На фона на доста критики и съмнения, че парите са изиграли основна роля във взимането на решение от страна на Люис Хамилтън къде да кара по-нататък в кариерата си във Формула 1, двама от известните британски бивши пилоти подкрепят пилота. Световният шампион за 1996 г. Деймън Хил и Дейвид Култард са убедени, че трансферът му в Мерцедес е за добро.
– Люис се чувстваше като птица в клетка в Макларън – твърди Хил. – Животът му бе управляван до милиметър. Не мога да го виня за това, че иска да отиде някъде другаде. Просто трябва да си тръгне, за да може да разпери криле. Случилото се пък сериозно ще размести баланса във Формула 1, тъй като показва, че един пилот е по-важен, отколкото на отборите им се иска да вярват. Би било хубаво в падока да не забравят, че феновете, аудиторията следят далеч повече отделните състезатели и кариерите им, а не толкова екипите (с изключение на Ферари). Останалото е просто бизнес. За хората този спорт се прави от състезателите. И съществува огромна пропаст между философията на отборите и тази на пилотите. Тези момчета просто искат да се състезават. Те не възприемат Формула 1 като маркетингово упражнение или база за развитие на определени продукти. За тима един пилот е нает служител. Но състезателите не принадлежат на отборите – категоричен е англичанинът.
Конкретно Деймън Хил има горчив опит с точно този тип отношение от страна на тим. Той бе освободен на практика през септември на шампионската си година – още преди края на сезона. А и е добре известно желанието на Сър Франк Уилямс (с когото Хил взе титлата) да прави автомобили, с които абсолютно всеки един пилот да може да спечели титлата.
Култард пък така и не стигна върха в спорта, но също има сериозен опит с преговори с различни тимове.
– Преди няколко седмици, когато Еди Джордан обяви, че Люис Хамилтън се е споразумял с Мерцедес, писах в тази колонка, че промяната може да е за добро за пилота – пише той в английския вестник Телеграф. – Взаимоотношенията понякога приключват поради съвсем нормални причини. Смешно е да слушам Мартин Уитмарш да твърди, че Люис прави грешка, отивайки в Мерцедес, тъй като помня, че точно той говори с мениджъра ми Мартин Брандъл към края на кариерата ми в Макларън и му обясняваше как отношенията ни са достигнали финала си. Беше прав обаче. И за мен сега се е случило същото нещо с Люис и Макларън. Не живееш през целия си живот у дома, въпреки че хладилникът винаги е пълен, а дрехите – изпрани. В някакъв момент трябва да продължиш напред. Да пораснеш. Да станеш мъж. Този момент за Люис е сега.
Култард отбелязва, че кариерата на Хамилтън във Формула 1 до момента съвсем не бе спокойна. Пилотът допусна грешки и се наложи да израства изцяло пред очите на публиката. Сега обаче, смята шотландецът, той се опитва да поеме контрол върху съдбата си.
– Малко по малко Люис излезе от сянката на баща си Антъни, на Рон Денис и сега на Мартин – продължава Култард. – Но дали ще спечели титли с Мерцедес? В крайна сметка сегашната му постъпка му ще бъде съдена точно по това, нали? Е, няма да е така. Колко шампионата спечели Сър Стърлинг Мос? Или Жил Вилньов? А и двамата остават в историята като брилянтни състезатели и иконични фигури във Формула 1. Не всичко опира да победите. Те са важни поне толкова, колкото и поведението, начинът на реакция, как се чувстваш ти самият. Да, Люис поема риск с присъединяването си към Мерцедес, където има всички необходими съставки за успех – финансова стабилност, страхотен двигател, опитен персонал, предстоящи промени в правилата, които би трябвало да изравнят силите. И най-добрите пилоти притежават таланта да извличат максимума от всичко това. Фернандо Алонсо е перфектният пример. Той е като диригент – всички във Ферари работят за него. На Люис предизвикателството да изгради такава структура му предстои. И според мен има нужда от това.
Култард е категоричен, че ще е невероятно да се наблюдава как Хамилтън ще се справи с толкова сериозна задача, като и че останалата част от сезон 2012 г. ще премине под знака на този все още предстоящ трансфер. Едва догодина обаче цял куп въпроси ще получат отговорите си: как ще реагира Нико Розберг на чистата скорост на стария си приятел и съотборник Хамилтън, как ще се справи Серхио Перес в Макларън, как Дженсън Бътън ще изпълнява ролята на лидер на екипа си. Що се отнася до Михаел Шумахер, то според шотландеца той би трябвало да се откаже от спорта.