Не се случва често човек да е свидетел на това как една компания се развива и създава нова култура. Обикновено тези процеси отнемат много време и не са ярко видими. Добре познатата у нас Great Wall Motor (GWM) обаче очевидно успява в рамките на броени години не просто да увеличава продажбите и успеха си, а да развива истинска Off Road култура в огромната страна, от която произлиза.
Компанията организира огромно събитие за над 500 души в планината Чанбай, до границата със Северна Корея
На него заедно присъстваха представители на GWM, членове на много Off Road клубове, инфлуенсъри, журналисти. Имахме възможност да тестваме в продължение на два дни много различни автомобили, и то при екстремни условия. Температурите бяха между -25 и -11 градуса. Снегът бе твърд като камък или на прах. Наклоните бяха сериозни. Изпитанието си заслужаваше, а различните модели ме впечатляваха все повече, но за тях по-късно.
Особено интересна бе основната реч на президента Вей Джианджун по време на гигантската пресконференция. Той много ясно изрази именно начина, по който компанията развива Оff Road културата в Китай. GWM изгражда все по-силни, луксозни иновативни продукти. Хората пътуват все повече и повече до екзотични и екстремни дестинации и разполагат с все по-впечатляващи и сигурни машини. Всичко това увлича още и още. Самият господин Джианджун е истинска звезда и подчертава, че всичко трябва да се прави устойчиво, сигурно, удобно дори за управление от дами. Китайските медии, членове на клубове, инфлуенсъри направо не му даваха да диша и не само преди и след пресконференцията в огромния „Хилтън“. На всяка крачка той е следван от тълпи и това е обяснимо предвид успеха и бурното развитие.
GWM е създадена през не толкова далечната 1984 г. и е наистина сред най-големите производители на SUV автомобили и пикапи, но очевидно се качва на ново ниво при тях
В същото време развива мощно и електрически продукти под марките си ORA и WAY. Те обаче този път не са в центъра на вниманието. Само мимоходом трябва да споделя, че техният успех също е налице. Става ясно още, че той е част от общата мощна инвазия на производителите от тази страна. Но всичко се дължи в най-голяма степен на огромната конкуренция межди стотиците производители на този тип автомобили в страната. Това обаче е тема на друг голям анализ.
Вниманието ни сега е съсредоточено върху по-общото развитие на GWM. Компанията е шампион по продажби на SUV автомобили в Китай от 11 години! Тя е лидер по продажби на пикапи от 23 години, а трябва да отбележа, че пазарът на нови коли в „Поднебесната империя“ е вече по-голям от този в Европа и САЩ взети заедно.
GWM е лидер още в проектирането на интелигентни решения и мрежи и е пионер в изследванията и развитието на ключови технологии като 5G, автопилот и V2X
Отдавна не е просто китайски производител, а притежава още над 100 дъщерни дружества и има повече от 70 000 служители по целия свят. Развива система за енергийна ефективност и интелигентно придвижване. Инвестира 100 милиарда CNY (13,4 милиарда евро) в изследвания и развитие. За какво отиват подобни инвестиции става ясно по време на тестовете.
Имам възможност да карам някои от най-впечатляващите продукти. Например Tank 500Hi4-T
Това е Plug-in хибрид с двулитров бензинов турбо двигател с 245 к.с. и електродвигател със 163. Системната мощност е 408 к.с., а въртящият момент е 750 Nm! Скоростната кутия е 9-степенна, автомобилът е на класическо шаси и се управлява леко, като не се налага да се включват програмите за тежък терен и т.н., въпреки че трасето никак не е леко. Ускорението до 100 км/ч е под 7 секунди, а говорим за огромен SUV с тегло над 3 тона. Обзавеждането е подчертано луксозно с кожа, екрани, камери, технологии и изобилно място. Цената е около 70 000 евро, все още много по-добра от тази на конкурентни продукти.
Карам и Tank 400. Той се предлага с 2,4-литров дизелов двигател със 186 к.с. Въртящият момент е 480 Nm. Той също е с автоматична, 9-степенна скоростна кутия, блокировки на диференциалите в задвижването 4X4. Налична е и бензинова версия с 252 к.с., както и Plug-in хибрид със същото задвижване като при 500. Дизайнът е брутален. Дължината е малко под 5 метра. Важно е още, че в гамата са варианти с двигатели V6, които са наистина нещо специално.
Компанията все още обмисля дали да отдели моделите Tank като отделен бранд, така както е Haval, или ORA. Съвсем не е сигурно и дали те ще бъдат предложени на пазарите в Европа, но имат ниво и са все по-популярни в Австралия, Южна Африка и Латинска Америка
Всъщност GWM вече изнася над 600 000 коли годишно. Журналисти от Бразилия и Мексико са в групата ни. Те са силно впечатлени не само от снега и студа – някои се сблъскват за първи път с тях, но и качествата на новите продукти. Не по-малко се възторгват и от курортите, в които сме. Наистина е интересно как китайците са направили множество писти на няколко по-високи склона в иначе сравнително меката планина. Надморската височината от над 2000 метра и студът помагат сезонът да е дълъг и след като са проектирали множеството писти са направили и групи от хотели в алпийски стил за все още набиращите популярност зимни спортове.
За мен е много интересно обаче и представянето на пикапите Poer. Те се предлагат и у нас със задвижване на 4 колела и с бензиновия двигател със 190 к.с. с 360 Nm въртящ момент и 6-степенна механична трансмисия. Но на теста налице са и SAHAR – новите версии на модела с хибридно задвижване с 346 к.с., както и с 2,4-литров дизелов двигател със 183 к.с.
При нас се предлага основно гамата на подбранда Haval. Тя включва компактните Jolion във варианти HEV, както и H6 и популярните Haval Dargo с модерен двулитров бензинов двигател със 192 к.с. Наличието на различни други продукти обаче е много по-голямо и би било много любопитно как нашата публика ще посрещне по-големия Haval H9.
В тази връзка е интересно, че навлизането на марката у нас е изпреварило с малко общия план за глобално навлизане, който вече също е в ход
При положение, че продажбите на международните пазари представляват над 30% от общите, в GWM са създали съвсем неотдавна дъщерното дружество Great Wall International Trade Company Limited. То поема управлението на бизнеса и в Европа. У нас GWM продължава партньорството си с фирмата Българска Автомобилна Индустрия. Тя е официален представител на GWM, както и на китайския производител на автобуси Zhengzhou Yutong Group Co., Ltd. YUTONG за България.
Важно е също така, че връзките преди десетина година бяха създадени по българска инициатива. Много ключова роля и тогава и сега играе Антон Дончев, международен директор на БАИ. Той живее в Китай от десетилетия, говори и пише на ужасно трудния за нас език. Отличен познавач е на китайската култура и индустрия, включително на все по-доброто винопроизводство. Той бе чудесен гид по време на пътуването, човек с топли връзки с най-големите в компанията.
БАИ притежава известния завод в Баховица, край Ловеч , където започна производството на автомобили Great Wall и ако се подредят звездите при настъпващата в края на месеца китайска Нова година може да има надежда и за рестарт.
GWM thrills off-road enthusiasts from Brazil and Mexico across the snow-covered terrain, receiving high praise for the robust power and performance of its vehicles!
Learn more: https://t.co/Zr2IlzuHK0#GWM #GWMOffRoadDAY #2025GLOBAL_ICEANDSNOW_OFFROAD_FESTIVAL #HAVALH9 #POER… pic.twitter.com/hrm1Azl3da— GWM Global (@GWMGlobal) January 13, 2025