Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Флавио Бриаторе за сезон 2009, KERS и Рон Денис

Флавио Бриаторе за сезон 2009, KERS и Рон Денис

67
0

Особено спокоен се появи Флавио Бриаторе на представянето на болида на Рено за 2009 година в понеделник. След като отрече слуховете за своето оттегляне, Бриаторе изказа намерението си да спомогне за безопасността във Формула 1 и разкри надеждите си относно това, че френския тим и Фернандо Алонсо ще се върнат в борбата и за двете титли тази година.Ето какво точно сподели боса на тима на Рено в интервю, публикувано в официалния сайт на Формула 1, относно някои от най-значимите събития преди започването на сезона.

Флавио, не много отдавна се носеха слухове, че възнамерявате да напуснете Формула 1 след около година-две. Какви са плановете Ви?

ФБ: Планът ми е – всъщност не зная точно – и никога не съм казвал това на италианските вестници. Преживяваме един съдбоносен за Формула 1 период. Това, което искам, е да съм сигурен, че предоставяме на Формула 1 най-добрата възможност да преживее кризата – и да промени бизнеса. Мисля, че носим отговорност да осигурим бъдещето на хората, които работят за нас. Никога не сме имали такъв момент преди и бих искал да съм част от тази промяна във Формула 1. Това е, което искам да направя, каквото и да ми струва. Това е уникална възможност. След това ще видим.

Значи ще Ви виждаме още известно време?

ФБ: Надявам се. Ние като отбор работим много добре заедно с ФОТА, работим добре и с Макс (Мозли), а също така и с Бърни (Екълстоун). Помните, че говорихме за разходите и сега най-накрая резултатите са налице и най-накрая ние се опитваме да структурираме Формула 1 по различен начин и бих искал да съм част от това. Надявам се, че това няма да отнеме 10 години, но също така се надявам и че ще живеем съобразно нашата отговорност и ще направим възможно най-доброто.

Един от основните въпроси за този сезон е КЕRS. Какво мислите за така бързото й въвеждане?

ФБ: Мисля, че това е ужасна грешка и в крайна сметка Рено, Мерцедес и Ферари ще осигурят двигатели за останалите отбори, като така ние няма да печелим. Така само губим пари. От една страна се опитваме да намалим разходите, а от друга – отваряме врата към нещо, което не познаваме и не знаем какво ще ни струва. Не знаем дали е опасно. Изглежда сякаш не е под абсолютен контрол и като нещо, което няма да ни доведе до нищо хубаво. Това, което със сигурност ни носи, са само разходи. В създалата се ситуация само един отбор е определен да преодолее тази програма. Вече знаем, че за 2010 година има възможност да бъде внедрен стандартизиран КЕRS, така че каквито и пари да похарчим тази година, е само за една година и в такава обстановка е напълно ненужно. Ако ме питате как това се отразява от гледна точка на перформънса, не зная. Ако ме питате дали е по-добре със или без КЕRS – отново голяма въпросителна. Това, което е сигурно, е, че БМВ иска да стигне докрай, а за нас е трудно да имаме eдин конкурент, разработващ програма, в която ние не взимаме участие. Това, което знаем, е, че напразно харчим пари.

Тогава ще въведат ли Рено KERS?

ФБ: Със сигурност. Имаме възможността и да не използваме КЕRS, но абсолютно ще бъдем с нея.

Pено бяха много силни към края на миналия сезон. Прекъснаха ли новите правила възходящия ход на отбора?

ФБ: Не мисля. Миналата година ние коригирахме доста неща по колата по време на сезона, но към края се върнахме към нормалното си представяне. Имахме ужасен сезон през 2007-ма, след като сменихме гумите. Поехме грешната посока и не знаехме защо. Беше също като да построиш пясъчен замък – изглежда добре, но накрая рухва. Миналата година се завърнахме, след като бяхме разбрали какво се случва и подобрихме изключително много представянето си по време на сезона. Разработихме тази нова кола със същата философия и същите принципи и съм сигурен, че сме свършили доста добра работа.

В края на миналия сезон имахте надмощие. Притеснени ли сте от факта, че другите отбори приключиха развитието на колите си за 2008 година по-рано от вас, за да се концентрират върху проектите за 2009-та?

ФБ: Ако проверите, през 2005 и 2006 година беше така. Трябваше да се справяме с Мишлен, които спряха производството си една година по-рано, а ние се борехме с Ферари за шампионата и нямахме време да мислим за гуми, след което настана истинска катастрофа. Отне ни около 18 месеца да се примирим с това. В края на миналия сезон бяхме по-конкурентни от БМВ – борехме се с Ферари и Макларън. Вярно, че те се бореха за шампионската титла, но бяхме на едно равнище от гледна точка на представянето ни.

Определено имахте много успешна последна трета част от сезона – всъщност, Рено отбеляза повече точки от останалите отбори през периода – но какво Ви прави толкова сигурен, че няма да започнете този сезон както миналата година?

