Фолксваген си постави ново предизвикателство с ID. R за 2019 г., след като през 2018-а покори легендарното изкачване Пайкс Пийк. Този път екипът ще атакува пистата Нюрбургринг-Нордшлайфе – автомобилът ще върви на пълна газ вместо да превзема безброй завои. Новата задача обаче означава развитие в посока подобрение аеродинамиката на колата.
„Нордшлайфе е с почти идентична дължина на Пайкс Пийк – около 20-ина километра, но представлява напълно различно предизвикателство в сравнение с планинското изкачване”, обяснява техническият шеф на Фолксваген Моторспорт Франсоа-Ксавие Дьомезон. „В САЩ всичко опираше до максимално аеродинамично притискане. На Нюрбургринг обаче скоростите са далеч по-високи и затова максимално ефективното използване на батерията е много по-важно спрямо аеродинамичната конфигурация.”
Друг фактор е, че въздухът в планините Айфел е много по-различен от този на Пайкс Пийк. Надморската височина е 600 метра, докато връхната точка на планинското изкачване е на 4302 метра над морското равнище.
„Това води до напълно различни данни по отношение поведението на аерокомпонентите”, споделя отговорният за аеродинамиката на ID. R инженер Ерве Дешипре
За да напаснат максимално ID. R към пистата, от Фолксваген Моторспорт са адаптирали пода на колата. Спойлерът отпред е нов, както и задното крило – то ще е значително по-ниско от използвания на Пайкс Пийк вариант. Конструкцията на задната част трябва да дава достатъчно високо аеропритискане в среднобързите и бързи завои на Нюрбургринг, където кривите са 73!
За да се намали допълнително челното съпротивление в отделни сектори, Фолксваген ще използва и познатата от Формула 1 Drag Reduction System (DRS)
В Гран при системата подпомага изпреварванията по време на надпревари. ID. R няма да се състезава с други коли, но подвижният елемент на задното крило ще се отваря с цел по-високо ниво на съхранение на наличната енергия.
„Разликата в аеропритискането при отворено и затворено крило е около 20%”, споделя Дешипре.
DRS-ът ще е от особено значение, когато ID. R стигне в края на обиколката до трикилометровата права Дьотингер Хьое.
„С отворен DRS на колата й е нужна по-малко енергия, за да премине цялата права с максимална скорост. Освен това ID. R достига най-високата скорост по-бързо и с по-нисък разход на енергия”, допълва Дешипре.
Тъй като автомобилът е с електрическо задвижване, се изискват и по-малко отвори за охлаждане. Това също допринася за подобрението на аеродинамиката.
Както и по време на подготовката за Пайкс Пийк, Фолксваген тества колата в аеродинамичен тунел. Първоначалните изпитания бяха с модел 1:2. Следващата стъпка е работа с пълноразмерна кола.
Моторспорт отделът на компанията от Волфсбург се възползва максимално и от предимствата на 3D принтирането, за да тества колкото се може повече варианти на отделните компоненти. Резултатът е, че сложни елементи могат да се появят в кратки срокове и при сериозно намалени разходи. Дешипре дава пример: „Такива са дефлекторите пред задните колела, които оптимизират въздушния поток в тази част от колата.”
Настоящият рекорд за обиколка на 20,832-километровия Нюрбургринг-Нордшлайфе на автомобил с електрическо задвижване е 6:45.9 минути. ID. R има ясно поставена задача: да подобри това постижение.
Woooosh. And it’s gone. A sneak peek of the all-black @Volkswagen ID. R at full speed. Its new looks will be revealed soon! #ChasingRecords #Nring #GreenHell #BackInBlack #EV #Emobility pic.twitter.com/doWEzwIFB4
— VolkswagenMotorsport (@volkswagenms) April 17, 2019