Новият шеф на Хаас Аяо Комацу коментира какви са шансовете на отбора в началната фаза на сезон 2024 в F1. Японският инженер призна, че всички в екипа са реалисти и знаят, че първите няколко старта ще са доста трудни. Комацу също така потвърди, че Андреа де Зордо е новият технически директор на Хаас.
Proudly presenting, the #VF24 🙌
Hear more from the team following the launch of our car for the 2024 season ⤵️#HaasF1 https://t.co/K0hiszYnIH
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 2, 2024
Сезон 2024 ще бъде едно ново начало за Хаас. Американският отбор направи редица структурни промени и се раздели с две ключови фигури- Симоне Реста и Гюнтер Щайнер
Всички тези промени бяха продиктувани от собственика на отбора Джийн Хаас. Американският бизнесмен не бе никак доволен от развитието на екипа през последната година. Затова той възложи на Комацу да предприеме пълно преразглеждане на техническата програма и да приложи по-инженерен подход.
Днес Хаас представи цветовата схема на колата за 2024 г. Отборът ще покаже същинския си автомобил на 11 февруари в Силвърстоун по време на планиран шейкдаун. Няколко дни по-късно ще има друг шейкдаун, който ще се проведе на пистата в Бахрейн.
Хаас изпитваше сериозни затруднения през изминалата кампания. Отборът направи редица експерименти в опит да намали хроничното износване на гумите по време на състезанията. Инженерите на отбора дори смениха концепцията на автомобила в заключителната фаза от сезон 2023. Това обаче така и не доведе до постигане на напредък. Ъпгрейдът в Остин също така забави работата на тима по колата за тази година.
Комацу очаква болидите на Хаас да бъдат в дъното на стартовата решетка в Бахрейн. Японецът обаче вярва, че експериментът е бил необходим, за да се избегнат още по-големи проблеми за 2024 г.
„Реалисти сме по отношение на очакванията си за старта на сезон 2024“, сподели Комацу. „Смятам, че още на старта в Бахрейн ще бъдем в края на решетката, ако не и последни. Причината, поради която стартовата спецификация на нашия автомобил няма да е достатъчно бърза в Бахрейн не е заради качеството на хората, които имаме тук. Това е така, защото започнахме да работим доста късно и след това спряхме за два месеца, за да направим ъпгрейд в Остин.“
„Това беше едно голямо упражнение, което забави развитието на VF-24. Ако не го бяхме направили и после имахме огромна изненада по време на предсезонните тестове, щеше да ни навреди изключително много.“
„Това беше поддържане на един труден баланс. Правенето на пакета за Остин означаваше, че стартовата спецификация на VF-24 щеше да не е толкова напреднала, колкото би могла да бъде. В същото време имаме по-голяма увереност в това, което сега ще пуснем на пистата“, каза още шефът на Хаас.
„Всички сме наясно, че стартовият ни автомобил в Бахрейн няма непременно да предизвика възхищение. Нашата концентрация и фокус са да работим усилено върху VF-24 и да разберем напълно автомобила. След това искаме определим правилния път за модернизация.“
През последните години Хаас имаше склонност да започва силно сезона. После обаче тимът изоставаше сериозно в борбата за развитие и правеше големи крачки назад. Това е едно от нещата, което Комацу желае да промени чрез оптимизиране на техническите процеси и разместване на персонала
Днес Хаас обяви и промените в техническия си департамент. Първата от тях е свързана с Андреа де Зордо. Италианецът бе повишен до поста технически директор.
Комацу също така назначи Деймиън Брейшоу на длъжността пърформанс директор. Той който ще има по-широки правомощия и ще подобри комуникациите между екипите за представяне на автомобилите, инженеринга на пистата и аеродинамиката.
„Мисля, че много хора изпитваха същото – не знаеха накъде отива този отбор, как ще се подобри“, обясни Комацу.
„Нуждаем се от ясна цел, визия и комуникация, както и от премахване на някои бариери, които не трябваше да съществуват. Всички трябва да разберат с какво си имат работа. Трябва да разберат и как този отбор се движи напред и какъв е подходът ни към това как ще се състезаваме през тази кампанията.“
„Пилотите ни също ще играят по-силна роля. Миналата година тяхното разбиране за това кои са слабите страни на автомобила беше много ясно. Тогава обаче не успяхме да отразим това в програмата ни за развитие на автомобила. Целта ни е да решим този проблем чрез промените, които направихме последно време. Нашите пилоти ще бъдат по-близо до пътя на развитие на колата. Така няма да се губи нищо“, добави шефът на Хаас.
Комацу знае, че Хаас трябва да започне 2024 г. на по-заден план. От друга страна той е категоричен, че направените промени ще се превърнат в по-стабилен път за надграждане. Това е подобно на случилото се в Макларън в началото на 2023 г. Британският екип направи голямо преструктуриране на техническия си отдел. В крайна сметка тези промени доведоха до впечатляваща крива на развитие през лятото
„Ако погледнете предишната организационна структура, ще видите, че нямаше ясен път за затваряне на цикъла от тази страна“, каза Комацу. „Всичко, което се намира на пистата се намира в един затворен цикъл, който отива в отделите за аеротехника, аеродинамични тунели и CFD. Сега е по-добре. Дори и да има разногласия, всички поне са наясно защо разработваме автомобила по определен начин.“
„Това е една от ключовите причини защо не успяхме да въведем подобрения по автомобила и да изпаднем с напредване на сезона. Сега вече работим по друг начин и има много по-добра прозрачност, откритост и комуникация. Затова вярвам, че имаме много по-голям шанс да модернизираме правилно автомобила през тази година.“
„Фокусът ни е да имаме добра тестова програма за Бахрейн. Така ще разполагаме с качествени данни, които да анализираме и да разберем [в] каква посока да развиваме автомобила.“
„Това означава да разберем много точно силните и слабите страни на VF-24. После трябва да съставим последователен план за изготвяне на актуализации на автомобила. Това е нещо, което не се е случвало досега“, завърши шефът на Хаас.
No words, just: 🖤🤍❤️#HaasF1 #VF24 pic.twitter.com/GRIj4w7mWO
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 2, 2024