ФБ: Не зная какво ще се случи след два месеца, но работим върху това да постигнем нашата цел. Не зная каква е целта на Ферари или Макларън. Мисля, че ще се борим на върха, както направихме в края на миналия сезон. Факт е, че никой не може да бъде сигурен дали ще бъде конкурентен този сезон. Вярвам, че ще видим три, четири или пет пилота, които ще могат да се борят за титлата.

Направихте ли промяна по двигателя през зимата, за да наваксате?

ФБ: Направихме някои промени, но нищо драстично. Мисля, че това ще ни помогне да запълним празнината до върха. Може би Ферари и Макларън все още ще бъдат по-добри, но поне ще сме способни отчасти да запълним празнината. Определено сме готови за състезанието в Мелбърн.

Тъкмо казахте, че трима, четирима или петима пилоти ще се борят за титлата. Дали Фернандо Алонсо ще бъде един от тях? Той не се бори за титлата миналия сезон…

ФБ: Той беше там в края на изминалия сезон, затова не виждам причина защо да не е така и този сезон. Ако шампионатът беше започнал през юни, вместо през март – това щеше да е грешка в календара. През юни бяхме там, но за съжаление започнахме през март. Но сега всички в отбора знаят – започваме през март!

През последните години имаше предположение, че Рено следи отблизо инвестициите си във Формула 1, уверявайки се, че имат изгода. Има ли повече натиск върху отбора в сегашната ситуация на криза?

ФБ: Това е смешно, защото в момента всички говорят за Рено, а междувременно Хонда спря. Никога не съм имал проблеми с бюджета, но не искам да харча пари излишно – просто е. От колкото и пари да съм имал нужда за бюджета, никога не съм имал проблем. Казвал съм го хиляди пъти – и Карло Госн знае също. Винаги съм правел това, което съм смятал за добре по отношение на представянето на колата. През 2007 година не съм похарчил нищо, защото знаех, че колата няма да постигне нищо, така че защо да харча пари? Не искам да харча пари, само защото сме във Формула 1. Винаги съм настоявал за намаляване на разходите и изведнъж всички одобряват тази моя идея. Ако бяхме започнали преди пет години, Хонда може би щеше да е все още в бизнеса. Винаги съм казвал, че няма смисъл от хиляди хора за подготовката на две коли, няма смисъл и от разработката на нещо като КЕRS– за какво?

Как според Вас ще оправдаят производителите участието си във Формула 1, ако продажбите на коли намалеят и компаниите трябва да освободят персонал?

ФБ: Ако продаваш ябълки или тениски, но магазинът не работи, се получава същата икономическа ситуация. Това е причината Формула 1 да бъде център на печалбата, а не център на разходите. Каквато и компания да имаш, ако правиш печалба, оставаш на пазара, оцеляваш. Но е много трудно да оцелееш, ако целта ти е да загубиш пари.

Печалбата зависи също и от постъпилите приходи…

ФБ: Първо, нека направим нещо за разходите. Сега правилата са тези, които определят разходите. Ако нямате правила, аз Ви гарантирам, че каквито и пари да дадете на нашите инженери, ще бъдат похабени. Зная, защото след това колата върви с една секунда по-бързо. Но за щастие, не са само парите, които правят една кола конкурентноспособна. Не се нуждаем от допълнителни пари от собственика на отбора или от производителя. Всъщност, трябва да преживяваме от това, което продаваме. Не се нуждаеш от допълнителни пари всяка година. Ако си в подобна ситуация, в момента, в който настъпи криза, е свършено с теб, както се случи с Хонда. Хонда вложи много пари, но нямаше бъдеще.

Какво мислите за оттеглянето на Рон Денис?

ФБ: Aз изпитвам огромен респект към това, което Рон Денис е направил във Ф1, наистина. В 90% от случаите ние не сме били съгласни един с друг, но очевидно ние имахме различен поглед върху Формула 1. Но аз изцяло уважавам това, което Рон направи през последните над 20 години за спорта. Той бе един от великите собственици на тимове. Той изгради една невероятна компания и аз изпитвам голям респект към него, особено що се отнася до последните 6-7 месеца. Макларън допринесоха с много за ФОТА. Вярвам, че има няколко тима, които свършиха невероятна работа. Рон Денис беше голям поддръжник на ФОТА и политиката на Макларън се промени изцяло в последствие и със сигурност Мартин Уитмарш ще следва посоката, поета от Рон. Рон бе голям играч във ФОТА и уважението ми към него през последните няколко месеца се увеличи. Ферари също допринесоха много и Рено също допринесоха много – а някои не допринесоха с нищо. Както обикновено. Някой предприе крачка назад, за да защити интересите на Ф1 и това беше Рон Денис. Някои други тимове натискат здраво, за да са сигурни, че всички ще похарчат състояние, за да разполагат с KERS в Австралия.