Комуникационните умения на ФИА се обсъждат отдавна, а работата на рейс контрола в Катар с Пирели не допринесе с нищо за подобряване имиджа на федерацията в това отношение. Инженерите от екипа на доставчика на гуми откриха проблем с тях. Бяха въведени спешни мерки – промениха ограничението на завои 12 и 13. Тепърва ще бъде решено дали да има допълнителни действия. Отборите обаче разбраха за всичко броени минути преди пускането на официалното съобщение. Пилотите бяха още по-възмутени, тъй като повечето прочетоха информацията в медиите и си организираха среща на асоциацията си (Grand Prix Drivers Association – GPDA). На нея не присъстваха всички, но са дали да се разбере, че не приемат добре подхода при решаване на проблема, при който са изключени изобщо от дискусията. За днес има специално насрочена среща в 14 часа, на която от ФИА ще уведомят отборите за резултатите от анализите и взетите решения.
„Ако даден въпрос е свързан с безопасността, то ние имаме общо с него. Това, което не ми харесва, е, че бяхме тук през 2021 г. и имаше две години за реакция на тези бордюри. Преасфалтираха, а поради някаква причина ФИА настоя за бордюри, които „убиват“ гумите. Не укорявам Пирели, но нещо не е наред в тази ситуация“, заяви Карлос Сайнц.
„И същевременно разбираме новините от медиите, пристигайки на пистата. Никой не ни информира, че ще има нови ограничения на трасето. Никой не ни казва, че гумите се деламинират или каквото е там. Научаваме всичко от пресата, което е недопустимо.“
„В GPDA не бяхме доволни от ситуацията. Надяваме се, че ще има промяна и сътрудничество. Просто не е добре да научаваме от медиите неща, които са свързани с нашата безопасност, а не са потърсили мнението ни“, каза още Сайнц
По принцип от ФИА уведомяват отборите за наложени по време на уикенда промени. След това екипите свеждат това до знанието на пилотите. Вчера самите тимове разбраха толкова късно, че нямаха възможност да подадат информация към състезателите.
„Аз разбрах от съобщение в WhatsApp от друг пилот в груповия ни чат. Това очевидно не е идеално“, посочи Джордж Ръсел.
Люис Хамилтън каза, че са нужни и по-добри гуми, но посочи, че не вини Пирели за така създалата се ситуация. Той е имал и предложение по време на срещата на GPDA.
„Организационните умения и процедурите със сигурност се нуждаят от подобрение. И са ни необходими по-добри гуми. Не мисля, че производителят има проблем (с производството) или че вината е тяхна. Тестовете ни са крайно ограничени. Нямаме тренировки на писта с наистина сериозни високоскоростни завои като тази (в Катар). На срещата дори предложих да правим трите дни предсезонни изпитания тук, защото това трасе натоварва най-много гумите“, каза Хамилтън.
Макс Верстапен коментира, че бил впечатлен колко бързо бяха въведени промените по трасето след откриването на проблема от Пирели. Според него обаче вижданията на пилотите също трябва да се взимат повече предвид.
An exciting #F1Sprint with split tyre strategy – but the patience of the 🟡 medium runners was eventually rewarded! #QatarGP #Fit4F1 pic.twitter.com/1GlsVbXZAT
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 7, 2023