Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Флавио Бриаторе: Британците са само част от света

Флавио Бриаторе: Британците са само част от света

1479
0

Снимки: LAT Renault

Загорял от лятната си отпуска, която прекара на своята яхта в Средиземно море, Флавио Бриаторе ни посреща в моторхоума на Рено на пистата край Истанбул.

Шефът на Рено очевидно се е поотпуснал наистина, защото за първи път си е позволил коремче. Дори топ манекенките изглежда вече не могат да се справят с влиянието на 55-те години, който тегнат над колана му.

Изключителният италианец видимо изглежда под напрежение.

Опитва се да избяга от прекия разговор за супер дискотеката си в Сардиния или за гостуването на с приятеля си на неговата яхта.

За старите си връзки с Наоми Кембъл и Хайди Клум, която му роди дете изобщо не обича да се споменава.

Кръстосва стегнато ръце и с уникалния си запазен и до днес силен акцент се концентрираме върху наистина невероятната му кариера във Формула 1 и успехът, който за пореден път постига.

– За втори път в кариерата си изграждате един отбор от нулата до претендент за световната титла.

– Да, и много се гордея с това.

– Каква е тайната ви, системата на изграждане на един екип, на успешна работа, каквато имахте и някога в Америка? (преди да бъде помолен от Лучано Бенетон да поеме тима му Бриатор изгради системата за продажба на дрехите фамилията в САЩ успешно б.р.)

– Няма вълшебна формула. Управлението има твърде много страни. Дори във Формула 1 става дума за различни екипи. Системата е да си отдаден на работата, която вършиш, да си фокусиран, при изграждането и да се подберат най-правилните хора. Наистина е необходима най-вече пределна концентрация.

– Рено е само от четири години във Формула 1 – започнахме през 2001 г. Тогава бяхме едва ли не последни на стартовата решетка, а сега се борим за титли, което е прекрасен успех. Намерихме двама чудесни пилоти. Като цяло екипът ни е много млад, не зная колко е средната ни възраст, някъде около 35, по-малка е от тази на съперниците. Трябваше да действаме бързо, за да се изградим като тим за много кратко време. Това ми доставя удоволствие, най-много от всичко, защото не само се справихме, но го направихме бързо.

– Отборът сега е много по-голям отпреди.

– Спрямо Бенетон, да, но всъщност не е – ние сме чак четвъртия или петия отбор по големина във Формула 1. Макларън, Тойота, Ферари, Хонда: всичките са по-големи. Ние не толкова, но сме много ефективни. Излиза, че сме пети като размер, а това няма значение.

Формула 1 е безкрайно комплексен спорт. Дори да имаш най-добрия двигател с перфектното шаси не е съвсем сигурно дали ще побеждаваш наред. Необходимо е да се намери точният компромис. Същото като във футбола е – не можеш да станеш шампион с един-единствен много добър играч. С Бенетон също успяхме да постигнем такъв баланс, дори с Лижие успяхме (за изевестно време Лижие също бе собственост на Бриаторе, който го получи след фалита му от Серил Де Рувър през 1993 г. б.р.).

– Когато бяхте с Бенетон имаше обвинения в измама. Сега подобно нещо няма, присъствието на Шумахер ли бунеше духовете тогава.

– Нямаше абсолютно нищо нередно с Бенетон. Проблемът тогава всъщност беше, че появата на Бенетон сред първите бе доста неочаквана. Отборът реално не бе смятан за истинска конкуренция или заплаха. Бяхме готини, шарени и в един момент бум-бум-бум: започнахме да бием всички. Тогава се появиха първите слухове. Федерацията ни провери много внимателно, няколко пъти и не намери нищо нередно. А вие видяхте какво стана с БАР тази години при една по-сериозна проверка.

– Сега обаче работите за Рено, а това може би променя нещата в някаква степен?

– Няма никакво значение дали работя в Бенетон или в Рено. По онова време единственият ни истински проблем бе черния флаг (Михаел Шумахер бе дисквалифициран на Силвърстоун през 1994 г. – б.р.). Понесохме си наказанието и толкоз.

