Всеки иска да отиде на Гран при на Монако: феновете на автомобилния спорт са съгласни и на палатка, VIP-гостите често притежават собствени яхти в пристанището, но за всички Монте Карло има специално място в календара и всичките 17 надпревари. А това се дължи на характера на самото място, на уникалната комбинация от традиция, емоция и очалование, която не съществува никъде другаде.
Състезателният индекс на ING е еквивалентът на Дау Джоунс за Формула 1. За него се използва непрекъснато обновяваща се база данни за ключови фактори, засягащи пистите и позволяващи директно сравнение между стартовете. Дори Монте Карло пасва в схемата с някои изненадващи резултати.
17-те трасета от календара бяха подложени на анализ по следните точки:
– самата писта
– количество пилоти
– настройки на автомобила
– инженерни изисквания
– традиция, очарование и емоция на състезанието
Индексът е от 0 до 100 точки и предлага уникален пътеводител за очакващите Гран при предизвикателства.
Улиците на Княжеството подлагат на изпитание дори серийните автомобили. Необичайно тесни, трудни за изпреварване – на практика градски условия, при които задръстванията са почти неизбежни. Необикновената позиция на пристанището също играе роля в Гран при на Монако. Затова най-добрият вариант е да се спечели добра позиция в квалификацията. Пилотът на полпозишън е печелил надпреварата 21 пъти от 1950 г. досега. В резултат на това стартът записа 54,66 точки в съответната категория и е едва 16-ти в индекса.
Понякога управлението на болид в F1 наподобява до известна степен карането на бобслей в леден улей. Но дори докосването на предпазните мантинели в Монте Карло трябва да се избягва на всяка цена. На практика трябва да си задрямал, за да позволиш да те изпреварят по 3,34-километровото трасе. Но непрекъснатата концентрация и внимание са крайно изморително: всеки от 19-те завоя си има трик, някои са направо слепи завои. Постоянното спиране и ускорение стопяват и последните усилия на пилотите. А Монако не прощава грешките, поради което спечели 66,30 точки и четвърто място в индекса по този показател.
Настройването на автомобилите е огромен проблем в Монте Карло. Изискванията са крайно различни откъдето и да било другаде. Ниско ниво на износване на гумите и спирачките, минимално механично сцепление (което все пак се подобрява с течение на уикенда) са част от препятствията. Отборите идват със специални аеродинамични пакети за Монако, които използват веднъж в годината и целта им е максимално аеродинамично прилепяне. Бавните завои съсипват скоростта, неравната повърхност влияе негативно върху поведението на колата и реглажите. Поради това резултатът е 53,13 точки и 15-то място в индекса.
Средната скорост е най-ниската в целия календар – 150,707 км/ч. Навсякъде другаде болидите се движат по-бързо. Двигателите са с по-ниски режими. Върхова стойност е постигната само при смяната на предавките – 53 пъти в рамките на една обиколка. Резултатът тук е 50,47 точки и отново 15-та позиция в индекса.
По отношение на традицията, очарованието и емоцията обаче Княжеството е просто недостижимо. От 100 възможни Монте Карло печели почти 99 точки по този показател. Формула 1 кара целия град да живее на високи обороти, при това не само по време на състезателния уикенд.
Като се изключи финалът на сезона, тази Гран при е своеобразен връх в програмата на Формула 1. Общият резултат на състезанието е 63,54 точки, което му отрежда шесто място в индекса.