Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Индийският факир

Индийският факир

140
0

Снимки: Peter Nygaard Grand Prix Photos, Sutton Images Jordan

Наричат Нараин Картикеян вторият по популярност пилот на земята след Михаел Шумахер. Бегъл поглед над цифрите доказва напълно тази теза. В милиардна Индия популярността на Формула 1 е нараснала с пъти от началото на новия сезон. Пред телевизорите се събира почти половината от населението на страната или около 300 млн. души!

Нараин обаче си спечели фенове в първите състезания за годината и в доста други места по света, защото показва много добро владеене на колата, чудесна техника, усет към ситуацията, издръжливост. Редовно е по-бърз и от съотборника си Тиаго Монтейро.

В петък след обяд на Имола уговарям среща с него, защото наистина е твърде интересно как един пилот от бедна, макар и огромна Индия стигна до Формула 1. Заинтригуван съм и от самия състезател, защото съм впечатлен от демонстрираното от него. В тренировките той бе по-бърз с почти секунда от съвсем не лошия Монтейро, а в събота го би с 2 сек!

Изчаквам малко индиеца, защото пилотският брифинг закъснява прекалено много. Сядаме в моторхоума чак в 17,45 ч и започваме.

Нараин е делови, не се усмихва много. Говоря ясно, бързо, напълно е наясно кой е и къде се намира.

Зная, че една от най-характерните черти на индийското общество, запазени до днес е почти неизменната приемственост в професиите на родителите и децата.

Затова първо започвам от там.

– Да, наистина баща ми е бил автомобилен състезател, но на рали – казва Нараин. – Имам още двама братя, аз съм средния и те също се занимават с автомобилен спорт. Роден съм в Мадрас. Мама и татко живеят в един град, който се казва Ченай и е на около 500 км от Мадрас. В неговия гараж се научих да карам, да се интересувам от коли. Но реално всичко започна след като завърших школата за пилоти Уинфийлд във Франция. Това бе през 1992 г. Карам вече 13 години.

Интересно е, че индиецът не е карал картинг и всичко за него се развива далеч от родината.

– Заминах за Англия и карах Формула Форд, Формула 3 – продължава младежът. Звъни му мобилния телефон и той троснато обяснява, че дава интервю.

Естествено питам Нараин как се е финансирал през всичките тези години.

– Зад мен винаги са стояли няколко индийски компании, Тата ми помага вече 7 години.

Освен петролната компания Барат и гумите JK също го спонсорират.

По непотвърдена информация за тазгодишното му участие в тима на Джордан трите фирми са платили $30 млн. на екипа!

Любопитен съм да чуя как е успял да ги убеди да го подкрепят още в най-малките формули до Формула 1.

– Всъщност не правят това за който и да е друг пилот – единствено за мен. Във Формула 3 има доста индийски пилоти в Британия, но те са никъде, не печелят състезания, не правят впечатление, а аз побеждавах и затова са с мен.

Индиецът бе поканен още през 2001 г. за тест на кола от Формула 1 от тима на Ягуар на Силвърстоун. По-късно същата година и Еди Джордан му даде тази възможност пак на Силвърстоун и Муджело.

– Усещането, когато се качих в кола от Формула 1 бе направо невероятно, силата, спирането, всичко те впечатлява, а и работата е на такова професионално ниво, че ти трябва време да вникнеш.

Връщам се още малко назад в кариерата му обаче, преди да стигнем до същинското участие във Формула 1 сега.

В британската Формула 3 Нараин кара за тима на Карлин Рейсинг, като участва за същия екип и сериите Нисан през миналата година.

Шеф на тима, както подсказва името, бе Тревър Карлин, сегашният спортен директор на Джордан. Връзката между двамата е много силна и веднага след собственото си назначение тази зима, той се обажда на Нараин за мястото в тима на руския милиардер Александър Шнайдер.

За по малко от 20 дни от първото обаждане индиецът става пилот във Формула 1 и както самият той признава, почти не е спал през всичкото това време.

Причината според доста специалисти Шнайдер да даде зелена светлина за неговото участие са огромните бизнес интереси на групата Мидланд в стоманената индустрия на Индия, но мнозина не мислят така и са убедени, че талантът му е очевиден.

Особено интересно е това, че до момента пилотът няма свой собствен мениджър и е подписал договора си съвсем сам.

– Нямам мениджър. В момента никой освен мен не се грижи за кариерата ми по този начин. Понякога някои мои приятели вършат разни неща, но нищо официално.

Стигаме до работата му Формула 1 в момента, до Джордан-Тойота.

– Самият факт, че съм във Формула 1 е страхотно постижение. За индийски пилот е наистина безкрайно трудно да стигне това ниво, но пък същото важи и за всеки друг състезател. Формула 1 е най-високото ниво в автомобилния спорт. За първи път карах болид от Формула 1 през 2001 г. в тест за Ягуар. Но това няма нищо общо с настоящата ситуация. Нещата в момента са много по-комплексни и сложни, отколкото по време на тренировка. Непрекъснато се уча. Всички ми помагат – механиците, инженерите.

– Изпитваш ли напрежение натиск, от огромните очаквания в страната ти?

– Всъщност не, защото когато се състезавах в други шампионати също имаше широко медийно отразяване. Не, не го възприемам като напрежение. Много хора ме следят като пилот от доста време, така че стрес реално няма.

Самооценката за представянето му досега оформя впечатленията ми от Нараин – определено добър пилот, с различна култура, но интересен.

– За момента представянето ми не е лошо, но …