ФИА обяви конкурс за доставчик на гуми за F1 от 2025 г. Ръководният орган отправи покана към всички производители на гуми, които желаят да бъдат ексклузивен партньор на Формула 1 и нейните младежки категории. Доставчикът ще трябва да осигури гуми за F1, F2 и F3 Формула за тригодишен период, който ще обхваща 2025-2027 г.
Поканата за участие в конкурс е първата стъпка в процеса на номиниране на изключителен доставчик на гуми за трите големи шампионата за едноместни болиди. Избраният доставчик ще осигури 18-инчови смеси за сезоните 2025, 2026 и 2027 г.
В момента Пирели е изключителен доставчик на гуми за F1. Италианската компания изпълнява тази роля от 2011 г. Преди това световният шампионат използваше смеси на Бриджстоун. Японската марка бе ексклузивен доставчик на спорта в периода 2007-2010 г.
От Пирели са натоварени със задачата да разработят гуми от F1. Те трябва да имат „скала“ за добра производителност към края на жизнения им цикъл. По този начин трябва да подобри качеството на състезанията. Поканата на ФИА за участие в търг изрично запазва тази „скала“ за смесите, които ще бъдат произведени за сезоните 2025, 2026 и 2027.
Пирели заяви намерението си да продължи да бъде доставчик на гуми в F1 и в бъдеще. Настоящото споразумение на италианците с Формула 1 изтича в края на 2024 г.
Продуктите на Пирели бяха неколкократно критикувани от 2020 г. до момента. Най-недоволен от тях бе Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул бе доста критичен към качеството на смесите на Пирели след края на Гран при на Азербайджан 2021. Тогава той водеше уверено преди да катастрофира на старт-финалната права заради спукана задна лява гума. Двукратният световен шампион разкритикува и гумите на Пирели за мокра настилка. Това се случи след последното издание на Гран при на Япония, което се проведе при тежки метеорологични условия. Това бе една от причините F1 да обяви, че тази година ще се използват напълно нови гуми за изцяло мокра писта.
Дизайнът и характеристиките на гумите ще остане до голяма степен непроменен от сегашната 18-инчова спецификацията, която беше въведена през миналата година. Подобно на основните характеристики, оразмеряването също няма да претърпи някаква съществени промени
„Тези цели са договорени чрез консултации с притежателите на търговски права и екипите от F1. Те са предназначени да осигурят широк работен обхват, да сведат до минимум прегряването и да имат ниска деградация, като същевременно създават възможност за повече стратегически опции“, се казва в изявление на ФИА.
Разбира се, доставчикът на гуми трябва да споделя стремежа на F1 да бъде с нулеви въглеродни емисии до 2030 г.
„Търгът също така ще изисква от потенциалните доставчици да предоставят анализ на въздействието върху околната среда на гумите, използвани в F1. Една успешна оферта ще трябва да демонстрира най-добрите практики и иновации, когато се разглежда пълният жизнен цикъл на гумите.“
Трябва да се отбележи, че новите гуми ще бъдат оборудвани с електронна идентификация. Така ще се подобри ефективността на процедурите за наблюдение.
Поканата на ФИА за участие в търг за нейните ексклузивни доставчици на гуми за F1 потвърждава настоящите намерения на федерацията. Те са свързани с това гумите да се използват без подгряващи одеяла. Забраната за тези покривала е планирана да влезе в сила през 2024 г. Разбира се, тя ще влезе в сила ако бъде подкрепена от ФИА, F1 и 10-те отбора на стартовата решетка. Очаква се Формула 1 ще вземе решение по въпроса за подгряващите одеяла през юли.
Some epic stints by the drivers across all three P Zero compounds at the #SaudiArabianGP 🇸🇦👏#Fit4F1 #F1 pic.twitter.com/NNVx8SFCSZ
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) March 19, 2023