Начало Автомобилни новини Kia EV3: Компактен електрически SUV

Kia EV3: Компактен електрически SUV

1084
0
Kia EV3

Kia представя EV3 – нов електрически масов SUV модел. При него корейците използват подход,  различен от този на BMW и Mercedes например. Което в случая не е зле.

За да постигне целта от един милион електрически продажби до 2026 г., Kia трябва бързо да разшири своето електрическо портфолио. През октомври 2023 г. в Южна Корея се състоя пищна презентация („EV Day“). На нея корейците представиха за първи път конкретна визуализация на следващите модели от EV семейството.  EV3 се позиционира с едно ниво или ниво и половина по-ниско от новия EV5. Серийната версия на по-големия брат също беше представена на EV Day.

Външно EV3 показва силни прилики с EV5 и много големия електрически SUV модел EV9 на Kia. Впечатление правят ъгловатият дизайн и пластмасовата предпазна планка, която обхожда цялата каросерия на EV3 в долната част. Отпред и отзад са разположени Y-образни светлини.

Две версии, един двигател

EV3 ще се предлага само със задвижване на предните колела и синхронен двигател с постоянни магнити с мощност 150 кВт (204 к.с.). (Моторът вече ни е познат от Niro EV.) Въпреки това Kia предлага новия компактен електрически SUV в две версии: стандартна и с дълъг пробег. Базовият модел е с капацитет на батерията 58,3 кВтч, което трябва да позволи комбиниран пробег до 410 км.

Голямата батерия може да поеме 81,4 кВтч и ще дава възможност на екипажа на EV3 да измине до 600 километра. Двете версии ускоряват от място до 100 км/ч съответно за 7,4 и 7,7 секунди. Вариантът с голямата батерия обаче е по-бърз при зареждане с постоянен ток (128 срещу 102 кВт). В крайна сметка водачите и на двете версии на EV3 трябва да предвидят около 30 минути за процеса на зареждане от 10 до 80 % SoC. Друга обща черта на двата варианта на модела е способността за двупосочно зареждане.

Kia EV3 е базирана върху вариант на добре познатата платформа E-GMP на концерна Hyundai. Тя вече се използва от сестринската марка за новото поколение модели Ioniq и за собствените модели EV5, EV6 и EV9. Тук обаче работното напрежение е 400 волта. При EV6 и EV9 то е 800 волта, което дава предимства при бързо зареждане на тяговата батерия.

Повече пространство, отколкото в Golf

С дължина от 4,30 м EV3 е само с два сантиметра по-дълъг от VW Golf 8, но с междуосие от 2,68 м е равен на Kia Sportage. По отношение на товарното пространство корейският електрически SUV превъзхожда още по-ясно германския компактен лидер. EV3 побира 460 литра (1250 литра при сгънати задни седалки), докато моделът от Волфсбург разполага с място само за 380 литра при почти идентична външна дължина. Освен това Kia предлага достатъчно място (25 литра) за заряден кабел отпред.

Интериорът е просторен – дори в задната част цялостната стесняваща се назад форма на автомобила не пречи на това. Единствено тясното задно стъкло и високата линия на прозорците жертват известна част от обзора в полза на външния вид. Това обаче не намалява усещането за вътрешен простор.

Игра или сън

Централната конзола между предните седалки служи не само като опора за лакти, но и като масичка, ако е необходимо. Плоската пластмасова част под тапицерията може да се издърпа напред. Тогава върху нея е възможно да се сложи закуска, лаптоп или нещо друго – дори будилник. Защото благодарение на седалките за релакс с функция за излягане можете да подремнете по време на почивките за зареждане например.

 

Алтернативно срещу допълнително заплащане се предлагат игри за автомобила, които можете да изтеглите от магазина директно през инфо-развлекателната система. Тук обаче идва наистина добрата новина: въпреки че Kia е интегрирала цифров магазин в EV3, срещу парите можете да получите само занимавки, които не са свързани с функциите на автомобила. Така че, за разлика от BMW или Mercedes например, не се налага да плащате, за да отключите вече инсталираното отопление на седалките или асистиращата система. Всичко, което е инсталирано в EV3, е закупено за цял живот още с покупката на автомобила.

Пазарен старт и цена

Според Kia първите доставки са планирани за края на 2024 г. Електрическият SUV с мощност 240 к.с. се предлага с нива на оборудване Air, Earth и GT-line. С батерия с капацитет 58,3 кВтч цената му в Германия започва от 35 990 евро. Версията с батерия с капацитет 81,4 кВтч струва от 41 390 евро нагоре.