Volkswagen разработва нова гама от електромобили на основата на прогресивна технологична концепция и с дизайн в авангарден стил. Стартът на серийното производство ще бъде даден през 2020 година. Компанията хвърли светлина върха това ново автомобилно семейство със световната премиера на I.D. CROZZ по време на международното автомобилно изложение в Шанхай. Това е първият електрозадвижван CUV модел (Сrossover Utility Vehicle) на Volkswagen, обединяващ в едно чертите и качествата на спортните купета с четири врати с тези на SUV-моделите (Sports Utility Vehicle). След предизвикалите огромен интерес представяния пред публика на концептуалните I.D. (световен дебют в Париж през 2016 година) и I.D. BUZZ (световна премиера в Детройт през 2017 година), сега I.D. CROZZ прави следващата крачка като трети поред вълнуващ представител на фамилията от модели I.D. И в този случай става дума за автомобил с нулево ниво на емисиите и много дълъг автономен пробег, с харизматичен и специфичен за електрическите модели дизайн и изцяло нова концепция на вътрешното пространство.
Двойно предаване и автономен пробег от 500 километра. I.D. CROZZ – в случая името казва всичко. Инициалите I.D. отразяват преди всичко идеята за ярка идентичност (Identity) и емблематичен дизайн (Iconic Design), докато допълнението CROZZ има отношение към новата категория кросоувър модели, познати като CUV.
Многофункционален модел със спортен дух и интерактивни черти в дизайна. С електрическо двойно предаване, което е еднакво впечатляващо в градската джунгла и по неравния терен извън отъпканите пътища, където властват приключенията и активния стил на живот. Концептуалният I.D. CROZZ развива максимална мощност от 225 кВт, постига максимална скорост от 180 км/ч и може да измине пробег дo 500 километра (според нормата NEDC) с едно пълно зареждане на акумулаторната батерия. На зарядни станции с мощност 150 кВт (променлив ток), високоефективната батерия може да бъде презаредена до 80% само в рамките на 30 минути с помощта на системата за бърз заряд.
Платформата MEB предефинира пространството. Концептуалният I.D. CROZZ е по-компактен и се отличава с по-ниска покривна линия от най-новия масов SUV модел на Volkswagen – Tiguan L (в Китай) / Tiguan Allspace (в Eвропа), но въпреки това CUV моделът предлага също толкова просторен интериор. Основен принос в тази насока има конструктивната архитектура на концептуалния електромобил – подобно на студиите I.D. и I.D. BUZZ, новият I.D. CROZZ използва новоразработената модулна платформа с електрозадвижване MEB (Modulare Elektrifizierungsbaukasten). При моделите с MEB архитектура, модулите на мостовете и електрозадвижването са малко по-раздалечени, а между тях се простира дългото междуосие. Всички задвижващи модули се отличават с компактна конструкция, а акумулаторната батерия е напълно вградена в пода на каросерията. Конфигурацията на седалките също се отличава със забележителна гъвкавост. Всичко това освобождава вътрешен обем, който може да се оползотвори по различни начини – щедро оразмерено и грижливо оформено отворено пространство („Open Space”), което прекрачва нормалните граници на автомобилните класове.
Интерактивни предни светлини. Сред най-ярките черти в предната част на концептуалния I.D. CROZZ се открояват емблематичните за електрическите модели на Volkswagen светлини. Изграждащите ги елементи – C-образните дневни LED светлини и напълно адаптивните основни LED светлини, формирани от пет тънки LED ивици, се сливат в едно цяло, образувайки единна предна част с електронни, подвижни „очи” („Интерактивен насочен лъч” – „Interactive Spotlight”). Това взаимодействие всъщност е много важно, защото когато I.D. CROZZ премине по команда от водача в напълно автоматичен режим на движение, комуникацията му с другите участници в движението се осъществява именно с този интерактивен насочен лъч. С него автомобилът също така приветства водача в момента, в който той или тя се приближат до него.
