Уилямс показа първи кадри на болида си FW36 за новия сезон във Формула 1. На тях за първи път се вижда нос на автомобил от 2014 г. – Форс Индия пуснаха своя VJM07 единствено в профил.
FW36 е един от най-технологично напредналите автомобили, създавани в Гроув. Той е комбинация от две години изследвания и развитие на проекта и ще е първата кола на тима с двигател Мерцедес-Бенц.
– В автомобилите има много системи тази година. И преди сме работили с турбомотори във Формула 1, но този път различното е с пъти повече, отколкото просто смяна на агрегатите. Говорим за една изцяло нова система. От комбинация на атмосферен двигател с хибридна система преминаваме към напълно интегрирана хибридна система за задвижване с крайно иновационни технологии – коментира техническият директор Пат Саймъндс.
Уилямс са получили първите CAD (Computer Aided Design) данни за новите системи в края на май 2013 г.
– Уилямс за първи път работят с Мерцедес в F1 и сме много впечатлени. Техният професионализъм и отдаденост са забележителни и сме уверени, че задвижващата ни система ще е конкурентоспособна – допълни Саймъндс.
Конструирането на FW36 приключва в средата на септември миналата година. В тима смятат, че са намерили решение на основните предизвикателства, поставени от новите правила като охлаждане, тегло, нова скоростна кутия, промени по аеродинамиката. Саймъндс обяснява, че при охлаждането например изискванията са значително завишени.
Скоростната кутия за FW36 се тества на стенд за първи път в началото на ноември 2013-та. Това е първата осемскоростна трансмисия в историята на Уилямс.
– Завършихме скоростната кутия сравнително рано. Тя вече направи доста тестове на стендовете при нас и в Бриксуърт, но издръжливостта не може да се приема за даденост. Напълно нова е и трябва да се справи със значително повишен въртящ момент, отколкото при V8 – каза още техническият шеф на Уилямс. – Самото конструиране на автомобила премина забележително гладко (краштестовете са преминати преди Коледа – б.а.). Беше истинско предизвикателство да намалим теглото до възможния лимит. По принцип свалянето на килограми е постижимо, но не бе лесно заради това, че новата задвижваща система е по-тежка от V8.
Спецификацията, която се представя, е финализирана през първата седмица на декември. Пакетът за Мелбърн е приключен рано през януари.
Според Саймъндс пък аеродинамиката все още ще има сериозно значение през новия сезон:
– Има някои сериозни промени в това отношение: носът е по-ниско в сравнение с миналата година, предното крило е по-тясно. Нямаме възможност да използваме изпускателната система за подобряване на аеропритискането. Задното крило не е с толкова голяма извивка като предишния сезон. Сигурен съм, че по отношение на аеродинамиката ще сме по-близо до челото, отколкото досега. Амбицията ни е да направим силен сезон 2014.