Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА проверява възможен трик с охлаждане на гумите след сигнал на Ред...

ФИА проверява възможен трик с охлаждане на гумите след сигнал на Ред Бул

7360
0
гуми на Пирели
снимка, Пирели

ФИА проверява за възможно нарушение на правилата за гумите. Федерацията се е задействала след сигнал на Ред Бул. Тимът от Милтън Кийнс твърди, че някои екипи използват вода, която да охлажда гумите по време на състезанията.

По време на уикенда в Сао Пауло разрази поредният технически скандал в F1. Той е свързан с подозренията на Ред Бул, че някои отбори са използвали вода или друга течност, за да охлаждат гумите си отвътре

Борбата за световното първенство между Ред Бул и Макларън става все по-близка. Затова се наблюдава засилено проучване на двата отбора, както и елементите на техните автомобили.

Макларън попадна под прицел заради задното си крило, използвано за последно в Баку. То създаваше ефект на мини DRS, който намаляваше челното съпротивление при движение на правите. В крайна сметка Макларън трябваше да промени дизайна на крилото заради протести от страна на Ферари и Ред Бул.

Неотдавна се разрази спор за това, че Ред Бул има регулатор на отстоянието от настилката в предната част на болида. Някои екипи подозират, че това може да се използва за регулиране на височината на каране в условията на закрит парк. От Ред Бул признаха за устройството, но бяха категорични, че то не се използва за получаване на нечестно предимство. Разбира се, това предизвика гнева на Макларън.

ФИА се намеси в двата случая и направи проверки. В крайна сметка нито един от двата един от отборите не беше уличен в незаконни действия.

Сега Моторспорт твърди, че вниманието на ФИА се е насочило към трик, за който Ред Бул подозира, че е използван от няколко съперници. Той е свързан с подпомагане на охлаждането на гумите по време на състезания. Съвсем очаквано, сред заподозрените екипи е и Макларън.

Теорията е, че някои отбори са открили начин да впръскват вода – или друга неуточнена течност – в гумите през клапаните. Това се случва малко преди самите гуми да бъдат монтирани на автомобилите преди началото на състезанието.

Наличието на такава охлаждаща течност може да помогне за поддържане на по-голямата част от гумата хладна, за да се ограничи термичната деградация. Така в крайна сметка може да се постигне по-добро състезателно темпо

Приема се, че загрижеността за тази дейност е избухнала след Гран при на Сингапур. Според източници някои джанти на отборите са били забелязани с течност в тях, което е крайно необичайно.

Това е така, защото обикновено отборите полагат допълнителни усилия, за да отстранят цялата влага от вътрешността на гумата. Това помага на екипите да достигнат перфектното максимално налягане в гумите.

В техническите правила на F1 се прави опит да се ограничи количеството влага, което отборите могат да премахнат от гумите, а не да добавят.

„Гумите могат да се напомпват само с въздух или азот. Всеки процес, чиято цел е да се намали количеството влага в гумата и/или в газовете за напомпване, е забранен“, се казва в член 10.8.4 на ФИА.

Моторспорт също така научи, че ФИА е била предупредена за опасенията относно тази дейност. Затова председателят на  Комисията за едноместните автомобили Николас Томбазис е влязъл в диалог с Пирели и отборите този уикенд, за да обсъди въпроса.

Знае се, че Томбазис е следил внимателно за свалянето на гумите от джантите след спринтовото състезание в Бразилия, за да види дали там има следи от необичайна течност. За момента няма официални коментари от страна на ФИА по въпроса. Разбира се, че има скептицизъм относно това дали отборите няма да се опитат да се възползват от такъв трик

Докладът на ФИА от проверката след края на спринта в Сао Пауло също потвърждава, че гумите са били проверени и не са били открити нарушения.

„Гумите, използвани от всички пилоти по време на днешния спринт, бяха проверени“, се казва в доклад на ФИА.

Приема се, че идеята за добавяне на влага в гумите е забранена от много години чрез техническа директива, издадена по-рано от ФИА. Следователно всеки, за когото се установи, че е добавял течност, може да рискува да бъде докладван на стюардите и наказан сурово.