Франция работи по завръщане в календара на F1. Това заяви пред Ройтерс новият президент на френската моторспорт федерация Пиер Гослен. Неговата цел е Франция отново да бъде домакин на стартове от F1 и WRC.
Гран при на Франция е едно от най-старите състезания във Формула 1. Събитието е непрекъсната част от календара на спорта в периода 1950 до 2008 г. Изключение прави сезон 1955, когато надпреварата е отменена заради трагедията в Льо Ман
Пред годините няколко писти са били домакини на Гран при на Франция. Сред тях са вече несъществуващите трасета в Реймс и Руан, както и тези в Клермон и Дижон. В периода 1991-2008 Маникур беше домакин на състезанията за Голямата награда на Франция. Пистата в Централна Франция обаче беше извадена от календара след приключването на сезон 2008. В момента Маникур приема някои тестове на Пирели, както и състезания от други автомобилни и мотоциклетни шампионати.
За последно Гран при на Франция се провеждаше от 2018 до 2022 г. с изключение на сезон 2020. Домакин на събитието беше добре познатата писта Пол Рикар, която се завърна в календара след близо 30-годишно отсъствие. Трасето край Марсилия многократно приемаше старт от F1 в периода 1971-1990 г.
За съжаление, състезанието на Пол Рикар така и не пожъна голям успех. Една от причините за това беше локацията, на която е разположено трасето, както и липсата на силен френски пилот и отбор.
Франция не фигурира в календара на F1 през последните два сезона. Според Стефано Доменикали, страната може отново да се завърне в бъдеще и да се провежда на ротационен принцип. Италианецът също така не изключи състезанието да се премести на нова улична писта в Ница.
Идеята за връщане на Гран при на Франция беше подкрепена от бившия пилот от F1 и настоящ изпълнителен директор на Пол Рикар Жан Алези, както и от президента Еманюел Макрон. Но до момента няма сериозни изблици, че надпреварата ще се върне в близко бъдеще
„Трябва да организираме Гран при във Франция. Това е напълно възможно“, сподели Гослен, цитиран от Ройтерс. Според него, подкрепата на правителството е изключително важна за връщане на надпреварата.
„Без финансови гаранции от държавата този проект не може да бъде успешен“, добави президентът на френската моторспорт федерация.
Гослен е изправен пред сериозно предизвикателство, ако иска да върне F1 във Франция. Той трябва да успее да убеди Либърти Медия да насочи повече вниманието си към Европа. В момента компанията се фокусира основно върху надпреварите в САЩ и Близкия изток. От Либърти също така обмислят да организират старт в страна като Тайланд или Южна Корея.
Друго сериозно предизвикателство за Гослен е финансирането. Таксата за домакинство на старт от F1 е доста сериозна и е порядъка на поне $20 млн. годишно. Някои домакини като Катар, Абу Даби и Саудитска Арабия плащат много по-големи такси, за да бъдат в календара на спорта.
Оттеглянето на Рено като производител на двигатели също нанася сериозен удар върху амбициите на Франция да се върне в F1. В края на септември французите обявиха, че спират програмата за задвижващи системи в края на следващата година. Следователно Алпин ще загуби статута си на заводски отбор и ще използва задвижване от външен доставчик.
„Това е сериозен неуспех за нас, но разбирам индустриалната логика зад това решение.“
Освен F1, Франция иска да се върне и в WRC. За последно страната организираше старт на остров Корсика през 2019 г. Преди това рали Франция се провеждаше и в друга част на страната.
„Франция е страхотна страна за ралита с легендарни пилоти като Себастиен Ожие и Себастиен Льоб. Работим върху завръщането си в календара на WRC“, допълни Пиер Гослен.
Едно евентуално завръщане на Франция няма как да се случи преди сезон 2026. Преди шест месеца F1 публикува календара на 2025 г. В него няма промени на броя и локациите на състезанията.
Вижте тази публикация в Instagram.