно. В Канада бяха горските пожари. Догодина може и никое състезание да не бъде заплашено. Но светът се променя и има влияние върху живота ни.“

„В някакъв момент правителствата ще разглеждат различни неща, които могат да се съкратят и забранят. И е възможно автомобилният спорт да бъде възприет като заплаха и съответно да попадне в тази категория. Опитвам се да мисля в перспектива и искам да е напълно ясно, че не искам подобно нещо да се случва. Спортът ни е страхотен, виждате колко хора идват и тук (на фестивала). Би било страшно жалко да не се състои, защото някой е погледнал на събитие като възможност за съкращаване на вредни емисии“, каза още Фетел.

„По-рано тази година бях в Монако. Проведох чудесна среща със Стефано [Доменикали]. F1 има огромни отговорности, защото много хора посещават събитията от първенството.“

„Британската Гран при събра 400 000-500 000 души, така че не става дума само за колите. Освен това по отношение на автомобилите е важно, че се върви в правилната посока.“

По отношение на задвижващите системи според Фетел основният въпрос трябва да е колко от използваните технологии се използват реално в масовото производство.

„Ако няма такива, се появява въпросът какъв е смисълът в това, което правим и какво бихме могли да сторим по-добре. Ако има сериозен трансфер, то тогава очевидно съществува цел. Не съм сигурен колко от технологиите сега се използват“, каза Фетел.

„Каква е целта ни? Да помагаме за бъдещата мобилност? Или да имаме все по-малък и по-малък принос, докато стигнем до момента, когато автомобилният спорт е считан само за наследство от миналото, някаква културна форма на изкуство и забавление?“, попита риторично Фетел

„Така че работата не засяга единствено с какво гориво вървят автомобилите, а всичко – от логистиката до това как хората стигат до съответното място, какво консумират там и т.н. Иначе използваното в F1 гори е много по-скъпо от това, което аз сипвам на Макларън-а и Уилямс-а, което е горе-долу 4-5 паунда на литър. Тази седмица сипах дизел на една бензиностанция и литъра беше 1,47 британски лири, така че разликата е осезаема. В F1 горивото е нещо от порядъка на пет пъти по-скъпо от това, което аз използвам. Но в някои категории, за частни серии, аматьорски шампионати ще има разлика. А колкото повече се използва, толкова повече ще се произвежда и ще поевтинява“, допълни Фетел.