Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Коментар на BBC: Алонсо е невероятен талант, F1 ще бъде по-лошо място...

Коментар на BBC: Алонсо е невероятен талант, F1 ще бъде по-лошо място без него

135
0
Люис Хамилтън,Себастиан Фетел,Фернандо Алонсо

Във вторник Фернандо Алонсо обяви оттеглянето си от F1 след края на сезона. Испанецът, разочарован от липсата на достатъчно екшън в спорта и неговата предвидимост, реши да спре и да се насочи към нови предизвикателства. По повод решението много специалисти написаха коментари, като един от най-точните и обективни такива бе на Андрю Бенсън от BBC, който публикуваме долу.

Как да се чувстваме след решението на Фернандо Алонсо да напусне F1 след края на тази година? Разбира се, тъжно е, че един от най-великите автомобилни пилоти, които някога са красили земята, няма повече да се състезава на най-високото ниво в спорта. И че неговият неподправен, очарователен характер ще си отиде заедно с най-интересните новини и пресконференции в падока.

Но също така по някакъв начин е и облекчение. Защото да гледаш неговия невероятен талант, може би все още най-добрият от всички, да събира всичко най-добро от пакета си с надеждата, че може да се класира в топ 10 в квалификацията и да спечели точки, е особен вид болка за всеки, който признава мястото му в спортния пантеон.

Болката трябва да е усещана и от него самия. Той се опита да отрече това в последно време, но намекна за нея в съобщението си за отказването си във вторник. „Имам някои други, по-големи предизвикателства спрямо тези, които F1 може да ми предложи“, каза той във видео послание, което публикува в Туитър.

Трудно е да не считаме това като отправна точка към сегашното му положение, при което към единия от двамата най-велики пилоти в решетката няма интерес от отбор, който може да му даде кола, с която той да спечели 3-ата си световна титла, за която той жадува от толкова дълго.

Колко добър е Алонсо всъщност?

Испанецът, който е на 37 години, не е печелил състезание повече от 5 години, но въпреки това е на 6-а позиция по най-много спечелени победи с 32. И той продължава да е пилотът, който може би взема повече от колата си от всеки друг, и който има по-добра статистика срещу съотборниците си спрямо всички негови съперници на пистата.

Да оцениш таланта на пилотите от F1 винаги е трудно. Единственото директно сравнение е с техните съотборници. И дори тогава една кола може да пасва на един пилот повече, отколкото на другия и това да изкривява реалната картина. Всички велики пилоти имат своите силни страни и своите слабости. Но Алонсо е уникален в нивото си на адаптивност. Той е в състояние да променя стила си на каране, за да извади всичко от всяка една кола, която управлява. В това отношение той оставя зад себе си дори световния шампион Люис Хамилтън. 

Как да оценим таланта му? Нека оставим някои от неговите колеги да го направят.

Първо Фелипе Маса, който му беше съотборник 4 години във Ферари. Бразилецът партнираше и на 7-кратния шампион Михаел Шумахер. Германецът спечели приблизително 3 пъти повече състезания и титли от Алонсо. Маса обаче смята, че Фернандо е бил по-добър. „Въпреки че Михаел беше на върха и бе страхотен пилот, с него ми беше по-лесно. С Алонсо имах повече трудности, отколкото с Михаел, споделя Фелипе. – Фернандо първо е страхотен пилот. Талантът му е много завършен. Той е един от най-бързите, но също така един от най-постоянните и най-агресивните. Той има всичко необходимо. Способен е да използва колата по най-добрия начин и е много интелигентен. Може да разбере състезанието много добре и знае как да използва най-доброто от себе си в определен момент.”

Роб Смедли, който бе инженер във Ферари по времето на Шумахер и на Алонсо в тима, описва испанеца като най-добрият пилот на своето поколение.”

Педро де ла Роса, който е участвал в 107 състезания, беше тестпилот на Макларън когато Алонсо бе в тима през 2007 г. Той е работил с Фернандо и във Ферари. Де ла Роса се е състезавал и срещу Шумахер, като е наблюдавал и Аертон Сена.

„Алонсо е най-добрият пилот, който съм виждал в живота си, казва Педро. – Двамата с Хамилтън са много близо като качества, но Фернандо е по-завършеният пилот.” Люис от своя страна казва за Алонсо: „Ще бъде много трудно да намериш някой, който да го победи като чист талант.”

Техническият шеф на Уилямс Пади Лоу, който работи с Хамилтън и Алонсо през 2007 г. в Макларън, смята, че испанецът има повече възможности в резерв при пилотирането спрямо всеки един друг, с който е работил.

„Той е лидер, каза Лоу. – Той е единственият пилот, който съм срещал, който идва в тима и казва, че ще свика среща с инженерите. И го прави. Събира 15 инженери и им казва какво да правят. Никога не съм виждал това преди. Той кара хората да работят за него, защото ги организира.” 

