Нико Розберг спечели за първи път в кариерата си Гран при на Италия на Монца и намали преднината на големия си съперник и съотборник в Мерцедес Люис Хамилтън само на 2 точки преди Формула 1 да напусне Европа за последните 6 състезания тази година.
Хамилтън стартира от първа позиция, не потегли добре и след първия шикан бе едва шести, но в крайна сметка завърши втори пред двете коли на Ферари със Себастиан Фетел и Кими Райконен.
Битката за пето място спечели Даниел Рикиардо (Ред Бул), който изпревари Валтери Ботас (Уилямс). Следващите места заеха Макс Верстапен, Серхио Перес, Фелипе Маса, Нико Хюлкенберг, Ромен Грожан и Дженсън Бътън.
We’re starting off with 29 degrees centigrade ambient and 37 degrees of track temperature. A little cooler than yesterday #F1
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 4 September 2016
.@OconEsteban at the back of the grid @ManorRacing is the only driver to start on medium; expect a very long first stint.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 4 September 2016
REPLAY: Onboard with HAM at the start #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/DIUqG6rKCX
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
Преди старта почти всички в челото очаквано тестваха потегляне с най-меките гуми суперсофт. Само Мерцедес направиха това със софт, с които щяха да тръгнат. При тях стратегията изглеждаше най-ясна – само 1 бокс и смяна на софт с медиум.
С най-твърдите гуми само Нико прави обиколки в тренировките, а Люис имаше за целия уикенд един избран чифт. Снощи Тото Волф заяви, че това не би трябвало да е проблем при огромното му предимство в квалификацията. Температурата на асфалта бе 37 градуса с 5 по-малко от вчера.
Техническият шеф на шампионите Пади Лоу обясни, че не очаква неприятности между пилотите си до първия завой, който обаче е много сложен на Монца, но стратегията още е все пак отворена и може да се повлия от излизането на кола за сигурност.
Извън топ 10 Маса, Паскал Верлайн, Карлос Сайнц, Ромен Грожан, Фелипе Насър и още пилоти в дъното също бяха избрали да тръгнат със софт.
Хамилтън имаше малки притеснения и от малко петно на предна лява гума, получено при малко по-остро спиране вчера, но не тя му създаде проблем. На старта Люис превъртя задните гуми и не тръгна добре. Така след първия шикан се оказа една шести. Розберг поведе, следван от Фетел и Кими. Четвърти и пети бяха Ботас и Даниел Рикиардо.
С по-мощната си задвижваща система Люис изпревари австралиецът още във втория тур на Курвагранде и притисна Ботас, в чиито Уилямс също има задвижваща система на Мерцедес. Зад Рикиардо се подредиха Перес, стартиралият феноменално Маса, Фернандо Алонсо и Верстапен.
На първия завой в началото на втория тур се закачиха Насър и Палмър. Колата на бразилеца буквално се разпиля по пистата. Комисарите бързо изчистиха обаче трасето, само при жълти знамена.
OUT: PAL and NAS come together 💥 on lap two #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WZqplcSUZa
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
LAP 2/53: HAM attacks RIC into turn 1 and passes the Red Bull #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WZxOrUrFKO
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
До седмата обиколка Розберг натрупа преднина от 2,4 сек пред Фетел. Кими бе на още две секунди и имаше вече малки проблеми с вибрации в гумите при спиране.
В Мерцедес обмисляха дали Люис да не мине на стратегия с 2 стопа, но Пит Бонингън му каза, че засега темпото е добро. Англичанинът оставаше пети до деветата обиколка, но на под 10 сек от Нико. В началото й най-после изпревари Ботас на стартовата права, въпреки че задните му гуми при атаките вече се износиха много и до 13-ия тур бе на 3,1 сек зад Кими и на 13 зад Нико.
