Начало Автомобилни новини Hypercar на Peugeot 9X8 е рожба на виртуален проект

Hypercar на Peugeot 9X8 е рожба на виртуален проект

471
0
Peugeot 9X8
Peugeot 9X8

Хибридният Hypercar на Peugeot 9X8 е продукт на най-съвременните софтуерни програми. За да се качи на пистата за тестови сесии и хомологация, той започва своето съществуване като дигитален проект.  Цели 15 267 файла с размер от 51,1 GB са създадени за да се достигне до материализирането на колата.

Дигиталните постижения отвориха изцяло нова сфера от възможности в моторния спорт, позволявайки на инженерите на Peugeot Sport да визуализират една наистина  внушителна концепция за своя 9X8 Hypercar – който, за разлика от всеки от конкурентите си, няма задно крило и представлява своеобразен единичен физически компонент.

Усъвършенстването на съвременния дигитален софтуер прави възможно провеждането на задълбочени технологични проучвания. Същевременно се спестяват значително време, пари и ресурси. Peugeot 9X8 Hypercar съществува изцяло виртуално за известно време, преди най-накрая да завърти първата си реална обиколка на пистата.

Екипите на Peugeot Sport прекараха две години в моделирането и симулирането му. Използваха както съществуващ софтуер, така и компютърни програми, разработени изцяло от нулата.

Една от силните ни страни е, че можем сами да създаваме инструментите за оформяне на дизайна на компонентите, от които се нуждаем“, обяснява Франсоа Кудрейн, директор на задвижването на програмата на Peugeot Sport за Световно първенство по издръжливост (WEC).

Изобретателността, родена от дигиталните иновации

Няколко десетки души участваха в дигиталния проект на Peugeot 9X8. Ръководители на изчислителни машини, производители и състезателни инженери бяха твърдо фокусирани върху една и съща цел – производството на най-добрия състезателен модел за издръжливост. За да постигне възможно най-добрия резултат, инженерният отдел винаги следва една и съща процедура:

  • Внимателен прочит на наредбите, за да бъде екип напълно наясно какво е разрешено и какво не и най-вече – какво е възможно.
  • Създаване на бриф за проектиране: формализиране на целите за изпълнение и изискванията като функция на регламентите. Впоследствие тази работа е описана по-подробно в редица взаимно свързани спецификационни документи.
  • Формулиране на хипотези за дизайна: използвайки общия бриф като основа, инженерите, отговарящи за създаването на автомобила, визуализират различни концепции. Това е мястото, където изобретателността на инженерите на Peugeot Sport – както и тази на дизайнерите на Style PEUGEOT, които участват в проекта 9X8 от самото му начало – наистина се проявява. Трябва да се разбере, че независимо от това колко е добра, дигиталната технология никога не може напълно да замени човешката креативност, а програма като тази на 9X8 е преди всичко огромно човешко начинание. Най-обещаващите цифрови концепции се запазват, като техните относителни качества след това се оценяват, за да се вземе решение само за една.
  • Предприемане на CFD (изчислителна динамика на флуидите) симулация: по-често използвана в аеродинамиката, CFD симулацията служи като отправна точка за флуиден поток, като се вземат предвид физически или химични ефекти като турбулентност и термично възбуждане.

Благодарение на целия ни софтуер можем да предвидим широка гама от размери, форми и материали и да работим върху теглото на автомобила в съответствие с техническите разпоредби“, отбелязва Франсоа Кудрен.

Както при избора на базова концепция, възможността да приемем чисто дигитален подход към изпробването на системи и компоненти ни позволява да оценим голям брой потенциални решения, които просто би било невъзможно да се постигнат в реалния свят. Преди да се качим на пистата, нашият Hypercar дълго време беше проект, съхраняван на твърд диск. Всеки един от 15 267 файла представлява една от неговите части! Има още едно нещо, което също трябва да се отбележи: цифровата технология и калибърът на нашите симулационни инструменти ни позволиха да преценим взаимодействието между различните компоненти и системи, което означава, че вече бяхме запознати с теоретичната производителност и поведение на автомобила, преди да го тестваме за истински. Фазата на физическото валидиране на проекта започна чак много по-късно, когато най-накрая поставихме колата на пистата.

Изкуственият интелект е безценен инструмент за интерпретация на огромното количество данни, които могат да бъдат измерени в състезателен автомобил“, добавя Жан-Марк ФИНОТ, директор на Stellantis Motorsport.

Нашите приложения за обработка на „големи данни“ ни позволяват да симулираме голям брой различни хипотези, като ни помагат да видим дали трябва да променим дизайна на някои части, за да отговорим на нашите целеви стойности. Едва след като сме дефинирали характеристиките и симулирахме производителност в различни среди с изцяло дигитален автомобил, ние започваме производството на физическите му части.

От напречни сечения на кабелите до двигатели за дронове.

Някои данни очевидно могат да бъдат събрани, без да се провежда специално изследване на вида на материала, формата или броя на частите. Например, тялото винаги е направено от карбон, двигателят от алуминий и винаги има четири колела… Там, където цифровите инструменти влизат в уравнението обаче, е когато става въпрос за изчисляване на размери и симулиране на поведението на основните компоненти.

Peugeot 9X8 включва тройна електрическа система (900V батерия, плюс 48V и 12V компоненти).  Цифровата технология позволи на инженерите на Peugeot Sport напълно да разберат неговата електромагнитна среда и да работят върху оптималните размери за своите кабелни снопове . За да се сведе до минимум рискът от смущения, беше необходимо да се създаде тясна връзка между физическите компоненти и софтуера. Това беше значително начинание, което можеше да се осъществи само със съдействието на цифровите технологии. По този начин екипът установи, че е по-добре да се използват по-малки кабелни снопове при 48V, отколкото при 12V, което едновременно спестява място и тегло, като същевременно подобрява съвместимостта между физическите снопове и компютрите.

Други части, получени от Stellantis Sport или извлечени от технологични продукти на „масовия пазар“, понякога работят много добре.  Не се налага да бъдат променяни по какъвто и да е начин – изобретателен подход, който спестява пари. Като пример, някои 48V двигатели в 9X8 идват директно от дронове. Тяхната ефективност в автомобила е симулирана и валидирана с помощта на специален софтуер, но те не изискват никаква структурна модификация.

Цифровите симулации също позволяват персонализиране, където е необходимо. Например по отношение на това какъв материал да се използва около изпускателните отвори. Тук нивата на топлина са много високи. Симулациите разкриха, че елементи по каросерията от карбон, трябва да бъдат или защитени, или дори заменени с алуминий или титан. Това беше потвърдено по време на фазата на симулация и след това отново в първата тестова сесия на пистата.

След цифровото си развитие, твърдият диск, съдържащ всички технически данни на Peugeot 9X8, осигури основата за създаването на първоначален модел в мащаб 1:1. Той бе използван в аеродинамичен тунел и впоследствие на физическа състезателна кола, чието текущо развитие се извършва на пистата.