ФИА направи няколко промени в правилника за F1. Федерацията цели да избегне повторение на събитията от Гран при на Китай, където имаше два спорни инцидента с участието на Карлос Сайнц и Фернандо Алонсо.
Днес ФИА ревизира спортния правилник на F1. Ръководният орган иска да премахне объркването, предизвикано от два инцидента по време на състезателния уикенд в Китай. Тогава Карлос Сайнц се завъртя в квалификацията на пистата в Шанхай. В резултат на това той повреди предното си крило. Сайнц остана неподвижен за продължителен период от време, докато в същото време рейс контролът развя червените флагове
Сайнц успя да стартира отново болида си след помощ от маршалите и да се върне на пистата. После той мина през бокса за ново предно крило и продължи участието в сесията. В крайна сметка трикратният победител в F1 стигна до Q3 и се класира седми.
В този случай член 39.6 от правилника за спиране на пистата по време на квалификацията гласеше: „Всеки пилот, чийто автомобил спре на пистата по време на квалификационната сесия или квалификационния спринт, няма да бъде допуснат до по-нататъшно участие в тази сесия.“
Случаят на Сайнц привлече вниманието на Астън Мартин. Отборът от Силвърстоун смяташе, че испанецът е нарушил това правило и подаде протест. Той обаче беше отхвърлен от стюардите на ФИА в Китай.
Инцидентът на Сайнц накара ФИА да преразгледа регламента и да направи някои промени, които бяха публикувани днес. Една от тях беше в член 39.6 и гласеше следното: „На всеки пилот, чийто автомобил спре в зона, различна от питлейна, по време на квалификационната сесия или квалификационната сесия за спринт и получи физическа помощ, няма да бъде позволено да участва повече в тази сесия.“
Ревизираният правилник щеше да попречи на Сайнц да продължи участието си в сесията, ако беше получиш външна помощ. В този случай се допуска участие само ако автомобилът тръгне на собствен ход.
Промяната в правилника осигурява яснота в случай на възникване на подобна ситуация. По този начин би трябвало да предотврати необходимостта от протест.
Втората промяна, направена от ФИА също е свързана със събитията в Китай. Тя предвижда наказанията, наложени в спринтовите състезания, да бъдат прехвърлени в самата Гран при
Припомняме, че Фернандо Алонсо се сблъска със Сайнц на завой №9 в спринта на пистата в Китай. Испанецът направи прекалено рискован опит за изпреварване и се докосна със своя сънародник. В резултат на това той получи наказание от стюардите на ФИА.
Алонсо обаче не завърши спринта в Китай. Така на практика той не беше санкциониран. Но с промяната в член 54.3.d, Алонсо вече би отнесъл наказание в основния старт. То ще се изразява в преместване с няколко места по-назад на грида.
„Ако на даден пилот е наложено някое от [горепосочените] наказания и този пилот не е в състояние да изтърпи наказанието поради отпадане в спринтовата сесия или в състезанието в случай на а) или б) или поради оттегляне от спринтовата сесия или от състезанието в случай на в) или г), стюардите могат да наложат на пилота наказание за място на стартовата решетка в следващото му състезание.“
We are delighted to publish our 2023 Sustainability and EDI report. This report not only covers our ongoing work within sustainability, but also features social and community impact reporting for the very first time. This is in line with our wider ambition to drive equal… pic.twitter.com/s9NrtbicKK
— FIA (@fia) July 31, 2024