Начало Избрани ФИА одобри използването на охлаждащи системи в F1

ФИА одобри използването на охлаждащи системи в F1

870
0
охладителни системи в F1
снимка, Ред Бул Контент Пуул

ФИА одобри използването на охлаждащи системи в F1. Това стана ясно след последното заседание на Комисията за Формула 1. След неговия край стана ясно, че вече ще могат да бъдат поставяни специални системи за охлаждане на пилотите в състезания, които се провеждат при много горещи условия.

ФИА одобри въвеждането на охладителни системи в автомобилите през сезон 2025. Те трябва да се използват в надпревари, които се провеждат в екстремно горещо време.

Темата за въвеждане на охладителни системи се появи на дневен ред след последното издание на Гран при на Катар. Тогава част от пилотите имаха здравословни проблеми след надпреварата на Лосаил, която се проведе при много високи температури. Някои като Ланс Строл, Логан Сарджънт и др. дори потърсиха медицинска помощ веднага след финала на състезанието

По време на уикенда в Унгария стана ясно, че ФИА и F1 обмислят въвеждането на климатични системи в болидите на F1. Двете страни проведоха различни изследвания, за да разберат как да подобрят вентилацията и да позволят охлаждане на пилотите по време на горещи състезания.

Първоначалните предложения включваха монтирането на климатична система в автомобилите. Точните технически подробности за това все още не са известни. Но според информация на Моторспорт, решението на ФИА и F1 включва опростена охладителна система, която вече не изисква климатик. Тя ще се използва само при екстремни горещини. Следователно като минималното тегло на автомобилите ще бъде съответно увеличено в такива случаи.

Катар не е единственото състезание, което се провежда при екстремни условия. Другият такъв случай е Сингапур. Надпреварата на пистата Марина Бей се провежда при много високи температури и влажност. Това изтощава F1 пилотите до краен предел, както беше примера с Люис Хамилтън и Джордж Ръсел. Състезателите на Мерцедес пропуснаха пресконференциите в неделя вечер, тъй като бяха близо до получаване на топлинен удар

Комисията за F1 се съгласи и да промени протокола за определяне на стартовата решетка, когато дадени автомобили не успеят да участват състезанието. Въпросът възникна след инцидента Александър Албон на Интерлагос. Пилотът на Уилямс катастрофира в квалификацията и разруши своя болид. За съжаление, механиците на Уилямс не успяха да поправят автомобила заради малкото време между сесията и самото състезание.

Автомобилът на Албон беше изваден от употреба много преди началото на състезанието. Въпреки това неговата позиция на стартовата решетка остана празна, тъй като правилника вече не позволяваше промяна на местата на грида.

Сега се разбира, че ФИА ще затегне процедурата си. Федерацията планира да формира окончателната стартова решетка най-късно един час преди старта. Това означава, че автомобилите, които са извадени до 75 минути преди старта, няма да бъдат включени в окончателната стартова решетка. По този начин всички автомобили от по-задната част ще могат да се придвижат на съответните позиции.

По време на заседанието в Женева Николас Томбазис и главния изпълнителен директор на F1 Стефано Доменикали, коригираха и елементи от финансовия правилник за 2025 г. Двамата одобриха нови изключения от горната граница на разходите за разходи, свързани с инициативи за устойчивост

На последната среща на Комисията за F1 беше обсъден напредъкът, постигнат по новите технически правила за 2026 г. Целта е да се подобрят нивата на представяне чрез увеличаване на притискащата сила. ФИА е уверена, че широко обсъжданите правила за 2026 г. ще бъдат готови навреме за одобрение от Световния съвет за автомобилен спорт на ФИА след приключването на сезон 2024.

В спортния правилник на ФИА също така бяха направени промени, за да се включи неутрален по отношение на пола език. За тази цел бяха премахнати някои мъжки местоимения и други полови формулировки. Подобни корекции вече бяха направени в спортните правилници на F2 и F3 в края на миналата година.