Две титли срещу седем

Някои хора ще се зачудят как пилот „само” с 2 титли, спечелени през 2005 и 2006 г. с Рено, може да бъде сравняван с пилоти с 4 титли (Хамилтън и Фетел) или със 7 корони (Шумахер). Но това се случва, защото представянето на пилотите от F1 е в голяма степен определено от колата. Дори най-великите състезатели не могат да спечелят със средняшка кола, както Алонсо потвърждава тази година. Хамилтън имаше 21 победи преди да премине в Мерцедес, а сега има 67, имайки най-добрата кола от 2014 г. Шумахер имаше най-добрия болид в 5 последователни години с Ферари. Алонсо имаше най-добрата кола може би само в 1 или 2 години в цялата си кариера, когато спечели и двете си титли с Рено. Дори през 2005 г. Макларън бе по-бързият автомобил, но по-чупливия. А през 2006 г. Ферари-то на Шумахер също може би беше по-добро.

Тези две години ще определят статистически кариерата на Алонсо, но по-показателни са данните, че не му достигнаха само 10 точки да бъде 5-кратен шампион. Той щеше да е такъв, ако бе спечелил 2 повече през 2007 г., и 4 повече през 2010 и 2012 г.

Времето на Алонсо във Ферари ще се помни също с начина по който той изваждаше много повече от неконкурентните си коли и през 2010 и 2012 г. Бе агонизиращо близо до титлата с болид, който не беше най-бързият в решетката. Като в първия случай загуби короната само заради голямата грешка в стратегията на Ферари в последното състезание от сезона в Абу Даби. През същия сезон Ферари изоставаше средно с 0.7 сек на обиколка в квалификациите спрямо Ред Бул. Но през втората част от сезона този пасив бе само 0.3 сек, като в нея Алонсо остави грешките, допуснати в първата част, зад себе си и навакса изоставане от 47 точки с постоянни отлични резултати, които никой друг не можеше да постигне.

Но най-добрата му година беше без съмнение 2012 г., когато Ферари имаше едва 4-ата по бързина кола, но той някак си успя да спечели 3 състезания и да води в шампионата в голяма част от сезона. И само избухването на Фетел в края на сезона след решителното развитие на колата на Ред Бул и ужасния късмет на Алонсо, който бе въвлечен в инцидентите на първия завой в Белгия и Япония, за които той нямаше вина, му костваха титлата.

По този повод спортният шеф на Ферари по това време Стефано Доменикали каза: „Да постигнеш това с нивото на представяне, което колата ни имаше, беше забележително.”

Годините на спад

Взаимоотношенията на Алонсо с Ферари след това се влошиха, като разочарованието от това да се бори срещу все по-силни съперници нарасна твърде много. Затова не беше трудно да се очаква, че ще предприеме емоционалния ход да премине в Макларън-Хонда за 2015 г. А той не може да каже, че не беше предупреден какво може да се очаква. Много хора го направиха. Спомням си как го дръпнах настрани на Силвърстоун през 2014 г., казвайки му, че знам, че той обмисля преминаване в Макларън. Казах му за вътрешните проблеми в тима и отбелязах, че мнозина смятат, че той би поел голям риск, отивайки там. Алонсо каза само: „Може би”.

Вероятно той вече беше взел решението си. В онзи период във Ферари се опитваха да го задържат да го накарат да подпише по-дълъг договор, но той искаше да напусне от известно време. В крайна сметка те го пуснаха и той подписа с Макларън. А в Скудерията взеха Фетел като негов заместник. Защо Алонсо направи това? Един ден може би истината ще излезе наяве. И до днес има хора във Ферари или такива извън тима, които вярват, че щеше да е по-добре ако двете страни бяха останали заедно. Може би Алонсо щеше да спечели титлата миналата година, ако беше с червена кола. И може би щеше да бъде в по-добра позиция от Фетел в битката през този сезон. И може би нямаше да се откаже от F1.

Защо Алонсо не е в по-добра кола?

Как Фернандо се озова в тази позиция е по-дълга история, отколкото времето, което имаме тук за разказване. Достатъчно е да кажем, че той трудно щеше да се върне във Ферари, напускайки тима през 2014 г. след 5 години на брилянтно пилотиране с недостатъчно добри коли. Тогава той бе направил заключението, че в Скудерията никога няма да могат да направят конкурентна машина.

Мерцедес пък е затворена врата за него заради боса на Даймлер – Дитер Цетче. Той нямаше да иска Алонсо да се върне след титаничните скандали по неговото време в Макларън-Мерцедес през 2007 г. Но да кажем, че онази година предопредели кариерата на Алонсо ще бъде прекалено просто. Той бе в тима само за 1 година. Но сеизмичната природа на събитията със сигурност е създала много от мненията за него.

