ФИА ще обсъди с производителите въпроса за връщането на V10 двигателите в бъдеще. Според информация на Моторспорт, ръководният орган ще се срещне с всички доставчици на силови агрегати по време на състезателния уикенд в Бахрейн. Тогава ще стане ясно в каква посока ще се движи световния шампионат и дали новите задвижващи системи ще отпаднат преди 2030 г.
ФИА е насрочила среща с производителите на двигатели в F1 за да обсъди потенциалното завръщане на легендарните V10 агрегати. Идеята все повече се обсъжда като сериозна възможност след неотдавнашните коментари на Мохамед бин Сулайем. Президентът на ФИА призна, че F1 трябва да обмисли въвеждането на двигатели V10, работещи с устойчиви горива
По време на уикенда в Китай Николас Томбазис потвърди, че ФИА наистина проучва възможността за преразглеждане на тази техническите правила за двигателите. Според него, трябва да се помисли за вариант, който да намали разходите. Ръководителят на отдела за състезанията с едноместни болиди призна, че новите турбо-хибридни двигатели ще бъдат много скъпи.
Все още не е представено конкретно предложение за евентуална промяна в правилата. Томбазис обаче не изключва възможността за връщане към прочутите V10 мотори. Той също така не отхвърля възможността това да се случи преди приключването на трябва да приключи следващият цикъл на двигателите през 2030 г.
Това оставя значителна несигурност около бъдещето на хибридните V6 агрегати, които в момента се разработват от няколко години и ще се използват от следващия сезон. Те включват по-малък двигател с вътрешно горене и по-голямата електрическа мощност. Очаква се съотношението между двете да бъде близо 50/50.
По-рано тази днес Моторспорт обяви, че ФИА вече е организирала среща с всички настоящи производители на двигатели за F1. Тя ще се проведе следващата седмица в Бахрейн [11 април]. Очаква се срещата да установи дали има достатъчна подкрепа сред производителите за връщане към двигатели V10 след няколко години.
Вече се знае, че Ауди е категоричен противник на връщането на V10 двигателите. Германският производител даде да се разбере, че решението да влезе в F1 е заради новите хибридни агрегати. Ауди дори заплаши с напускане при евентуална промяна на правилата в друга посока.
Хонда също избра да се върне официално в F1 след влизането на новите правила за задвижващите системи. За момента японският производител не е коментирал темата за потенциалното възраждане на V10. В миналото Хонда произвеждаше V10 двигател за екипи като БАР и Джордан.
Първоначалните предположения бяха, че настоящите правила за двигателите могат да бъдат удължени с още две години, след което F1 да се върне към V10 мотори. Те обаче са малко вероятни. Според Моторспорт, 2031 г. се счита за по-реалистична дата за евентуална промяна в двигателите, тъй като производителите вече са направили значителни инвестиции в задвижващия агрегат за следващата година
Моторспорт разбира, че тази идея набира огромна скорост в падока. Все повече хора са единодушни, че продължаване на използването на сегашните силови агрегати за още две години е по-правилното и устойчиво решение, преди да се върнат V10. Разбира се, тепърва ще стане ясно по какъв път ще тръгне F1 след срещата на ФИА другата седмица.
Тото Волф се изказа доста предпазливо относно връщането на V10. Австриецът предупреди F1 да не прибързва с толкова големи промени в правилата. Волф също така заяви, че Мерцедес е хвърлил всичките си ресурси в новото задвижване. Затова едно евентуално удължаване на настоящите правила би оставило клиентските отбори на марката без двигатели.
Formula 1 engine manufacturers will meet with the FIA at next weekend’s Bahrain GP to discuss a potential switch to V10 engines
It is understood that the meeting is intended to help the FIA understand how much support exists among stakeholders for a long-term change to F1’s… pic.twitter.com/QK1tuWiOpw
— RBR Daily (@RBR_Daily) April 4, 2025