Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Хокенхайм – традиция и предизвикателство

Хокенхайм – традиция и предизвикателство

76
0

Немските писти вече не са това, което бяха, заключиха от Ред Бул в предварителния си материал за Гран при на Германия. 11-и кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2010 г. ще се проведе този уикенд на трасето Хокенхайм, намиращо се близо до Хайделберг и построено през 1939 г. като място за тестове на Мерцедес-Бенц. И то обаче, както и Нюрбургринг, претърпя доста промени през последните десетилетия и вече е далеч от класическата си конфигурация. Все пак Хокенхайм остава по-традиционна писта в сравнение с новите чудеса, струващи стотици милиони долари и пилоти, и отбори я обичат.

Основни факти

Гран при на Германия се връща на Хокенхайм, след като през 2009 г. кръгът от световния шампионат на Формула 1 се проведе на Нюрбургринг. Разправия относно това на коя писта да е състезанието, носещо името на родината на Себастиан Фетел и Михаел Шумахер, доведе до липсата на надпреварата от календара през 2007 г. за първи път от 52 години.

– Хокенхайм по-често е била домакин на немската Гран при. Голяма част от състезанията до 1976 г. се провеждат на Нюрбургринг, но след това трасето е смятано за прекалено опасно след жестоката катастрофа на Ники Лауда. Австриецът остава блокиран в горящото си Ферари, а хаосът е пълен, след като Харалд Ертл и Брет Люнгер също стават част от мелето. Междувременно италианецът Артуро Мерцарио спира и заедно с други свои колеги вадят Ники от автомобила. Състоянието на Лауда е критично, но той оцелява и дори се състезава преди финала на сезона. Прави емоционално завръщане през следващия сезон – вече на Хокенхайм – и печели.

– Освен на Хокенхайм и Нюрбургринг състезанието е провеждано само веднъж на друга писта – през 1959 г. на берлинската АВУС.

– Старата конфигурация на Хокенхайм с уникално дълги прави има славата на жестоко изпитание за издръжливостта на болидите. Може би най-фрапиращият случай датира от 1994 г. Тогава 11 от 26-те коли на старта отпадат в серия инциденти още в първата обиколка. Още 7 не стигат до края на надпреварата, а накрая Герхард Бергер вижда пръв карирания флаг – пръв от едва осем финиширащи коли! По време на това състезание се случва прочутият инцидент в бокса на Бенетон, при който болидът на Йос Верстапен се подпалва при попадане на гориво върху нагорещените повърхности на колата.

Характеристики на пистата

– Настройките на Хокенхайм трябва да са компромисни. В началото на обиколката скоростта е по-висока, но комплексът на стадиона в края е с повече бавни завои. Във втората половина на трасето гумите могат да започнат да се късат, особено в началото на уикенда. Изискваното ниво на аеропритискане е от средно до високо.

– Състезанията на Хокенхайм по принцип са интересни, с много действие и доста изпреварвания.

– През 2006 г. 69% от обиколката се изминават на пълна газ, като пет пъти в рамките на тура пилотите стигат скорост от и над 280 км/ч. Най-дългата секция на пълна газ е 1100 метра – общо 15 секунди.

Какво се случи миналата година

Гран при на Германия през миналата 2009 г. се проведе на пистата Нюрбургринг и бе наистина специална надпревара за пилота на Ред Бул Марк Уебър. Австралиецът спечели първата победа в кариерата си във Формула 1, доминирайки през абсолютно целия уикенд. Успехът му обаче не дойде лесно. Уебър потегли от полпозишън, но получи наказание преминаване през питлейна за удар с Рубенс Барикело на старта. Това го прати осми, откъдето с изумително темпо се върна начело на колоната. Втори финишира съотборникът му Себастиан Фетел, а трети бе Фелипе Маса (Ферари).