Ромен Грожан обяснява как преминаха тестовете за Хаас и какви са очакванията му за първия старт от сезона в Австралия.
Хаас тества в продължение на 8 дни в Барселона. Как преминаха тренировките и как се подготви за Австралия?
„Преминаха добре. Ясно се виждаше разликата в сравнение с миналата година, когато провеждахме първия си зимен тест. Тимът бе далеч по-подготвен, всички знаеха какво трябва да вършат. Имахме някои дребни проблеми, както може да се очаква, но като цяло всичко се разрешаваше наистина бързо. Натрупахме километри, което е добре. Не мисля, че сме напълно подготвени да Австралия, но ситуацията е еднаква за всички, така че трябва да извлечем максимума от нея.”
Как би описал VF-17?
„Като доста секси автомобил. Притежава голям потенциал, който все още не сме отключили. Добра база е и усещането при управлението му е доста добро. Има някои неща, които бих искал да подобря за първите няколко старта, но според мен с този болид би трябвало да сме на ниво.”
Много се изговори за това колко физически натоварващо е карането на новите коли. Как се чувстваше ти след тестовете в Барселона?
„Не твърде зле. Нека го кажа така: ако бях във формата си от миналата година по това време, щях да съм разбит. Наистина много натискахме по време на тренировките. Може дори малко да сме прекалили. И в крайна сметка не беше толкова зле, колкото смятахме, че ще е. Автомобилите ще са истинско предизвикателство, особено на горещи и високоскоростни трасета. Тогава тялото ще е много натоварено. Аз обичам предизвикателствата и смятам, че винаги можем да сме още по-подготвени, по-добре тренирани.”
Усети ли повишените g-сили в по-голяма степен с някоя част от тялото си?
„Не. През първата седмица тренировки цялото тяло привиква отново към натоварванията. Болят те вратът, гърбът. Търсиш си позицията на краката. През втората седмица всичко вече е далеч по-нормално. Ще продължим с тренировките преди Австралия, преди Китай, през цялата първа част от сезона.”
Гумите са с 25% по-широки тази година. Забеляза ли промяна в поведението на различните смеси?
„Според мен от Пирели са свършили добра работа. Гумите са по-щадящи и по-малко чувствителни към прегряване. Надявам се това да ни позволи да приближаваме други коли, да пързаляме малко болида си и вследствие на това да не губим сцепление или те да прегряват. Тепърва ще разберем дали ще се получи така и в реални състезателни условия. Ако стане, ще е истинско забавление.”
Времената на обиколка ще паднат с около пет секунди. Откъде се печели толкова? Влизане в завоя? Излизане? И на двете места?
„И на двете, като бих добавил и средата на кривата. На практика навсякъде освен на правите, където губим време.”
Двигателят на Ферари изглеждаше силен и стабилен в тестовете. Как би го сравнил с миналогодишния?
„Усещането бе доста добро. Ферари са направили стъпка напред. Управляемостта е чудесна. Все още не сме го изпробвали на максимум в квалификационни условия – това се случва чак по време на състезателен уикенд.”
Скоростта е важна, но колко важна ще е издръжливостта на новите коли, особено в началото на сезона?
„Издръжливостта в началото на сезона винаги е под въпрос. В зимните тестове се стараем да открием границите на болида, но в първите стартове рисковете са по-големи.”
Дебютът на Хаас в миналогодишната Гран при на Австралия бе наистина забележителен след твоето шесто място. Това бе най-добрият дебют за отбор във Формула 1 от 2002 г. насам, когато Мика Сало финишира шести за Тойота, пак в Австралия. Би ли описал онзи момент и какво означаваше той за теб и отбора?
„Означаваше много. Беше резултат, който очевидно не бяхме очаквали след трудната квалификация. Направихме брилянтно състезание. Резултатът ни бе направо като да спечелим надпреварата. Извадихме късмет, но се получи перфектно.”
Спомогна ли този резултат за оправдаване напускането на Рено и отиването ти в Хаас?
„Не съм имал нужда да оправдавам това си решение. В деня, когато подписах, знаех, че съм направил правилния избор за кариерата си. Разбира се, добрите резултати са нещо чудесно, но аз вече бях убеден, че решението ми бе точно.”
Колко важно е да започнеш годината със спечелване на точки? Това би дало малко повече въздух на отбора по-късно през сезона, когато големите отбори развиват по-бързо колите си?
„Според мен тази година всъщност ще е обратното. Ако може да се избира, мисля, че би било по-добре да стартираш по-бавно и да завършиш на скорост, а не обратното. Причината е, че през 2018 г. автомобилите ще са много подобни на тези от 2017-а. Ако приключиш добре годината, ще означава, че си разбрал правилата както трябва и болидът за другия сезон ще следва положителна тенденция.”
Какви са целите ти за първото състезание в Австралия?
„Не си поставям цели. Нека видим какво ще стане. Ще дадем най-доброто от себе си и да се надяваме, че ще се сдобием със същите хубави спомени като от Австралия през 2016 г.”
Neck training 💪💪💪#r8g #f1 pic.twitter.com/nPwWS925qx
— Romain Grosjean (@RGrosjean) 18 March 2017