Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Формула 1 или НАСКАР ще гледаме

Формула 1 или НАСКАР ще гледаме

66
0
Гран при на Сингапур,старт

В специалното си интервю за новия броя на списанието ни ClubS1 легендарният конструктор на Уилямс Патрик Хед обяснява, че въпреки забраната на двойните дифузьори и F-duct системите колите в шампионата през 2011 г. ще бъдат с до 18 км/ч по-бързи на правите. Това рязко повишаване на максималната скорост се дължи в най-голяма степен на възможността пилотите да повдигат горния елемент на задното крило с 50 мм, което да позволи разширяването с тази стойност на процепа между него и основата. През по-широката фуга ще се освобождава повече въздух, при което ще се намалява челното съпротивление на правите.

Повдигането ще става с електроника и хидравлика, задействани от натискането на бутон върху волана.

С натискане на спирачките крилото ще се връща към предишната си конфигурация.

Системата ще може да се използва в тренировките и квалификацията, където благодарение на нея времената със сигурност ще се подобрят спрямо миналия сезон.

Още повече, че пилотите ще използват и KERS.

На пилотите няма да им е лесно, защото на правите ще трябва да включват бутона за крилото и този за KERS – понякога едновременно, а точно на тези участъци досега те натискаха още копчето, за да кажат нещо по радиото, а и превключваха щекерите за различните режими на мотора и баланса на спирачките.

Момчетата имат основание да се притесняват, че ще им е малко сложно този сезон.

Но въпросът не е толкова в допълнителното напрежение върху тях, а най-вече в самата процедура, при която ще може да се използва това отваряне на задното крило.

Идеята е ясна – да се увеличи броя на изпреварванията. Чудесно.

За да стане задминаването, само на колата отзад ще бъде позволено да отвори крилото си. При това положение тя ще получи явното превъзходство от 15-18 км/ч, които пък се равняват на 80-100 к.с. повече мощност и наистина няма да има проблем с изпреварването.

Макар всичко още да не е окончателно решено, да има още обсъждания и вероятно промени през сезона – изпреварвания при това положение ще има доста, защото в следващата обиколка пък задминатата вече кола ще може да работи със системата и ако не е много по-бавна от тази, която я е изпреварила, ще си върне позицията. Пилотът отзад ще има възможност на свой ред да изпревари т.н.у и т.н. до последната обиколка. В нея ще се реши всичко, точно като в НАСКАР, което е малко непонятно за мен състезание – 3 часа гледаш и накрая, във финалния тур всичко се решава в 3 завоя. Ама защо гледаш изобщо 3 часа?

Стратегията в Гран при сега ще е ясна: пазиш гумите и държиш да си до лидера преди последната обиколка. Изпреварваш го и печелиш… Той не може да си върне вече първото място, но преди това – в последните няколко обиколки – става нещо подобно на ситуацията във волейбола миналата година, когато нашите и бразилците се чудеха как да паднат…

Ще е много смешно, ако този сезон всеки гледа да е предпоследен в заключителния тур.

Надявам се, разбира се, окончателният формат на тази игра да се получи, но и още нещо ме смущава и това е детайлът, че комисарите ще са тези, които ще дават разрешение със светлинни за използване на системата за повдигане на горния елемент на задното крило и тогава пилотите ще могат да пускат разработката.

Като знам колко варианта има за развитие на състезанията и ситуациите и колко субективни са оценките за тях, как ще се гарантира обективността на решенията.

Съвсем не на последно място, без да звучи ретроградно, си мисля и за този безумен според мен уклон в последните години да се направи от Формула 1 американско шоу.

Нима миналия сезон не беше интересно?

Във Формула 1 изпреварванията винаги са били трудни и затова хората още говорят каква битка са водили Йохен Ринд и Джеки Стюарт на Силвърстоун през 1969 г. или как Жил Вилньов и Рене Арну са си сменили 3 пъти местата в Дижон през 1979 г. Хората още говорят за ИЗПРЕВАРВАНЕТО, направено от Мика Хакинен спрямо Михаел Шумахер на Спа през 2000 г. и т.н.

Ако системата бе въведена през миналия сезон, нямаше как Виталий Петров да остане пред Фернандо Алонсо. Първенството щеше да завърши различно, което значи, че целият спорт щеше да е оценен различно…

Формула 1 затова е Формула 1 – защото е трудна, оспорвана във всеки един детайл до последната хилядна от секундата.