Себастиан Фетел (Ред Бул) спечели полпозишъна за Гран при на Япония днес на пистата Сузука. Втори е съотборникът му Марк Уебър, а трети – Дженсън Бътън (Макларън), който обаче ще стартира 5 места назад на грида утре.
26 градуса на въздуха и 36 на пистата бяха температурите в началото на квалификацията. Трафикът бе сериозен проблем в края на последната свободна тренировка и в питлейна бяха наясно, че трябва да внимават през първите 20 минути. Люис Хамилтън го изпита на гърба си още в първото си излизане, когато получи инструкция да намери пролука между останалите коли на трасето.
Бързите обиколки на топекипите започнаха с твърдите гуми хард, като разликата между темпото с тях и с меката смес бе около 1,2 сек според последните сравнения. Малките отбори – Катерам, Маруся и Испания Рейсинг – предпочетоха директно софт.
В Уилямс оправиха предната част на колата на Пастор Малдонадо, а механиците на Форс Индия успяха в последния момент да сглобят болида на Нико Хюлкенберг след катастрофата му сутринта. Венецуелецът се изстреля втори в класирането (с меки гуми), докато пръв бе Фетел (след бърз тур с хард). Софт бе изборът и на Алонсо в края на Q1 (от Ферари обясниха причината: позицията му не била сигурна), както и на Райконен. Хамилтън пък бе с нестабилна предна част с хард.
В крайна сметка Ромейн Грожан бе най-бърз в първия квалификационен сегмент, а след него се наредиха пилотите на Заубер Камуи Кобаяши и Серхио Перес и съотборникът му в Лотус Райконен. Бруно Сена бе елиминиран в Q1 (но от Уилямс веднага пратиха оплакване до Чарли Уайтинг заради карането на Жан-Ерик Верн пред бразилеца) заедно със състезателите на малките екипи, чието съревнование в квалификацията бе спечелено отново от Хейки Ковалайнен. Последен в Q2 се класира Михаел Шумахер – седемкратният шампион пресече старт-финала секунди преди карирания флаг и с последната си обиколка даде 16-то време. Само той, Ред Бул и Макларън използваха твърди гуми в този сегмент, всички останали караха със софт. От Пирели отчетоха това като необичайно за Q1 и показващо колко малки са разликите между отделните тимове на Сузука.
Втората част на квалификацията започна директно с меки гуми: Хамилтън бе с нов комплект, а Алонсо – с използвани. Испанецът трябваше да свиква в движение с избраното след сутрешната тренировка задно крило. Сутринта той бе с напълно ново такова (докарано направо в Япония), докато Маса кара и сравнява последната използвана в състезание версия и изоставения след изпитанията в Сингапур вариант с леки изменения. Именно последното крило бе предпочетено за Алонсо, след като Фелипе бе по-бърз сутринта от съекипника си с 0,36 сек, но Фернандо не бе карал с него преди квалификацията.
Междувременно на трасето Фетел изглеждаше недостижим, Ди Реста се оплака от трафик, а Шумахер си бе в бокса след изтичане на половината време. Пилотите на Ред Бул и Дженсън Бътън останаха в питовете накрая, докато всички останали (включително Хамилтън) водеха битка на пистата за класиране в Q3. На финала Перес влезе в топ 10, което прати Маса на 11-та позиция. Шумахер пък е 13-ти, което утре ще се превърне в място в дъното на грида заради преместването с 10 места назад.
Освен Макларън и Ред Бул Q3 достигнаха още Алонсо, пилотите на Лотус, Заубер и Нико Хюлкенберг, който обаче получи санкция 5 места назад на стартовата решетка за смяна на скоростната кутия.
5 минути след началото на последните 10 от официалната сесия Алонсо, Хюлкенберг, Кобаяши и Перес си бяха в боксовете. След първите бързи обиколки пръв бе Фетел, следван от Уебър (който направи сериозна грешка и блокира предно ляво колело), Бътън, Грожан, Райконен и Хамилтън. Заубер съобщиха, че са решили да правят само едно излизане с двамата си пилоти, каквото очевидно бе намерението още на Алонсо и Хюлкенберг.
Всичките 10 болида бяха на пистата малко над 2 минути преди финала за последен, решителен опит в квалификацията за Гран при на Япония. Завъртане на Райконен на Спуун сложи край на битката, в която Фетел единствен слезе под 1:31 мин за обиколка. Кобаяши зарадва феновете си у дома с четвърто време, което на грида ще е трета позиция заради наказанието на Бътън (англичанинът ще отиде осми, след като стана трети в квалификацията). Разочарование изпитваше Хамилтън, който бе едва девети, изпреварил само Хюлкенберг.