Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Хил: Доминацията на Мерцедес се дължеше най-вече заради техния двигател

Хил: Доминацията на Мерцедес се дължеше най-вече заради техния двигател

6196
0
Мерцедес F1 W14
снимка, Венелин Николов

Деймън Хил коментира представянето на Мерцедес от началото на сезона. Световният шампион от сезон 1996 вярва, че доминацията на Мерцедес се е дължала най-вече заради „техния двигател“. Според него, аеродинамичният отдел на тима никога не е бил силен колкото този на Ред Бул. Хил също така вярва, че напускането на тима от страна на ключови фигури също е допринесло за крачката назад на Мерцедес.

Мерцедес започна да доминира спорта от началото на турбо-хибридната ера през 2014 г. Германският производител успя да разтълкува най-добре тогавашните технически правила за задвижващите системи. През следващите няколко години Мерцедес имаше отлична задвижваща система, която бе с няколко крачки напред спрямо тези на Ферари, Рено и Хонда.

През 2021 г. бяха въведени известни промени в правилата. Това позволи на Ред Бул да настигне Мерцедес и дори да победи тима от Бракли в класирането при пилотите. Базираният в Милтън Кийс отбор винаги е бил известен със своите много силни шасита, създадени от британския инженер Ейдриън Нюи

Миналата година влязоха в сила нови технически правила. Те обръщаха сериозно внимание на аеродинамиката с граунд ефект. Новите разпоредби позволиха на Ред Бул да се върне на върха. Екипът от Милтън Кийнс доминира спорта в продължение на почти две години и се очаква да го прави поне до края на следващия сезон.

В същото време Мерцедес направи огромна крачка назад в представянето си. Базираният в Бракли отбор заложи на радикална концепция, която не проработи според очакванията. В резултат на това Мерцедес спечели само един старт през миналата година. Сега тимът също се намира в трудна позиция и на практика няма шансове да запише успех до края на сезон 2023.

Хил вярва, че Мерцедес е изградил успеха си главно върху силата и надеждността на своя силов агрегат. Според британеца, сега отборът плаща висока цена за това, че разчита толкова много на най-големия си актив в ущърб на своя аеродинамичен отдел

„Доминацията на Мерцедес се дължеше най-вече заради техния двигател. Те имаха най-добрия силов агрегат за много дълго време, а аеродинамиката им винаги беше малко по-различна от тази на Ред Бул.“

„Ако си спомняте в края на предишните правила в F1, те продължаваха да поддържат сравнително консервативна концепция на своята кола, докато тази на Ред Бул беше невероятна“, продължи бившият пилот на Уилямс и Джордан.  „Те [Ред Бул] бяха водещи  в тази област, заради което всички започнаха да следват техния пример. На практика Верстапен изглеждаше като плъх, който се движи по колата. Това беше така заради много високата задна част на неговата кола.“

„Но Мерцедес се придържаха упорито или настойчиво към своята [философия]. Tе сякаш използваха концепция на автомобила си, която не отговаря толкова на настоящите правила, а на такива от минали епохи. Това, което искам да кажа, е: „Дали в аеродинамичния отдел на Мерцедес има сериозни пропуски?“ С течение на времето те изгубиха доста добри специалисти в тази област, които отидоха в други отбори“, каза още Хил. Световният шампион от сезон 1996 вероятно има предвид един от бившите главни аеродинамици на Мерцедес- Ерик Бландин- който отиде в Астън Мартин. В края на октомври тимът се раздели и с главния си технически директор Майк Елиът.

Мерцедес представи нов под в Остин с надежда да подобри представянето на F1 W14. Германският производител постигна известен напредък в САЩ и Мексико. За нещастие, миналия уикенд в Бразилия нещата не бяха точно така. Екипът изпитваше сериозни затруднения на пистата в Сао Пауло, свързани с баланса и износването на гумите.

Според Карун Чандок, непостоянното представяне на Мерцедес през последните три състезания е ясен знак, че отборът все още не разбира напълно своя автомобил

„Те трябва да разберат като отбор къде точно се корени проблема. През последните няколко състезания имаха някои възходи и бяха бързи. Нека обаче не забравяме, че бяха дисквалифицирани в Остин. Не можеш да се бориш за шампионата, ако имаш тези възходи и падения, без ясно да разбираш защо се получава така“, заяви Чандок.

„Ако бяха казали: „Знаем, че ще се борим тук“ или „Знаем, че ще бъдем слаби тук, ще го приемем“, щеше да е добре. Но изглежда, че случаят не беше такъв.“

„Изглежда, че те не разбират напълно защо има такива възходи и спадове. Това е проблем, който може да се прояви и през следващата година“, добави бившият пилот от F1.

Според Чандок, Макларън вече се е утвърдил като най-близкият съперник на Ред Бул.

„След ъпгрейда в Австрия те са силни на всеки тип писта, във всеки тип завой и във всеки уикенд. Те бяха добри както на мокри, така и на сухо. Това дава увереност на отдела по аеродинамика и им подсказва, че автомобилът работи. Мерцедес не разполага с това нещо. Миналия уикенд те бяха по-бавни от Алфа Таури и Алпин, както и много по-бавни от Макларън, Ред Бул и Астън Мартин. Това е просто объркващо“, допълни Карун Чандок.