В Уилямс видяха, че Ботас едва удържа вече и Рикардо и го извикаха за смята. През пита мина и Верстапен. И двата сложиха софт. С новите жълти гуми Ботас бързо мина Бътън и Сайнц. В 15-та обиколка смяна направи и Кими Райконен, който сложи пак супер меки гуми, което означаваше 100% още един стоп за друг тип, докато при съперниците му имаше теоретичен шанс да не сменят до края. Фетел направи същото след тур.
В това време в Мерцедес се придържаха твърдо към план А – 1 стоп.
📻 HAM: „The rears are pretty wasted already“ #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WiPlEmSp5U
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
So that’s a flat-out two-stop strategy for @ScuderiaFerrari , on the supersoft for the two opening stints.— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 4 September 2016
LAP 17/53: Valuable seconds lost for VET as wheelgun gets jammed #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/0Va99f2LMf
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
След спиранията на съперниците Хамилтън вече бе втори на 14,9 сек зад лидера Розберг. Фетел и Райконен бяха трети и четвърти, а без стоп пети се придвижи Грожан пред Ботас и Рикиардо, който също бе сменил суперсофт със софт.
Валтери мина и французина, а малко по-назад Алонсо се забави при смяната и загуби позиции, защото сигналът за тръгване остана червен. Така се случи и с Бътън, а и двамата бяха с добро темпо и не лоши позиции, които загубиха и после си направиха състезание за 12-то място с различни типове гуми при вторите смени.
В челото Люис изчисти напълно работата на гумите си и вече бе по-бърз от Нико като до 22 обиколка дистанцията намаля на 12,6 сек.
Розберг обаче бе спокоен и в добро темпо. Спря за смяна на стартовите гуми софт с медиум в 25-та обиколка, а Хамилтън настигна цяла група от коли в опашката и спря за медиум и единствения си стоп след обиколка.
LAP 22/53: TOP 5 + INTERVALS
ROS
HAM + 12.6 secs
VET + 20.8
RAI + 1.7
BOT + 9.6 📷#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/irBeJwS1UT— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
📻 MANOR to WEH: „Stop the car and switch off immediately!“ #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/qsJ5q88wjQ
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
Vettel pits at end of lap 33. Softs to the finish; the same for his team mate. This is the key strategic battle versus @MercedesAMGF1
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 4 September 2016
PROVISIONAL CLASSIFICATION (10 laps to go)#ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/g7JoZL1D9B
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
Двете коли на Ферари изглеждаха също стабилно на трето и четвърто място, а зад тях на 7,5 сек битка водеха Ботас и Рикиардо. Зад Дани вече бе Верстапен пред Маса, Хюлкенберг, Алонсо, Перес и Бътън. Чеко изпревари Фернандо с по-силната задвижваща система на Форс Индия в 33-та от 53 обиколки.
В Уилямс нямаха шанс да направят още 20 обиколки без смяна и Ботас откри вторите спирания. Фетел и Райконен също смениха гуми този път със софт. Себастиан се върна на пистата пред Рикиардо, Кими бе зад Верстапен, но и Ред Бул нямаше как да направят по 40 обиколки с един чифт софт и също един след друг спряха за смяна и класирането се оформи. Рикиардо обаче сложи пак суперсофт в опит за финална атака срещу петия – Ботас. В 47-та обиколка Даниел успя да изпревари с феноменална маневра Валтери на първия шикан. Макс Верстапен пък притисна Перес, който бе седми и го изпревари на свой ред.
Поредното ужасно състезание имаше Дани Квят, който получи и наказание от 5 сек за превишена скорост. В падока все по-активно се заговори, че това бе последното му състезание и в Сингапур на негово място ще видим качилия се днес на подиума в GP2 Пиер Гасли.
LAP 45/53: @JensonButton passes „cheeky monkey“ (aka @alo_oficial) through first chicane #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/DsDNoVPl9K
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016
PROVISIONAL CLASSIFICATION (LAP 53/53): Back-to-back wins for ROS 👏 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/wUDBLBjeKd
— Formula 1 (@F1) 4 September 2016