Начало Попитай Тенчев Изпреварванията

Изпреварванията

1141
0

Една от най-вълнуващите теми винаги е била изпреварванията на пистата. Кое е позволено, кое не е. Гледайки последното състезанието за Гран при на Франция и оплакванията на Ръсел и Перес един към друг, исках да ви споделя мнението си и да потърся вашето.

Понеже стюардите на пистите също са главно действащо лице с решенията си за спорните ситуации. Реших да потърся, на база какво те изказват техните решения.

Та…открих един документ „Driving Standards Guidelines“, който е формулиран от Niels Wittich в началото на този сезон. Като целта му е да помага на стюардите при взимане на решения, но никъде не видях по някакъв начин да има задължаващ характер. По скоро е нещо като препоръка. В него пише за изпреварване от външната и от вътрешната страна, кой има предимсвтво на излизане от завоя.

„When considering what is a ‘significant portion’, for an overtaking on the outside of a corner, among the various factors that will be looked at by the stewards when exercising their discretion, the stewards will consider if the overtaking car is ahead of the other car from the apex of the corner. The car being overtaken must be capable of making the corner while remaining within the limits of the track.“

A car passing on the inside, the ‘significant portion’ interpretation is based on: „if the overtaking car’s front tyres are alongside the other car by no later than the apex of the corner.“

Първоначално искам да попитам това ли е документа с който стюардите се съобразяват. Ако е така, дори за мен като фен, без да имам професионален поглед над нещата ми се струва, че има доста неизяснени неща.

И за двата видя маневра се вижда, че водещо като определяне на предимство е ейпекса на завоя. Но къде всъщност е той? Той може да е на различно място в зависимост траектория и скорост преди завоя. Няма някаква линия през трасето като проекция или да е отбелязано с колче. Предполагам, че става дума за идеален случай един болид в квалификационна обиколка, където всеки пилот минава през една и съща траектория, но дори и тогава има място да се спори къде точно е ейпекса.

Друго което ми направи впечатление е описанието за significant portion, при изпреварване от вътрешната страна „if the overtaking car’s front tyres are alongside the other car“. Това също може да се тълкува по много начини. Предните гуми на изпреварващия къде точно трябва да са спрямо изпреварваната кола? Да са изравнени предните им гуми или както обикновено е в малките едноместни шампионати. Щом си изравнил предните гуми със задната ос на изпреварвания, той трябва да ти остави място в завоя и на излизане от него. Моята логика е, че трябва да е второто, но тогава изпреварвания винаги може да каже като оправдание “ Да, но аз съм с половин кола пред него и съм от външната страна – завоя трябва да е мой“. Отделно как биха се тълкували защитните маневри на Макс с много късното спиране и с оправданието за недозавиване да изтласква другия пилот.

В заключение мисля, че умишлено е написано така. Да има по-голяма свобода при атака и защита на пистата, защото това е тръпката да гледаш борба гума до гума. Но с напредването на една кампания винаги започват дебатите кой, кого, как изпреварил и това можеше ли да реши титлата в друга посока.

Ще съм радостен да чуя вашата гледна точка.

Въпрос на Йордан Арабаджиев
#ClubS1​​​ #askTenchev​​​ #Formula1​​​ #FormulaOne​​​​ #F1