Накратко той развали отношенията си с Рон Денис, който се отметна от обещанието си да му даде статут на водещ пилот в тима спрямо новака тогава Люис Хамилтън. Последва катаклизма в уикенда в Унгария, в който и Хамилтън имаше своята вина. Тогава Алонсо заплаши, че ако Хамилтън не бъде усмирен, той ще разкрие имейлите, които уличаваха във вина Макларън пред ФИА в шпионския скандал с нелегално притежаване на техническа информация на Ферари.

По-късно той прати мениджъра си да се извини и оттегли заплахата си, но беше твърде късно. Денис се обади на президента на ФИА Макс Мозли и му каза за имейлите. Резултатът беше 100 милиона долара глоба за Макларън, от които Мерцедес трябваше да плати 40 млн. като акционер.

Другата полемика, с която Алонсо винаги ще бъде помнен, е скандалът с катастрофата през 2008 г. в Сингапур, когато неговият тим Рено бе признат за виновен в инсцениране на инцидента на Нелсон Пике-младши, който помогна на Алонсо да спечели състезанието. ФИА стигна до заключението, че Фернандо не е имал участие, но мнозина смятат, че той със сигурност трябва да е знаел за плана.

Дали е така? Един източник ми каза, че Фернандо не е знаел абсолютно нищо. И Мозли ми обясни преди няколко години, че е използвал опитен бивш детектив, главен надзирател от Scotland Yard, и опитен адвокат, които да разпитат Алонсо. „И двамата си изградиха мнението, че не е знаел. Направиха го от езика на тялото му и всичко останало, каза Мозли. – Те обикновено са много добри в това да разбират кой лъже и кой не.”

Златните спомени

Картината за Алонсо няма да е пълна без противоречивите неща, припомнени по-горе. Но в крайна сметка неговото пилотиране му даде емблематичния статус, който  има сега. Това бе очевидно и миналата година, когато участва в 500-те мили на Индианаполис, когато 2 милиона човека си пуснаха Youtube, само за да видят първия му тест. В състезанието води в 27 обиколки, но отпадна след повреда в двигателя, като получи бурни овации. Може би Индикар е мястото, където той ще се състезава в бъдеще, тъй като иска да вземе Тройната корона, печелейки Гран при на Монако, 24-те часа на Льо Ман и Инди 500.

Пилотирането му във Формула 1 може да служи са пример за всяка една ера. Той определя Валенсия 2012 г.като най-великото си състезание, когато спечели след старт от 11-о място в решетката и няколко смайващи изпреварвания.

Но какво да кажем за Имола 2005 г., когато задържа зад себе си по-бързия Шумахер в последните обиколки с брилянтно дефанзивно каране? Или за Сингапур 2010 г., когато принуди Фетел да допусне грешка в квалификацията и взе полпозишъна, след което го остави зад себе си, въпреки че Себастиан имаше по-бързата кола? Или за Япония 2008 г. когато пое контрола върху стратегията на Рено от кокпита и поиска да му заредят малко гориво при първия питстоп, след което направи серия от квалификационни обиколки, за да контролира състезанието? Или за Италия 2007 г. когато победи категорично Хамилтън, въпреки че тимът вече се бе обърнал срещу него? Или за Малайзия 2012 г., когато спечели на мокро с кола, която не се класира в топ 10 в предишното състезание в Австралия? Списъкът може да продължи.

И ако беше взел някои по-добри решения, сега нямаше да има нужда да обясняваме защо той беше толкова добър – цифрите щяха да го правят сами. Висш служител на Ред Бул ми каза в Канада тази година колко глупав е бил Алонсо, отхвърляйки офертата на „биковете” да се присъедини към тях в края на 2007 г. „Той сега щеше да е 7-кратен шампион, каза човекът. – Той щеше да спечели всички титли вместо Фетел и тази през 2009 г.”

В уикенда когато Алонсо записа своето състезание под номер 300 го питах какво мисли той относно факта, че много хора смятат, че той не е постигнал успехите, които подобават на таланта му: „По някакъв начин е по-добре да е така, отговори той. – Нямаше да съм щастлив ако имах толкова много трофеи вкъщи и хората мислеха, че не ги заслужавам.”

Според Пади Лоу е голям срам, че F1 не може да даде на ас като Фернандо конкурентна кола. И това може да е знак, че спортът е напълно сбъркан в момента. 

Преди няколко години Хамилтън написа в колонката на BBC Sport, че ще бъде трагедия, ако Алонсо не спечели 3-а титла. И това ще се случи. Фернандо напуска спорта още във върхова форма, а следващата година Формула 1 ще бъде по-лошо място без него.