ФИА може да въведе таван на разходите в WRC. Федерацията обмисля варианти, чрез които да направи най-високото ниво на ралитата по-достъпно и привлекателно за повече производители.
Таванът на разходите бе въведен в F1 и Формула Е през 2021 г. Целта на федерацията беше да предотврати излизането на разходите извън контрол в ущърб на някои екипи
Понастоящем най-високият клас на WRC (Rally1) функционира без горна граница на разходите. Това означава, че производителите в WRC могат да влагат неограничени средства в развитието на своите автомобили.
Според WRC Promoter, разходите са далеч от първоначалната стойност, предвидена за хибридните автомобили за Rally1, които бяха въведени миналата година. Цената на един автомобил за от Rally1 е близо един милион евро. В същото време автомобилите за Rally2 струват около 200 000 евро.
В момента WRC разполага два истински производителя- Тойота и Хюндай. Форд също участва в световния рали шампионат заедно с екипа на М-Спорт. Участието на американския производител е по-скоро свързано от маркетингова гледна точка, отколкото от технологична.
WRC и ФИА разкриха, че ограничението на разходите е идея, която се обсъжда в рамките на по-широка дискусия относно дългосрочния бъдещ път на шампионата. Не е тайна, че двете страни искат да има поне четири производителя в световния рали шампионат.
„Това е една от текущите работи в момента“, разкри старшият спортен директор на WRC Петер Тул.
„Спомням си, че имаше предположение за разходите за сегашните автомобили. Не ви казвам броя, който малко се отклонява в погрешна посока. Добре, това е спорт, управляван от инженери, които искат да имат най-бързите автомобили. Но въпреки всичко ограничението на разходите е изключително важно“, продължи Тул. „Трябва да намалим разходите. Всички шефове на отбори от Rally трябва да се обърнат към борда и да оправдаят инвестициите си.“
Техническият директор на ФИА Ксавие Местелан Пинон подкрепя таван на разходите. Той смята, че намалението на технологичните харчове ще бъде от полза за производителите, които искат да постигнат по-добра възвръщаемост на инвестициите от участието си в WRC. Той също така разкри, че перспективата за ограничаване на разходите е ключова тема за марките, които обмислят бъдеща програма в WRC
„За един производител е по-разумно да харчи пари за маркетинг и реклама, отколкото за бутало или каквото и да е друго, за да спести 10 грама или нещо подобно“, каза Пинон.
„Твърдо вярвам, че ако успеем да намалим разходите за технологията, това ще има по-голям смисъл за мен. По този начин марката ще има по-голяма сила да се активира, което е добре за тях и за шампионата.“
„Силно вярвам, че това е добър вариант и има отношение към F1 и Формула Е. Това е и нещо, което може да се обсъди, ако всички са съгласни и има смисъл да се направи.“
Рали директорът на ФИА Андрю Уитли също коментира темата. „Можете да ограничите разходите по различни начини. Не е задължително да бъде публикуван таван на разходите.“
„Това може да бъде техническо и спортно ограничение на даден регламент, което може да има същия ефект като ограничението на разходите. Подобно нещо работи много добре в Rally2, тъй като има таван на техническите разходи и резултатите са видими“, добави рали директорът на ФИА.
The week ahead on #RallyTV 👇 pic.twitter.com/63lybebhoI
— World Rally Championship (@OfficialWRC) May 17, 2023