Формула Е направи няколко промени в спортните си правила. Световният електрически шампионат реши да актуализира правилника си пред началото на сезон 2022-23. Новите разпоредби влязоха в сила след като бяха одобрени от Световния съвет по за автомобилните спортове на ФИА.
Following approval by the @FIA World Motorsport Council, we’re happy to announce some exciting new changes for Season 9 ⚡
These rules will create the perfect conditions for the world’s best drivers & teams to battle it out in some of the most iconic cities in the world 🌍
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) November 18, 2022
Това ще бъде първата кампания, в която ще се използват новото поколение автомобили Gen3. От началото на следващата година състезанията ще се провеждат в обиколки, а не за определен период от време. За да се запази последователността при прекъсванията на състезанието с кола за сигурност и жълти флагове на трасето, вече ще се компенсират с допълнителни обиколки. Те ще заменят функцията за допълнително състезателно време.
Също така Формула Е и ФИА работят все повече със стратегически технологични партньори за разработване на новаторски батерии и възможности за зареждане. Те ще позволят на новите по-малки, по-бързи и по-леки автомобили от Gen3 да получават енергия по време на състезанието.
Това сътрудничество доведе до разработването на батерия, способна да получава 4 kWh енергия в рамките на 30 секунди. Така бе създадена най-модерната батерия за електрически превозни средства в света днес, доставяна от 600kW усилвател.
Задължителното 30-секундно спиране в режим Attack Charge по време на предварително определен период от състезанието ще отключи два подобрени периода в атакуващ режим. Те ще бъдат използвани по-късно в състезанието, при което мощността на състезателните автомобили Gen3 ще се увеличи от 300 kW на 350 kW.
Функцията Attack Charge ще бъде изпробвана в избрани състезания по-късно през Сезон №9. Съществуващият формат на атакуващия режим за временно увеличаване на мощността, активиран от пилотите по време на състезанието, ще бъде запазен в състезанията, в които Attack Charge не се прилага. Междувременно Функцията Fanboost е прекратена и няма да се използва в деветия сезон на Формула Е. В последната си итерация, Fanboost предоставяше петсекундно активиране на максималната мощност на първите петима пилоти с най-голям процент гласове. Тази функция беше много злепоставена от противниците на сериите и в крайна сметка ще бъде премахната.
В допълнение, Формула Е ще въведе система FP1. Тя ще бъде подобна на тази във Формула 1. В нея опитен пилот трябва да отстъпи мястото си на такъв, който не се е състезавал във Формула Е. Именно тази система помогна на бившия световен шампион Ник де Врис. Нидерландецът направи няколко тренировки с автомобилите на Уилямс, Мерцедес и Астън Мартин. В крайна сметка той си осигури титулярно място в Алфа Таури за сезон 2023 в F1.
„Актуализираният ни спортен правилник е доказателство за продължаващото развитие и положителното въздействие на шампионата ABB FIA Formula E. Това е отнася за пилоти, отбори, партньори и фенове в света на потребителските електромобили. Комбинацията от спортни подобрения, съществена промяна в представянето на автомобила, авангардна технология на батериите и иновацията Attack Charge ще направи състезанията ни по-конкурентни и забавни. Също така същевременно ще покаже бъдещето на развитието на електрическите превозни средства. Това е в основата цел на Формула Е. С нетърпение очакваме да видим как новото поколение ще оживее в сезон 9“, сподели главният изпълнителен директор на Формула Е Джейми Райгъл.
„Създаваме перфектните условия за най-добрите състезателни пилоти и отбори да постигат успехи и да печелят. Преминаването към обиколки позволява на отборите по-голяма степен на планиране на стратегията на състезанието. Въвеждането на функцията Attack Charge в по-късните етапи на сезона ще добави изцяло ново измерение към стратегията на състезанието за отборите. Освен това трябва да увеличи интереса за феновете. Подготвяме се и за бъдещето по най-добрия възможен начин. Също така даваме възможност на новите пилоти в шампионата да заемат място и да покажат на какво са способни“, заяви директорът на шампионата Алберто Лонго.
„След успешния Сезон №8, сега направихме допълнителни леки промени в състезателния формат. Стремим се да представим световния шампионат на ABB FIA Formula E на все по-широка аудитория. Същевременно насърчаваме отборите да изпробват свежи таланти. Уверен съм, че новата ера на Формула Е ще бъде светла с появата на очакваното с нетърпение едноместно превозно средство Gen3 Не трябва да забравяме и 22-членната стартова решетка, включваща емблематични имена от автомобилната индустрия и някои от най-добрите пилоти в спорта“, каза ръководителят на отдел „Спортни въпроси“ във Формула Е Пабло Мартино.