ДНК на електрическата мобилност. Емблематичният поглед на светлините е част от внимателно обмислената ДНК в дизайна на електромобилите на марката. И в това отношение новата MEB платформа осигурява идеалната основа – двата моста с широки следи са разположени далеч един от друг, освобождавайки простор за създаване на динамични пропорции и превръщайки се в своеобразен трамплин за новата ера в авангардния дизайн. Главният дизайнер на марката Volkswagen Клаус Бишоф, пояснява – „Ако някога е било възможно да се направи стопроцентово сигурна прогноза за това как ще изглежда бъдещето, то тя е постигната тук. През 2017 година с I.D. CROZZ ние демонстрираме начина, по който Volkswagen възнамерява да промени пътния пейзаж в периода след 2020 година. За нас, трите прототипа от това ново поколение автомобили с нулево ниво на емисиите – I.D., I.D. BUZZ и I.D. CROZZ, бележат началото на истинска революция в дизайна и технологиите, която предстои да промени индивидуалната мобилност и марката Volkswagen завинаги.“ Целта на Volkswagen е да изведе електрическите задвижващи системи от сегашната им нишова старт-ъп позиция до нивото на ервосерийното масово производство към средата на следващото десетилетие. Херберт Дийс, председател на управителния съвет на марката Volkswagen отбелязва: „Към 2025 година ние искаме продажбите на чисто електрически автомобили да достигнат един милион екземпляра годишно. Концептуалният I.D. CROZZ ще играе ключова роля в осъществяването на тази цел, а производството му ще започне през 2020 година.”
Featured in the I.D. CROZZ: a light blind in the roof which can be opened and closed using gesture control. #AutoShanghai #VW pic.twitter.com/vX07z2geP8
— Volkswagen News (@vwpress_en) 26 April 2017
Дизайн за една нова ера. Яркият, излъчващ мощ дизайн на I.D. CROZZ съчетава властната, сурова натура на SUV-моделите с динамичната лекота на елегантните спортни купета. Основен елемент от него е големият преден капак с атлетично оформени, обли контури с голям радиус на включените в състава му калници. Той се простира експресивно по цялата ширина на мощната, висока предница на концептуалния модел. Предният капак и бронята на новия CUV, отличаващ се с ясния и „технологичен” като звучене сребрист оттенък „Silver Spark” („Сребърна искра”) на лаковото покритие, създават усещане за изящна скулптура с изчистените си повърхности, сякаш изрязани от един масивен блок алуминий. Емблематичните за електрическите модели на Volkswagen предни светлини заемат доминираща позиция в предната част на каросерията на модела. Още един светлинен елемент в лицето на I.D. CROZZ е емблемата на VW, заемаща централна позиция между предния капак и бронята. Отляво и отдясно към нея чрез тънка, фина светлинна ивица се присъединяват интерактивните предни LED светлини. Добре контурираните, визуално олекотени линии на покрива изглеждат издължени, докато самият прозрачен покрив се отличава с висококачествено изпълнение с блестящо черна повърхност отвън. Нов елемент е подвижната светлинна щора в осветения панорамен покрив, която излъчва приятна разсеяна светлина в купето и навън. Стилно оформената задна част и спортната нотка в силно подчертаните рамене на каросерията излъчват мощ, а широчината на автомобила се подчертава и от изпълнения в блестящо черно панел в задната част, включващ тънки матрични LED сегменти под формата на задни светлини и светеща емблема на VW. Мъжественото излъчване се подкрепя и от внушителния силует с мощни арки на калниците, 21-цоловите колела и стабилните форми на праговете с матова, издръжлива повърхностна структура. Съвършенството личи и в изпълнението на детайлите – благодарение на новаторския дизайн на колелата, преходът между ръба на джантата и гумата е практически невидим, вследствие на което диаметърът на комбинацията от колела и гуми изглежда извънредно голям.
Светлинната щора се активира с жест. Един от новите елементи и отличителни белези на концептуалния модел е светлинната щора, вградена в осветения панорамен покрив. Виртуалната щора се отваря и затваря по команда с жест. Тогава светлинното пано, съставено от LED ивици, се плъзга по повърхността на облицовката на тавана, обливайки интериора с индиректна светлина. Ивиците светлина в тавана са видими и отвън. Командите на системата за управление с жестове са подобни на тези, използвани при класическите плъзгащи се покриви – краткото, рязко движение на ръката отваря или затваря изцяло щората, докато плавното движение от друга страна разгръща осветената повърхност плавно до достигане на желаното положение.
In “I.D. Pilot” mode, the I.D. CROZZ drives autonomously and the steering wheel moves back into the dash panel. #AutoShanghai pic.twitter.com/wpkbdRMrQa
— Volkswagen News (@vwpress_en) 25 April 2017
„I.D. Pilot” за 2025 година. 2020 година ще бъде ключова по отношение на глобалната премиера на първите модели на марката Volkswagen с MEB платформата в стила на I.D. CROZZ. Около пет години по-късно, от 2025 година, началото на следващата революционна крачка напред ще поставят системите за автоматизирано шофиране. Концептуалният CUV модел, представен в Шанхай, вече разполага с тази система за автопилот по желание. В напълно автоматизирания режим на движение „I.D. Pilot”, многофункционалният волан се прибира в арматурното табло, сливайки се с панела на цифровите контролни прибори (Active Info Display), формирайки единно цяло. С други думи, в напълно автоматизиран режим на движение, традиционният волан в I.D. CROZZ липсва. Инфотейнмънт системата с вградено управление на климатичната инсталация е изпълнена като чувствителен на докосване панел. Както в автоматичен, така и в ръчен режим на управление, водачът получава информация за скоростта на движение и инструкции от навигационната система също и чрез AR head-up дисплея с допълнена реалност AR (Augmented reality) под формата на допълнителни триизмерни информационни равнища.
