Поредица от уволнения във ФИА през последните седмици доведоха до истински хаос в организацията и в управлението на шампионатите на най-високо ниво. Вследствие освобождаването на още хора през последните дни се оказа, че Руи Маркеш, който е рейс директор на Формула 1 за последните три кръга от световния шампионат за 2024 г., ще трябва да ръководи и надпреварите от Формула 2 този уикенд в Катар. Той бе състезателен директор точно на F2 преди да получи мястото на Нилс Витик. Последният човек, който е отговарял и за двата шампионата едновременно, е Чарли Уайтинг. Той почина неочаквано в навечерието на сезон 2019 и това задвижи въртележката с рейс директорите в F1.
Маркеш бе рейс директор на F2 от началото на 2022 г. до момента, в който му бе наредено да поеме F1. Неговото място в шампионата на Формула 2 трябваше да бъде заето от Жанет Тан точно от този уикенд в Катар. Тан е от Сингапур, където работи в местната автомобилна федерация, а след това доста време е част от организационния комитет на кръга от Формула 1 в страната. Има огромен опит като рейс директор в по-малките формули. Вече бившият старши стюард Тим Майер, който бе уволнен с текстово съобщение преди ден, изрази недоумение от освобождаването на Тан.
„Тя е точно такъв човек, какъвто искаме да работи във ФИА и беше най-добрата от следващото поколение рейс директори“, бе категоричен Майер
„Не знам какви са конкретните обстоятелства, но човек би си помислил, че (във федерацията) биха се постарали неимоверно да запазят някой като нея. Наясно съм колко са трудни и двата поста. Много харесвам Руи, но това положение ще го постави под огромно напрежение“, продължи американецът, който бе един от най-опитните стюарди във Формула 1 с над 15-годишен опит.
„Във ФИА няма много рейс директори ниво „платина“ – това е най-високото ниво на сертифициране. Аз съм един от тях. Изисква се много работа, за да стигнеш дотам. Язвата ти те буди ежедневно и си мислиш за хиляди неща. Те не си правят никакви услуги. Буквално им свършват хората, които могат да вършат тази работа“, добави Майер, имайки предвид уволненията на ФИА.
От самата федерация защитиха решението си да натоварят Маркеш и с двата шампионата. Те обясниха, че „изискванията към рейс директора намаляха значително благодарение на въведената поддържаща структура. Рейс директорът сега е свободен да се фокусира само върху управление на състезанията без странични задължение.“
„Има поне четирима души, които го подкрепят в рейс контрола, технически и IT отдел, помагащи конкретно за проблеми като спазване ограниченията на трасето плюс стюардите. В дистанционния операционен център работят 4-6 души, които предоставят подкрепа в самите надпревари и всички останали сесии“, заявиха още от ФИА.
От федерацията посочиха, че не било необичайно рейс директорът на Формула 1 да играе „активна или роля на съветник в управлението на поддържащи надпревари като Формула 2 и Формула 3“.
ФИА отхвърли също така твърдението, че е на път да остане без хора за тези постове. От организацията заявиха, че имали „няколко кандидати, които се подготвят за бъдещи роли в различни ФИА категории“
Самата федерация, след като проведе разследване на работата на рейс контрола и тогавашния рейс директор на F1 Майкъл Маси на финала на сезон 2021 в Абу Даби, оповести, че Маси е бил претоварен от твърде многото си задължения. Създаването на дистанционния оперативен център в Женева бе една от мерките, насочени към опростяване функциите на състезателния директор. Реално подобрение в работата на рейс контрола обаче не бе забелязано. До ден-днешен отбелязването на ситуации на пистата, решението дали да се разследват и противоречивите становища по редица случаи се случват със сериозно забавяне. Работата на цялата структура така и не бе напълно изчистена и продължава да предизвиква негативни реакции.
Неофициално се твърди, че целият хаос е предизвикан от президента на ФИА Мохамед бин Сулайем. Говори се, че бившият рали пилот си отмъщава на лично ниво. През последната година от федерацията си тръгнаха спортният директор Тим Нилсен, техническият директор Тим Гос, главният изпълнителен директор Натали Робин, шефката на комисията за женски категории Дебора Майер, главният секретар по мобилността Джейкъб Бангсгаард, директорът по комуникациите Люк Скипър, F1 рейс директора Нилс Витик, отговарящият за изпълнението на етичния кодекс Паоло Басари, а сега Тим Майер и Жанет Тан.
„Официалната причина, която ще ви дадат за уволнението ми, е конфликт на интереси“, заяви Майер.
Американецът работеше с организационните комитети на трите надпревари от F1 календара в САЩ – в Маями, Остин и Лас Вегас – и участва в разследването на нахлуването на зрители на Circuit of the Americas.
„Но не това е причината. Аз работя така с организаторите – в полза на ФИА – от 12 години. Това не е нещо ново. И вместо въпросът да бъде решен тихо и приятелски, той (Бин Сулайем – б.р.) все още е ядосан и реши да ме изхвърли. След като 15 години дарявах времето си като стюард и в продължение на десетилетие обучавах хора за тази и други длъжности, получих съобщение от един от асистентите му“, разказа още Майер
Според Майер Бин Сулайем сметнал част от текста от COTA с обяснението и разследването на нахлуване на зрители на трасето за лична атака срещу себе си. Витик пък също бе уволнен със съобщение, а официално бе обявено, че напуска, за да търси нови предизвикателства.
Джордж Ръсел бе категоричен, че това изобщо не е стабилна среда на работа. Пилотът на Мерцедес е директор на асоциацията на Гран при пилотите. Затова позицията му се приема почти като официална за F1 състезателите.
„Точно поискахме повече прозрачност и постоянство и те изхвърлят двама много важни хора от федерацията. Все едно сме направили пълен кръг. Все още не са ни обяснили причините за уволнението на Нилс. Не мисля, че някой изобщо знаеше за отстраняването на Тим. Тук разбрахме и че новият рейс директор ще работи и за Формула 2 – от медиите. Във всяка организация има промени, смяна на персонал. Но ако е в такива размери, няма как да се установи стабилна среда. Хората нямат шанс да научат нищо за нови правила. Затова би ми се искало да ни изяснят какво става и кой ще работи по-нататък“, заяви Ръсел.
A VERY detailed response from the FIA after comments made by sacked F1 race steward Tim Mayer: pic.twitter.com/X64Mv7z2rk
— The Race (@wearetherace) November 28, 2024