Начало Тест драйв Форд Пума с нова позиция на пазара и нови характеристики

Форд Пума с нова позиция на пазара и нови характеристики

4038
0
Форд Пума
Форд Пума; снимка: Кристиян Иванов

Желанието на хората по света да купуват SUV автомобили е толкова голямо, че производителите просто са длъжни да го следват. Моделът Пума на Форд например се предлагаше като спортно купе между 1997 и 2003 г., но сега е отново на пазара, вече като кросоувър.

Да, отново има спорни черти и детайли, но едва ли ще направят едномарков шампионат с него, както беше преди.

Пума отново е на базата на Фиеста, но е много по-атрактивна и агресивна

Силно впечатление правят издутите калници с големи фарове. Напомнят дори митичния GT40. Заоблените профили са пълен антипод на Едж-стилистиката отпреди няколко години.

Само решетката е по-агресивна, но под нея чудесно е оформен в краищата спортен спойлер. Външният дизайн е наистина попадение, а това е важно във все по-ожесточената битка на пазара при тези все по-популярни модели.

Влизам в салона и не съм разочарован. Вярно е, че не е така забележителен, както външните форми, но е модерен, с множество от най-новите технологии в индустрията

Моделът е с дигитално табло зад волана. Сменям няколко версии на оформяне на информацията и си избирам най-богатата. Отдясно, в средата на централната конзола, е сензорният таблет за управление на повечето функции и свързаност на колата.

Макар и компактен, моделът е снабден с множество системи за подпомагане на управлението и безопасността. В стандартното оборудване влизат адаптивен круиз контрол с функция Stop & Go, разпознаване на пътните знаци, запазване на лентата. Налични са технологии Sync 3, Apple Car Play & Google Android Auto, гласови команди. Предлага се и нова информационна система за локална опасност, която може да информира водача за рискови ситуации по пътя напред. Налична е и технологията FordPass Connect, при която към глобалната мрежа могат да се свържат 10 устройства. Пума разполага с 12 ултразвукови сензора, 3 радара и 2 камери, чиято информация се обработва от Ford Co-Pilot360 и помага при движение и паркиране. Озвучаването на салона е поверено на B&O.

Чак съм шокиран от наличието на всичко това в този модел. Но е наистина приятно как включвайки на задна, върху централния панел се появява изгледът към препятствията на тротоара, а круиз контролът поема така отзивчиво движението.

Версията, която тествам, е с оборудването ST-Line. Има имитиращи карбон апликации, алуминиеви педали, червени шевове

Приборите са с класическо разположение, на очакваните места и управлението на всичко е напълно интуитивно. Материалите никак не са лоши, меки и приятни при допир, но ми е малко странен целият този спортен салон при толкова различната като дух Пума.

Намествам шофьорската седалка и усещането е наистина специфично, като в по-високо проходима кола, но все пак компактна. Мястото обаче не е малко, напротив. Изглежда дори доста по-голямо от Фиеста, може би заради височината. Четирите места са напълно използваеми от възрастни пътници, а още по-забележително е, че зад тях остава най-големият багажник в класа – 456 литра. Тайната в конфигурацията е така нареченият MegaBox. Това е специален отсек под основния панел на багажника с обем 80 литра. Любопитно е, че го представят като място за изцапало се при игра куче. Боксът е със синтетична облицовка и отвор на дъното, за да може да се отича водата след почистване.

Гамата е в няколко нива на оборудване, между които споменатото ST-Line, както и по-стилното Титаниум.

Моделът не само има различна визия и технологии от преди години, но е от напълно ново поколение и по отношение на задвижването. Това е първият компактен Форд, който се предлага авангардната 48-волтова мека хибридна технология. Нейната работа се комбинира с вече отлично известните EcoBoost 1,0-литрови бензинови двигатели. Макар и вече да не е класически спортист, Пума има отзивчива динамика при по-нисък разход на гориво. Приятната пъргавост ме впечатлява още преди да съм излязъл от София. Тестовият модел е с по-силния вариант на 3-цилиндровия, 1,0-литров EcoBoost със 155 к.с. Другата версия е със 125 к.с.

Задвижването е на предните колела, като мотор-генераторът осигурява до 50 Nm допълнителен въртящ момент, а в ниските обороти реално 50% от този важен параметър идват от него

Именно на работата му се дължи споменатата динамичност, която обаче не е груба и шумна, а приятна. Тази система има ключова роля и при ускорението, и в останалите режими, като компенсира падовете при работата на турбото или така наречената турбодупка. От друга страна чрез генерирането на енергията обратно в батериите разходът на гориво наистина е малък. Засичам стойност от 5,7 литра на 100 км, което е повече от удовлетворителен резултат. Техниката е забележителна, като двигателят изключва още преди колата да е спряла, а след това при включване на скорост поема неусетно с помощта на електрическата енергия. Забавлявам се, докато следя на дигиталното табло енергийните потоци. Гамата се предлага и с дизелови мотори EcoBlue.

Както стана дума в началото, системата Start-Stop е стандартна, както и 6-степенната механична скоростна кутия. Като опция при дизела се предлага плавно превключваща 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител.

Цените на модела започват от 43 000 лв. и достигат 56 000, като тестовият модел е около 50 000, което никак не е малко, но като цяло гамата е на тези цени, защото е наистина по-богато стандартно оборудвана.