ФИА обяви резултатите от финансовата проверка за 2023-та. Според доклада на федерацията, всички 10 отбора от F1 са влезли в горната граница на разходите за този период. В същото време стана ясно, че Хонда и Алпин са направили процедурни нарушения на правилника за силовите агрегати.
The FIA has completed its review of compliance with the 2023 FIA Formula 1 Financial Regulations
Read more: https://t.co/oT168cXl7S#FIA pic.twitter.com/cNdJcL3Y6D
— FIA (@fia) September 11, 2024
Днес ФИА потвърди, че нейната Администрация за лимитиране на разходите (CCA) вече е приключила прегледа на отчетната документация за отчетния период, приключил на 31 декември 2023 г. Тя е била подадена от всеки отбор от F1 участвал в световния шампионат през 2023 г. Тук се включва и всеки настоящ производител на задвижващи агрегати, регистриран като доставчик през 2026 г.
2023-та е третата година от прилагането на Финансовия правилник за отборите от F1 и първата година от прилагането на Финансовия правилник за производителите на двигатели.
Прегледът на отчетната документация беше задълбочен и интензивен процес, продължил пет месеца. Всички отбори от Формула 1 и всички производители на задвижващи системи оказаха пълната си подкрепа за предоставяне на необходимата информация. CCA отбелязва, че всички отбори от F1 и всички производители на двигатели са действали с добросъвестност и сътрудничество по време на целия процес.
Основният лимит за сезон 2023 бе $135 млн. долара. Но той се базираше на 21 Гран при, а реално се проведоха 22. Поради това на отборите бе разрешено да изразходват допълнително по $1,8 млн. долара на състезание, което надвишава цифрата 21. Това означава, че основният бюджетен лимит бе $138,6 млн.
Това е втора поредна година, в която всеки отбор отговаря на изискванията и се вмества в горната граница на разходите. През 2022 г. бе установено, че Ред Бул е надхвърлил разходите си през сезон 2021. Отборът от Милтън Кийнс се отърва с глоба и допълнително намаляване на времето за тестове във въздушния тунел. Това обаче не оказа сериозно влияние върху представянето на Ред Бул. Екипът наложи тотална доминация през миналия сезон и спечели 21 от 22 старта.
За първи път производителите на силови агрегати също бяха обвързани с ограничения на разходите. ФИА установи, че Хонда и Алпин са извършили процедурни нарушения на правилата. Нито един от двата производителя не е превишил ограниченията за разходите.
„Както Алпин Рейсинг, така и HRC са действали винаги добросъвестно. В момента си сътрудничат със CCA, за да приключат въпроса“, се казва в изявление на ФИА.
„Като се има предвид естеството на нарушението, сложността на новия финансов правилник за производителите на двигатели и предизвикателствата, свързани с първата година от прилагането му, намерението на CCA е да предложи на тези двама производители да уредят съответните си нарушения чрез споразумение за прието нарушение (ABA).“
„Обобщение на ABA, ако бъде прието от тези двама производители, ще бъде публикувано след финализирането му, както е предвидено във финансовите регламенти.“
Not your average way of measuring things. Step into the FIA garage during a Formula 1 Grand Prix, to understand how do we make sure that all cars comply to the FIA F1 Technical Regulations 👀
Learn more, in the latest episode of FIA Insights, now on FIA YouTube channel 🔥#FIA pic.twitter.com/EJ6RubIhj3
— FIA (@fia) September 10, 2024