Начало Избрани Имола може да изпадне от календара на F1 за сезон 2026, стартът...

Имола може да изпадне от календара на F1 за сезон 2026, стартът в Мексико също е под заплаха

537
0
Имола
Имола, снимка Ред Бул Контент Пуул

Имола може да изпадне от календара на F1 за сезон 2026. Италианската писта има договор до края на тази година, който най-вероятно няма да бъде удължен. Има вероятност стартовете на Имола да се провеждат на ротационен принцип в бъдеще. Според сайта gpblog.com, под заплаха от изваждане са и надпреварите в Мексико и Лас Вегас.

F1 публикува календара за тази година още през месец април. Той отново съдържа 24 старта и има леки промени. Една от тях е свързана с откриването на сезона, който ще започне в Австралия, вместо в Бахрейн. Стартът на Сахир, както и този в Джеда, ще се проведат през април заради религиозния празник Рамадан.

Голяма част от състезанията подновиха своите споразумения през последните една-две години. Най-дълго е това на Гран при на Австралия- до 2037 г. На второ място е Бахрейн с договор до 2036 г. На трета позиция е Силвърстоун. Британското трасе подписа ново споразумение, което изтича в края на сезон 2034. Състезания като Унгария, Канада, Монако, Катар, Маями и Монца също имат договори, които приключват след поне 6 години

В същото време има и състезания, чиито договори изтичат тази година. Това са Имола, Мексико и Лас Вегас. Трасето край Болоня е най-застрашено от изваждане от графика на спорта. Причините за това са свързани с по-остарялата инфраструктура и характера на трасето, което е доста тясно и технично. Това прави изпреварванията много трудни и сложни. Според Серхио Перес и Карун Чандок, Имола вече не е подходяща за състезания от F1.

Имола приема за първи път старт от F1 през 1980 г. След това пистата е неизменна част от календара на световния шампионат до края на 2006 г. После следва известно отсъствие, преди сезон 2020, когато Имола се завръща. Причината за това е свързана с големия брой отменени стартове поради пандемията от коронавирус. Трасето успя да запази мястото си в календара през следващия сезон. После бе подписан нов договор, който гарантира мястото на Имола в F1 до края на 2025 г.

През 2023 г. стартът в Имола беше отменен заради унищожителните наводнения в региона на Емилия Романя. Организаторите на събитието се надяваха Либърти Медия да направи компенсация и да удължи договора с още една година. Но подобно нещо може да не се случи.

През последните 12 месеца все повече се говори за ротация на някои европейски стартове, която да започне от 2026 г. нататък. Според Стефано Доменикали, така ще се направи място за някои нови дестинации, които да приемат кръг от F1 в бъдеще. Една от тях е Мадрид. Испанската столица трябва да бъде домакин на старт от Формула 1 от 2026 г. нататък. Събитието ще се проведе на улична писта, минаваща покрай търговския център IFEMA.

По-рано тази седмица Белгия удължи споразумението си до 2031 г. Събитието на Спа ще се проведе през 2026, 2027, 2029 и 2031 г. Има вероятност Имола да последва тази съдба и да приема кръг от F1 през година или две. Същевременно Зандвоорт ще изпадне от календара на шампионата след сезон 2026.

Мексико също може да изпадне от календара на F1 след края на тази година. Страната от Северна Америка приема стартове от Формула 1 в периодите 1963-1970 г. и 1986-1992 г. През 2015 г. Мексико прави дългоочаквано завръщане в световния шампионат и се провежда непрекъснато, с изключение на 2020 г.

Договорът на Мексико изтича в края на 2025 г. Бъдещето на състезанието изглежда много несигурно след новината за раздялата между Серхио Перес и Ред Бул. Присъствието на мексиканския пилот беше една от основните причини за завръщане на състезанието и огромната му популярност.

Има един ключов фактор в полза на Гран при на Мексико, който може да помогне на събитието да остане в календара на F1, свързан с бившата кметица на Мексико Сити Клаудия Шейнбаум. Миналата есен тя беше избрана за президент на страната, което може да помогне на Аутодромо Ерманос Родригес да запази своя слот в календара.

Последното състезание с договор до 2025 г. е Гран при на Лас Вегас. Събитието дебютира в края на сезон 2023 и е организирано от Либърти Медия. Миналата година градската управа даде разрешение на F1 да продължи да използва обществените пътища в Лас Вегас поне до 2032 г. Това разрешение може би гарантира провеждането на нощната надпревара още дълго време.

Гран при на Лас Вегас се смята за изключително успешно от комерсиална гледна точка. В същото време редица местни жители и собственици на бизнеси се обявиха против провеждането на състезанието. Те се оплакаха от затварянето на улици и част от булеварда „Лас Вегас Стрип“. Някои от тях разкриха, че са претърпели сериозни финансови загуби и са били на ръба на фалита. Собственик на италиански ресторант, разположен близо до трасето, дори заведе дело срещу F1.

Има и вариант, при който F1 може да запази тези три състезания за поне още година. Настоящото споразумение „Конкорд“ позволява провеждането на максимум 25 старта на година. Но Доменикали многократно е завявал, че не иска да увеличава броя на надпреварите в близко бъдеще. ФИА също се обяви против календар с 25 старта.