Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Какви са разликите между отборите, по-трудни ли са наистина изпреварванията и превзема...

Какви са разликите между отборите, по-трудни ли са наистина изпреварванията и превзема ли шоуто F1

1116
0
Формула 1, F1, Гран при Австралия, Албърт парк, Мелбърн, Ред Бул, Астън Мартин, Мерцедес
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Последните технически правила във Формула 1 бяха въведени с цел сближаване представянето на отборите, а от там – повече битки, включително за победи и за титлите. В действителност подобно нещо не се случва. Вместо това в едва втория сезон от прилагането на техническия регламент се оформи ясно разделение между екипите: Ред Бул доминира в челото, зад това има група от 3 F1 екипа, останалите се съревновават помежду си. Най-голямата битка е за местата с малко точки. Анализ на немското издание Ауто Мотор унд Шпорт посочва, че 12 пилоти се борят за едва 9 точки на състезание.

„Нещата изглеждат доста мрачни за повече от половината F1 отбори. В най-лошия случай за тях остават едва 3 точки. (Има се предвид ако всички пилоти на четирите екипа в челото завършат в съответствие с разпределението на силите, тоест на първите осем места – б.р.) Тези тимове почти имаха късмет, че водиха битка за средно 9 точки през първите пет надпревари. През миналия сезон отборите от втората половина на колоната са печелили средно 19,4 точки за същия период“, се казва в анализа.

Изчисленията показват, че разликата между темпото на Алфа Ромео, Алпин, Алфа Таури, Макларън, Уилямс и Хаас спрямо това на Ред Бул е поне 1 секунда. Изоставането на Астън Мартин, Мерцедес и Ферари – около 0,4 сек. В състезанията изоставането се увеличава. Същевременно разликите са по-малки в сравнение с миналогодишните, тоест теоретично погледнато правилата имат успех, защото колите се доближават като скорост. През 2022 г. в квалификация най-бързият е бил на 1,851 сек пред най-бавния в Q1. В момента разликата е 1,214 сек – почти колкото във Формула 2, където колите са еднакви. Впечатлението за по-голяма отдалеченост в темпото идва от обособяването на споменатите в началото групи.

Очевидно е, че най-голям напредък спрямо миналия сезон има Астън Мартин. Фернандо Алонсо взе четири подиума в пет старта. Не е в състояние обаче да се бори с Ред Бул. Същевременно се заговори за по-трудни изпреварвания в едва втория сезон от прилагането на техническите правила. Досега само пилоти се бяха изказали по въпроса. Техническият директор на Астън Мартин Дан Фелоус не е съгласен с тях.

„Чух дискусията, но не съм видял никакви данни, които да поддържат твърдението, че в момента е по-трудно да се изпреварва. Пилотите имат тяхното собствено мнение. Според мен наблюдавахме коли с малко различни настройки едни от други, което очевидно носи разлика. Изминали са само няколко старта. Може би е твърде рано да се правят и подобни заключения“, коментира Фелоус

„Говореше се за Баку, но и в предишни състезания видяхме, че има възможности за изпреварвания. Със сигурност има трасета с особени характеристики – Монако е такъв краен вариант например. Наясно сме, че на някои конфигурации трябва да извлечем максимума от квалификацията, защото в състезанието ще има по-малко шансове за задминавания. Просто на някои писти ще е по-лесно, а на други по-трудно и това ще важи за целия сезон“, каза още техническият шеф на Астън Мартин.

Доминацията на един отбор съвсем не е нещо необичайно за Формула 1. Собствениците на търговските права Либърти Медия обаче търсят шоу, за да привличат нова, по-млада аудитория. Те в огромна степен бяха подпомогнати от сериала на Нетфликс Drive to Survive, макар в самия падок неведнъж бе коментирано, че документалистиката нерядко отстъпва на търсенето на по-интересни гледни точки. Последното определение дойде от Кристиан Хорнер. Шефът на Ред Бул в F1 нарече Drive to Survive, подобно на Люис Хамилтън през миналата година, „Кардашиян на колела“.

„Хората гледат с идеята Гюнтер Щайнер да си изтърве нервите или с моя приятел Тото [Волф] да се посдърпаме за нещо. Малко сме като Кардашиян на колела. Същевременно обаче шоуто води зрителите зад кулисите.“

„Запознава ги с пилотите, с характерите, и то не само в челото, а и с екипите в дъното, за какво се борят те. Получава се малко като сапунена опера. В крайна сметка в спорта се случват толкова много неща извън двата часа състезание в неделя – с хората, парите, политиката“, коментира Хорнер.

Начинът на представяне преди началото на тазгодишната Гран при на Маями – типично по американски – например доведе до гласно неодобрение от страна на пилотите, въпреки че е идеален момент за Нетфликс. Гледната точка на Хорнер е, че различните пазари изискват различен подход.

„Ако е добре за бизнеса, значи съм съгласен. Очевидно е, че бяхме на различен пазар. Някои от пилотите се чувстваха странно. Но тук въпросът е да се намери подход към една различна публика. Да, на мен ми е по-интересно какво се случва след изгасването на светофарите. С доста неща се експериментира в момента. Това е различен пазар. Спортовете в САЩ са други. Няма да видите излизащи сред пушеци пилоти на Силвърстоун например. Тоест различните пазари имат различни изисквания. Напълно разбираемо е желанието на Либърти и промоутърите да пробват различни неща – нали се съревновават с други спортове. Въпросът е да се намери баланс“, допълни Хорнер.

Гюнтер Щайнер от Хаас бе категоричен, че шоуто, забавлението е далеч по-добро в сравнение с миналото

„Преди правиш състезание и гледаш към следващото. Нищо не се случваше между надпреварите, около тях. Състезанията бяха за моторспорт феновете. Затова мисля, че преди влизането на Либърти Формула 1 нямаше успех в САЩ. Аз започнах да разбирам повече американците, когато се преместих да живея там. Преди това нищо не ми беше ясно. Хората искат постоянно забавление, не просто да си седят. Сега има и други събития – концерти, зони за забавление. Ако си отишъл с децата, търсиш с какво да ги занимаваш, не просто да ги качиш на трибуната и да гледате. Според мен F1 върши чудесна работа в този аспект“, заяви Щайнер.

Нарасналият интерес доведе до увеличаване на F1 стартовете в Съединените щати. Тази година те са три – в Маями, Остин и Лас Вегас. Американската аудитория на Формула 1 обаче няма традициите на европейската и някои други като бразилската и японската например. Интересът там не се диктува от десетилетия следене на спорта, а от битките на пистата, а те не са за победите в състезанията. Гледаемостта на Гран при на Маями бе с около 25% по-ниска в сравнение с 2022 г. По време на самия уикенд там един от най-често задаваните въпроси бе докога ще продължи доминацията на Ред Бул. Особено любопитно ще е развитието на гледаемостта на Формула 1 на този пазар, където от Либърти искат да имат сериозно развитие.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)