Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Изкуството на стратегията III

Изкуството на стратегията III

59
0
Нико Розберг и Михаел Шумахер

Стратегията е изключително важна в надпреварите от Формула 1 – благодарение на нея се печелят или губят състезания. Понякога дори се появяват обвинения за това, че отборите предпочитат да залагат на сигурно според предварителните си планове вместо пилотите да се впускат в двубои на пистата. Главният стратег на Мерцедес Гран при Джеймс Ваулс разкрива тайните на това изкуство.

– Колко различни сценарии се обсъждат за едно типично състезание?

– С помощта на софтуера се създават около 100 000 различни сценарии преди и едно колело да се е завъртяло на пистата. При всеки един от тях се взимат предвид всички възможни променливи от всеки възможен ъгъл на надпреварата. Те варират от представяне на екипа в пита до способността на пилот да промени в движение стила си на управление. Повечето се създават преди квалификацията, но при изясняване на конкретните състезателни условия се добавят още няколко варианта. Един сценарий не се състои единствено от атмосферни, механични и състезателни променливи -отчасти се моделира и според пилотите. Представянето на всеки от тях се различава от завой до завой и се променя спрямо съответните условия. Един състезател може например да е брилянтен в пазенето на гумите на мокро.

– Правилната стратегия ли е ключът към доброто представяне в квалификацията?

– Отчасти да, тъй като стратезите дават съвет колко обиколки да се направят, какви гуми да се използват и кога да се пусне болидът на писта, за да е в чиста обиколка. Останалото обаче зависи от пилота и колата му!

– Забраната на дозареждане с гориво промени ли подхода на тима към стратегиите?

– Да, напълно. Не само в състезанията, но и в квалификациите, защото карането в тренировките за място на грида с малко бензин прехвърли съсредоточаването от това да се решава колко гориво да се сипе в колата към даване на най-добри времена. Промени и стратегията в надпреварите се случват – тогава състезанията са значително по-динамични. Възможността за взимане на решение за питстоп може да трае само пет секунди и се променя страшно бързо, така че е необходимо да се мисли моментално за разлика от миналата година, когато имаше значително по-дълъг период на обмисляне. Тоест решенията се взимат под по-голям натиск и това означава по-голяма отговорност директно върху мен. Но отборът ни е безкрайно добре балансиран.

– Колко се разчита на пилотите по отношение изграждането на състезателната стратегия?

– Определено разчитаме на тях и обратната им информация, винаги обсъждаме възможните варианти на решения. Рядко има несъгласие, но задължително изслушваме мненията им, ако имат различно усещане.