„Open Space” създава пространство. Благодарение както на компактните размери на електрическото задвижване, така и на вградената в пода на каросерията литиево-йонна акумулаторна батерия, интериорът на концептуалния модел е превърнат в наистина „открито пространство” („Open Space”) – гъвкава, подобна на луксозен салон пространствена концепция, предлагаща превъзходно изобилие от място. В зависимост от количеството постъпваща отвън светлина и разположението на седалката, тоналността на оцветяването на арматурното табло, горната част на облицовките на вратите и панелите във вратите се променя. Водачът и спътникът му на предната седалка са настанени на висококачествени интегрални седалки (с вградени водачи на предпазните колани). Пространството за краката на пътуващите отзад достига върхово ниво. Животът на борда на концептуалния кросоувър е още по-приятен благодарение на елементи като многофункционалните панели с прибори за управление във вратите (в облицовките на вратите са вградени чувствителни на докосване сензорни капацитивни панели за управление на климатичната инсталация и функциите на вратите). В допълнение към това, вътрешното пространство на I.D. CROZZ с неговата многофункционална концепция на седалките е извънредно гъвкава. Искате да вземете велосипеда си с вас през уикенда, но не разполагате със специален багажник за него? Няма проблем – просто го натоварете напречно в задната част. Големите врати с отварящо-плъзгащ механизъм и гъвкавостта на задния ред седалки правят това напълно възможно – трябва просто да приберете долната част на седалките нагоре като в киносалон. Освен това задните врати се изместват изцяло назад и допълнително улесняват товаренето. Фактът, че предните врати се отварят необичайно широко под ъгъл от 90 градуса, а инженерите на Volkswagen са отстранили напълно централните колони на каросерията прави нещата още по-прости и лесни. Всички врати, задният капак и капакът на двигателя са снабдени с електрозадвижвани механизми.
Чист въздух. Оптималният, съобразен с индивидуалните изисквания климат във вътрешното пространство на автомобила се осигурява от норазработената от специалистите на Volkswagen система CleanAir. Независимо от характера на външните условия, тя поддържа качеството на въздуха в I.D. CROZZ на постоянно високо равнище. Посредством инфотейнмънт системата, водачът и неговият спътник на предната седалка имат възможност да активират и различни предварително конфигурирани настройки на климатичната инсталация. Kонцептуалният I.D. CROZZ е оборудван с новата технология CleanAir, при която система от активни филтри се грижи за осигуряването на постоянно върхово качество на въздуха във вътрешното пространство. Специално меню дава информация за качеството на въздуха в автомобила (т.нар. „Air Quality Index”) и от актуалните действия на системата. Освен това, чрез предварително запаметени климатични условия водачът и неговият спътник отпред могат да зададат определена сила на въздушния поток, температура и ниво на влажност на въздуха, характерни за някои от особено живописните и приятни като климат части на страната (в случая на концептуалния модел става дума за настройки, съобразени с Китай). По този начин например става възможно I.D. CROZZ да се движи в центъра на Шанхай, но в интериора да цери свежия климат, характерен за склоновете на Хималаите.
Volkswagen потребителско ID и цифров ключ. Всички индивидуални параметри в автомобила се адаптират автоматично от I.D. CROZZ към съответния водач. Tова се извършва с помощта на персонално Volkswagen потребителско ID – индивидуален профил, запаметен в собствената електронна екосистема на Volkswagen, който се активира с помощта на смарт устройство, трансформиращо се в цифров ключ (Digital Key). В момента, в който някой се приближи до автомобила с тази цифрова „карта за достъп”, I.D. CROZZ автоматично го разпознава, отключва вратите и активира всички персонализирани параметри, достигащи дори до индивидуалните предпочитания за климатизацията на купето.
Услуга за доставки. Получаването на пратки от куриер скоро ще може да става не само на домашния или служебен адрес, но и в личния автомобил. Ролята на пощенска кутия при тази нова услуга за доставки ще се изпълнява от 515-литровото багажно пространство на I.D. CROZZ. Куриерът ще може да определи местоположението на автомобила посредством GPS и ще получава временен ограничен достъп до багажника, който ще може да отвори чрез специално приложение. Собственикът на I.D. CROZZ на свой ред бива уведомен през своето приложение или с писмо по електронна поща за извършената доставка, след което багажникът се заключва отново.