Начало Форум ГП на Монако – коментари преди старта

ГП на Монако – коментари преди старта

1102
0

Гран при на Монако е необичаен старт, но и вероятно най-известното състезание от всички в календара на Формула 1. Надпреварата датира още от 20-те години на XX век. Трасето е все така бавно и тясно, виещо се по улиците на княжеството, а прочутите бариери не прощават и най-малката грешка. През настоящия сезон стартът е шести в календара.

„Пистата е уникална – много бавна, неравна и тясна”, разяснява отговарящият за шасито технически директор на Рено Ник Честър

„Всяка обиколка изисква пълно внимание и пилотът трябва да се съсредоточи изцяло върху карането. Трябва да е уверен. Когато състезателят се чувства така, може да донесе голяма разлика в тура.”

„Досега имаше само една улична надпревара – в Баку. Там пистата е доста различна от тази в Монако – има много бързи участъци. Някои характеристики обаче са подобни – като неравностите и някои по-тесни секции.”

Гран при на Монако в числа

Дължина на пистата: 3,337 км

Завои: 19

Разстояние от старта до първи завой: 210 метра

Обиколки: 78

Състезателна дистанция: 260,286 км

Ограничение на скоростта в питлейна: 60 км/ч

Надпреварата е част от календара на Формула 1 от 1950 г. Тазгодишното състезание е 77-ата Гран при на Монако.

Макс Верстапен държи рекорда за обиколка в Монако – 1:14.260 мин, даден през 2018 г. с Ред Бул

Даниел Рикиардо държи рекорда за обиколка в квалификация в Монако – 1:10.810 мин, даден през 2018 г. с Ред Бул в Q3.

Даниел Рикиардо спечели миналогодишната Гран при на Монако

Австралиецът е категоричен, че това е любимото му състезание през годината заради адреналина и вълнението, които изпитва по трасето.

„Лудост е вероятно най-добрият начин да се опише пистата. Усещането е като че ли не би трябвало да ти разрешават да се състезаваш там! Вися в задръстванията по тези улици в ежедневието си, но като наближи месец май знам, че идва единствената възможност да се състезавам по тях”, разказва Рикиардо.

„Обиколката е изключително напрегната. Преминаваш от бордюр към бордюр и стена към стена, трябва непрекъснато да си нащрек и аз обожавам това предизвикателство. Целият тур е невероятен, но любимата ми част е през Табак и плувния басейн – страшно бърза секция, истинска лудост.”

„Миналогодишната победа там бе един от най-хубавите успехи в кариерата ми. Сбъдната мечта и чувството бе още по-сладко заради пропуснатите преди възможности.”

От Пирели отбелязват, че някои от суперлативите за Монако всъщност са с негативен нюанс

Там се прави обиколка с най-ниска средна скорост от стартовете в календара. В Монте Карло е и най-бавният завой на всички трасета. Необходимо е максимално механично сцепление, поради което доставчикът на гуми предоставя на отборите от Формула 1 най-меките си смеси. Типовете C3, C4 и C5 са съответно хард, медиум и софт.

Части от улиците са преасфалтирани. Според Пирели това не би трябвало да е причина за особена разлика, тъй като е използвана подобна на вече съществуващата настилка. Пистата не претърпява особено голяма еволюция. Това се дължи на факта, че вечер и в петък е отворена за нормално движение.

В Монако по принцип се прави 1 спиране в бокса. Повече питове обикновено са резултат от форсмажорни обстоятелства. Важен е моментът, в който се изпълнява смяната на гуми, тъй като изпреварване по тесните улици е изключително сложно. Гумите се загряват сравнително лесно заради разположените близо един до друг завои.

„Не е изненада, че предоставяме най-меките си гуми за Монако. C5 в общи линии е еквивалент на миналогодишния хиперсофт, но е с променена структура за по-малко грейнинг при по-ниски температури”, обяснява шефът на спортния департамент на Пирели Марио Изола.

„Освен това тези гуми трябва да дадат по-големи възможности на пилотите да поддържат високо темпо от началото до края на сериите си. Монако е уникално място в сравнение с всички останали стартове. Там трябва да сграбчиш всяка стратегическа възможност, особено ако има кола за сигурност. Изпреварването на практика е невъзможно – Рикиардо го доказа през миналата година, когато спечели въпреки сериозен технически проблем в колата си. Затова и времето в пита е жизненоважно.”