– Но особено британските медии не криеха създаваха друго впечатление и отношение към Михаел?

– Не, не… (маха разпалено с ръце б.а). В крайна сметка британците са само част от целия свят. А по принцип медиите също са част от работата ми, при това съвсем не лесна. Трудно е да угодиш на всички, на практика е невъзможно и това едва ли е имало някаква значение. Пак ви казвам във ФИА имаше прекалено много хора, които щяха и се хванаха дори и за най-малкото ни провинение.

– Сега наистина всичко изглежда друго и вашият успех вече не буди изненада. Имате сериозна преднина от началото на сезона, Фернандо води уверено при пилотите. Ако обаче подхождате все така консервативно към състезанията до края на сезона, пане конструкторската титла може да ви се изплъзне.

– Да, знам. Но ние участваме в спорт, в който никога не стоиш и не чакаш да видиш какво ще направят съперниците. Не сме спрели да работим по нашата програма. Наясно сме със ситуацията и не можем да си позволим да “кротуваме” и ден. Наистина спечелихме доста стартове и съответно имаме хубав аванс, но някои състезания са добри за нас, други – за Макларън, така вървят нещата по принцип. Фернандо е млад, но много зрял. Заедно се опитваме да направляваме нещата възможно най-правилно. Намираме се под сериозно напрежение, но това е една от най-важните части на работата ми – да свалям натоварването от хората си. Всички работят на предела на възможностите, ние също, само Макларън може би дори го прекрачват, ние не. Шест кръга преди финала за нас най-важно е да се класираме на подиума, защото ако Фернандо е трети или дори четвърти пак може да спечели шампионата. Райконен трябва да печели непрекъснато, а това не е от най-лесните задачи и въпреки това ние пак можем да го победим, просто смятайте.

– Направихте ли нещо извънредно през ваканцията, за да подобрите скоростта си?

– Не, нищо специално. Следваме програмата си на развитие, така че за всяко състезание има по нещо ново. По-голяма стъпка напред ще имаме за Бразилия. Сега сме достатъчно конкурентноспособни, дори и Макларън отново да са силни, ние сме пред всички други. Нямаме никакви проблеми.

– Ако обаче има още едно състезание като това в Унгария.

– – В Унгария се случиха много неприятни неща, сгрешихме гумите, после ни удариха на старата, това не се случва всеки уикенд.

– Все пак не мислите ли, че в момента Макларън и Райконен са малко по-бързи от вас?

– Сега ли в тази минута (поглежда си часовника – б.а.)? Нямам представа точно в този момент дали са по-бързи! Сериозно – най-важното нещо са резултатите, а ние до момента имаме по-добри резултати от тях.

– Все още ли имате два отделни конструкторски екипа?

– Имаме чудесни специалисти във всичките си отдели. Сега е малко по-трудно, защото догодина се променят твърде много неща – двигателите. Затова колата ни за 2006 г. не е готова още. Освен това трябва да се съобразяваме с бюджета и разчетите си. Не натискаме прекалено много, за да не избързваме излишно с програмата си за следващия сезон. Сега ако се представим добре тук и запазим добрия си точков аванс за Монца ще имаме сериозно подобрение, за разлика от другите ние имаме една аеротръба, от времето на Бенетон и не е много лесно вече да правим два проекта едновременно.

– Нямате нищо инвестирано в бизнеса Формула 1, не го ли смятате вече за добра инвестиция?

– Не, просто рано или късно ще трябва да работя друго и вече съм готов за следващата стъпка.

– Ще има ли разцепление?

– Лично аз не вярвам. Мисля че път ще се намери. Вече има обнадеждаващи сигнали. Да, някой неща трябва да се променят. Производителите трябва да участват в изработването на нещата, но Бърни трябва да остане. Никой друг не би могъл да се справи като него.

– Занимавате се само с пилоти. Как преценявате един състезател?

– Те са много важни за нас, защото са последната решаваща част от пъзела. Тук в тима работят 50 души, но пилотът излиза на пистата. Фернандо и Фисикела тази година, както и Трули през миналата, вършат страхотна работа. Наистина тръгнахме от нулата и в такова …