Първата половина от сезон 2013 г. не бе никак удовлетворяваща за Заубер, особено на фона на представянето от 2012-та. 7 точки в 10 старта от световния шампионат на Формула 1 са меко казано скромно постижение.
От Гран при на Италия насам обаче швейцарският отбор буквално се възроди и демонстрира сериозно подобрение. В последните четири старта от първенството тимът взе 38 точки, което го нарежда на солидната седма позиция в класирането на отборите. Шефът на екипа Мониша Калтенборн обяснява промяната в представянето в интервю, разпространено от пресофиса на Заубер.
– Заубер направи фантастичен сезон през 2012 г. В началото на 2013-та нещата бяха доста по-различни. Какво се случи?
– Миналогодишната концепция за разполагане на изпускателните тръби бе много успешна. Инженерите ни решиха да предприемат различен подход за С32, който на теория имаше дори още по-голям потенциал. На практика нещата стояха по друг начин. В Мелбърн разбрахме, че последните неща по болида ни не работят според очакванията. След това отне известно време инженерите да разберат проблема.
– Какъв беше проблемът?
– Аеробалансът на колата не бе стабилен, особено при спиране и влизане в завой. Освен значителните затруднения това имаше и друг страничен ефект – пилотите нямаха доверие в болида си. Не разполагахме и с ресурсите бързо да променим автомобила. Процесът се изпълняваше стъпка по стъпка. Най-големите промени бяха налице в Унгария, където вече използвахме модифицирана изпускателна система. Още тогава видяхме значително подобрение, като, разбира се, отново бе необходим известен период, за да започнем да извличаме максимума от колата. Освен това разбираме болида много по-добре, а това води до по-добри настройки. Поддържаме високо качество на производство в завода си. Целият тим – и във фабриката, и на пистата – върши изключителна работа.
– Новите гуми, които дойдоха в Унгария, пасват ли на автомобила?
– Не е лесно да се отговори еднозначно, тъй като най-голямата промяна в С32 се случи точно по същото време. Вярвам, че по принцип гумите помогнаха, тоест се случи обратното в сравнение с миналата година.
– По-рано през сезона някои хора споменаха, че екипът би трябвало да спре развитието на настоящия болид и да се концентрира изцяло върху 2014 г.
– Да се откажем никога не е било опция за нас, защото желанието ни бе да направим прогрес с настоящия си автомобил, за да подобрим позицията си в шампионата при конструкторите. Освен това работата сега ще ни помогне с развитието на новата кола.
– Наистина ли смятахте, че е възможен подобен напредък през настоящия сезон?
– Щеше да е самонадеяно да очакваме такова голямо подобрение. На много ранен етап обаче заявихме, че ще напреднем през втората половина от сезона. Бяхме убедени в това въз основа на придобитите познания. Всичко се напасна в последните стартове, включително това, че някои от съперниците ни не успяха да използват възможностите си по максимално добър начин. Но определено не очаквахме да печелим двуцифрен актив в три от четири надпревари.
– Заубер вече има 45 точки, Торо Росо са с 31, а Форс Индия – с 62. Накъде гледате – напред или назад?
– По принцип винаги гледаме напред. Ако продължим да сме толкова съсредоточени и не допускаме грешки, то тогава има още какво да спечелим. Знаем обаче, че няма да е лесно да вземем шестото място. И трябва, разбира се, да проверяваме какво се случва зад нас, за да избегнем неприятни изненади.
– Колко сте доволна от пилотите?
– И двамата ни състезатели имаха прекрасно представяне. Нико Хюлкенберг се справи така, както очаквахме да го направи. Той е бърз, постоянен и много ефективен. Спечели много точки благодарение на борбения си дух. Знае как да използва всеки шанс, който му се предостави в рамките на надпревара. Естебан Гутиерес имаше тежък старт. Колата освен това не бе достатъчно добра в началото на сезона и това не му помогна. Той обаче се труди упорито и постоянно бележеше напредък. Бе единствено въпрос на време всичко да се напасне при него, както видяхме през последния уикенд. Един поглед към времената му показва колко близо бе до Нико. Битката в средата на колоната обаче е толкова оспорвана, че понякога е на няколко места зад него, което на пръв поглед не е добре. Но и той свърши изключителна работа по отношение на обратната информация например, помогнала за развитието на автомобила и настройките му.